۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۲۷
کد خبر: 85571694
T T
۱۳ نفر

برچسب‌ها

امضای ۳۵ تفاهم‌نامه میان ازبکستان و افغانستان به ارزش ۲/۵ میلیارد دلار

تهران-ایرنا- حکومت سرپرست افغانستان از امضای ۳۵ تفاهم‌نامه به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار با ازبکستان خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری خبرگزاری صدای افغان، دفتر معاونت اقتصادی ریاست‌الوزاری حکومت سرپرست افغانستان اعلام کرد که عبدالغنی برادر معاون اقتصادی این نهاد در دیدار با عبدالله عارف‌اوف نخست‌وزیر ازبکستان، ۳۵ تفاهم‌نامه به امضا رساند.

براساس این گزارش، ۱۲ تفاهم سرمایه‌گذاری به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و ۲۳ تفاهم تجاری به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بر توسعه روابط تجاری بین کابل و تاشکند تاثیر چشم‌گیری خواهد داشت.

ازبکستان: به‌زودی نماینده طالبان در تاشکند پذیرفته می‌شود

امضای ۳۵ تفاهم‌نامه میان ازبکستان و افغانستان به ارزش  میلیارد دلار

عارف‌اوف همچنین در دیدار با مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزرا طالبان از پذیرش نماینده طالبان در تاشکند و آسان سازی روند صدور رواید برای شهروندان افغان خبر داد.

وی بر گسترش روابط و تعامل میان افغانستان و ازبکستان تاکید کرد و افزود: تاشکند در نشست های مهم بین المللی از موضع کابل حمایت می‌کند.

عارف‌اوف تاکید داشت: ازبکستان در بخش های اقتصادی و تجارتی بر گسترش همکاری با افغانستان متعهد است و به همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های معادن، برق، کشاورزی، بازسازی و حفاظت آثار و اماکن تاریخی و گسترش همکاری‌های فرهنگی ادامه می‌دهد.

وی از آمادگی کشورش در راستای عملی سازی پروژه افغان- ترانس خبر داد و افزود: ازبکستان می‌ تواند زمینه آموزش صد تکنسین‌ در بخش ریلی و هوایی و شرایط تحصیل برای ۵۰۰ دانشجوی کشاورزی افغان را فراهم کند.

مولوی عبدالکبیر هم در دیدار با عارف‌اوف، اظهار داشت: ازبکستان به عنوان همسایه بی‌طرف، همیشه از صلح و ثبات در افغانستان حمایت کرده و کابل به روابط خود با تاشکند اهمیت و ارزش ویژه قایل است.

وی با بیان اینکه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، طالبان را به‌عنوان حاکم مشروع بپذیرند، تصریح کرد: در نشست‌های بین‌المللی فقط طالبان می‌تواند نماینده افغانستان باشد.

وی اطمینان داد که از خاک افغانستان، تهدیدی متوجه هیچ کس نخواهد شد.

این مقام طالبان همچنین تاکید کرد: کابل به استفاده از موقعیت جغرافیایی افغانستان برای اتصال آسیای میانه به آسیای جنوبی تمایل دارد و اتصال منطقه بدون ترانزیت و همکاری‌های کابل و تاشکند ناممکن است.

اشتراگ‌گذاری تجارب گردشگری ازبکستان به افغانستان

امضای ۳۵ تفاهم‌نامه میان ازبکستان و افغانستان به ارزش  میلیارد دلار

امید شادیف وزیر گردشگری ازبکستان نیز در دیدار را با مولوی قدرت‌الله جمال معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان بر همکاری همه جانبه تاشکند برای اشتراک‌گذاری تجارب در بخش گردشگری متعهد شد.

قدرت‌الله جمال هم در این نشست دو جانبه تاکید کرد: افغانستان و ازبکستان دارای اشتراکات مذهبی، تاریخی و فرهنگی هستند که برای ما دارای اهمیت است.

وی به تقویت و رشد صنعت گردشگری میان دو کشور اشاره کرد و افزود: افغانستان پس از چهار دهه جنگ، دارای امنیت و ثبات شده و فرصت مناسبی برای رشد گردشگری داخلی و خارجی در کشور ایجاد کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha