۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۶
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 85571760
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

وزنه‌برداران گیلانی شانس کسب مدال المپیک آتی را دارند

رشت - ایرنا - رئیس هیات وزنه‌برداری گیلان گفت: وزنه‌برداران استان با توجه به توان، استعداد و ظرفیت موجود در صورت حمایت، شانس کسب مدال المپیک را برای ورزش گیلان وکشور دارند.

مسعود محرابی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اگر نگاه ویژه‌ای به وزنه‌برداران گیلان شود، به طور حتم در المپیک ۲۰۲۸ نه تنها نماینده خواهیم داشت، بلکه مدال المپیک را نیز کسب می کنیم زیرا هم اینک ۲ وزنه‌بردار گیلانی شرایط و رکوردهای بسیار مناسبی دارند که با سرمایه‌گذاری حداقلی می‌توان امیدوار به کسب مدال برای المپیک آینده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که با شرایط و رکوردهای فعلی، آریا پایدار وزنه‌برار شایسته گیلانی که آخرین سال حضور خود را در مسابقات جوانان تجربه می‌کند با اختلاف می‌تواند قهرمان رقابت‌های جوانان جهان شود و به طور قطع این وزنه‌بردار با حمایت‌های لازم می تواند یکی از سهمیه‌های حضور و کسب مدال در المپیک ۲۰۲۸ را داشته باشد که البته سیدسپنتا حاکم زاده نیز چنین شرایطی دارد.

وی اظهار کرد: به جز این ۲ وزنه‌بردار پرتوان، چند ورزشکار جوان دیگر این رشته نیز از شرایط مناسبی برخوردار هستند و به طور قطع گیلان به زودی یکی از قطب‌های برتر وزنه‌برداری کشور خواهد شد و وزنه‌برداران این استان می‌توانند در تیم‌های ملی حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

وی گفت: وزنه‌برداران گیلانی طی سال گذشته با حضور در مسابقات مختلف مدال های زیادی کسب کردند و آریا پایدار نیز توانست با کسب مدال نقره رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان پس از یک دهه مدال جهانی را برای گیلان در این رشته ورزشی به ارمغان بیاورد.

وی افزود: از سوی دیگر ورزش ایران در رشته‌هایی همچون کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو شانس زیادی برای کسب مدال المپیک دارد که استان گیلان نیز از این قاعده مستثنی نیست اما با وجود اینکه ورزشکاران وزنه‌بردار و حتی کشتی گیلان عناوین قهرمانی آسیا و جهان را کسب می کنند اما در گام آخر و حضور در مسابقات المپیک جا می‌مانند.

وی ادامه داد: البته باید نگاه ویژه‌ای به این ورزشکاران شود و بودجه مناسبی در اختیار هیات‌هایی هچون کشتی و وزنه‌برداری قرار گیرد زیرا با این برنامه‌ریزی و بودجه‌های موجود نمی‌توان انتظار کسب مدال المپیک داشت.

وی گفت: با کمترین هزینه و بودجه می توانیم برای کسب مدال المپیک امیدوار باشیم زیرا با توجه به استعدادهایی که در رشته وزنه‌برداری در گیلان وجود دارد با هزینه‌کرد اعتباری محدود ۱۰ یا ۲۰ میلیارد ریال و حمایت های لازم حداقل یک ورزشکار را که شانس کسب مدال دارد را در المپیک ۲۰۲۸ داشته باشیم.

وزنه‌برداران گیلانی شانس کسب مدال المپیک آتی را دارند

رئیس هیات وزنه برداری گیلان بیان کرد: این میزان بودجه و درخواست در ورزش قهرمانی رقمی محسوب نمی‌شود اما هیات‌هایی همچون وزنه‌برداری گیلان از داشتن همین حداقل‌ها هم محروم است وگرنه هم اینک ۲ وزنه بردار شایسته در گیلان حضور دارند که با توجه ویژه، می‌توانند در المپیک حضور یافته و مدال کسب کنند.

وی خاطرنشان کرد: آریا پایدار در وزن ۱۰۹ کیلوگرم و سیدسپنتا حاکم زاده که باید به وزن ۸۹ کیلوگرم صعود کند، شرایط بسیار مناسبی دارند و به طور حتم با توجه ویژه به این ورزشکاران می توانیم حداقل یک مدال المپیک در رشته وزنه‌برداری کسب کنیم.

محرابی در ادامه گفت: البته این نگاه ویژه باید از سوی استانداری انجام شود و مقام ارشد استان مصوب کند تا ورزشکارانی که شانس کسب مدال المپیک را دارند، حقوقی دریافت کنند و از لحاظ مالی حمایت شوند تا بتوانند به سهولت به تمرینات خود بپردازند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر باید نظرات روسای هیات‌هایی همچون کشتی، وزنه برداری و تکواندو را جویا شد تا طبق خواسته، نظرات و تجربیات آنان ورزشکارانی که شانس حضور و کسب مدال المپیک را دارند، حمایت شوند.

وی ادامه داد: در این میان حمایت از ورزشکاران نباید با تغییر در ریاست هیاتهای ورزشی و حتی تغییر مسئولان به فراموشی سپرده شود و این حمایت باید نهادینه و قانونی شود تا در این روند مشکلی به وجود نیاید.

رئیس هیات وزنه برداری گیلان به رشته ورزشی خود اشاره و اضافه کرد: هیات وزنه‌برداری گیلان در مسیر فدراسیون گام برمی‌دارد و بر این مبنا طی چند سال اخیر در رده‌های سنی پایه، کار زیادی انجام شده و هم‌اینک نیز وزنه‌برداران بسیار زبده‌ای در استان داریم که باید برای حضور در المپیک ۲۰۲۸ حمایت و تقویت شوند.

محرابی بیان کرد: نباید برای حضور در المپیک چند ماه مانده به آغاز مسابقات اقدام کنیم و برای موفقیت در این زمینه باید از هم اکنون برای کسب سهمیه تلاش کرده و ورزشکاران با قدرت در مسابقات مختلف حضور یابند تا بتوانند با آمادگی کامل به مصاف حریفان قدر خود بروند.

رئیس هیات وزنه‌برداری گیلان اظهار کرد: امروزه با توجه به وجود این استعدادها، تجهیزات مناسبی نداریم ضمن آنکه ورزشکاران قهرمان ما نیز حمایت مالی نمی شوند که در صورت فراهم شدن امکانات مناسب و نگاه ویژه به ورزشکارانی که شانس حضور در المپیک دارند، دوباره شاهد کسب مدال توسط آنان باشیم.

وی با اشاره به عملکرد وزنه‌برداران ایران در المپیک ۲۰۲۴ بیان کرد: در این دوره المپیک سطح کیفی مسابقات به خصوص در دسته سنگین وزن بسیار بالا بود و رکوردهای خوبی نیز ثبت شد و از سوی دیگر چنین عملکردی از ۲ وزنه بردار کشورمان پیش‌بینی می‌شد و این در حالی است که مربیان در دسته سنگین وزن برای علی داودی وزنه‌های خوبی را انتخاب کرده بودند.

محرابی خاطرنشان کرد: گرچه در المپیک فرانسه وزنه برداری ما موفق به کسب مدال نشد اما بی شک با توجه به شرایط موجود و حضور جوانان بسیار مستعد و پرتوان، شانس کسب مدال در المپیک آینده دور از دسترس نیست و اگر حمایتهای لازم انجام شود، ورزشکاران گیلانی می توانند حداقل یک مدال را برایمان به ارمغان آورند تا پرچم پرافتخار ایران توسط ورزشکاری از این استان در المپیک ۲۰۲۸ آمریکا به اهتزاز درآید.

در المپیک ۲۰۲۴ فرانسه علی آقامیرزایی در رشته قایقرانی آبهای آرام در کایاک یک نفره هزار متر و محمد رهبری در بخش انفرادی و تیمی رشته شمشیربازی اسلحه سابر از استان گیلان حضور یافتند که هر ۲ از گردونه این رقابت‌ها حذف شدند تا همچنان مرحوم نامجو تنها مدال‌آور المپیکی ورزش گیلان باشد.

نامجو که یکی از نوابغ رشته ورزشی وزنه‌برداری در جهان بشمار می رفت، در ۲ دوره متوالی رقابت های المپیک نیز موفق به کسب مدال شد تا از این نظر هم نامش برای کسب ۲ مدال در ۲ دوره متوالی المپیک نیز در ورزش ایران و گیلان جاودانه شود چون این ۲ مدال با ارزش وزنه‌بردار نابغه تنها مدال های المپیکی ورزش گیلان بشمار می‌رود.

به جز نامجو، مرحوم حیدر شونجانی در رشته‌های شنا و واترپلو، احمد خشوعی، ابراهیم مهربان و فردین معصومی در رشته کشتی، علی رجبی اسلامی، مهدی عطار اشرفی، سیدمهدی پانزوان و اصغر ابراهیمی در رشته وزنه برداری، نصرت الله وکیل منفرد، حسین اغماض، جبار فعلی، محمد آذرحزین، علی بحری و امین قاسمی‌پور در رشته بوکس، غفور جهانی در رشته فوتبال، سلمان حسام در رشته دوومیدانی، نادر عیوضی، علی آقامیرزایی و نازنین ملایی در رشته قایقرانی، محمد رهبری در رشته شمشیربازی، آرمین هادی پور در رشته تکواندو، سارا بهمنیار در رشته کاراته و شاهین اخلاق پسند در رشته تنیس روی میز، ورزشکاران گیلانی بودند که در ادوار مختلف المپیک حضور یافته اما موفق به کسب مدال نشدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha