بیم و امیدهای مشترکان برق در شهرستان دنا

یاسوج - ایرنا - شهرستان دنا به علت دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب و آبها و چشمه های خروشان تنها نقطه کهگیلویه وبویراحمد است که دارای نیروگاه های برق آبی است اما نبود زیرساخت مهم ایستگاه توزیع سبب شده که مشترکان در این شهرستان همواره شاهد قطعی های طولانی برق باشند.

به گزارش ایرنا،اگرچه چند نیروگاه کوچک برق آبی سد چمشیر گچساران در دست ساخت است اما هم اینک تنها منطقه تولید برق کهگیلویه وبویراحمد در شهرستان دنا قرار دارد.

آن طور که مسوولان شرکت توزیع برق شهرستان دنا می گویند به علت نبودن ایستگاه فوق توزیع برق در این شهرستان از ایستگاه های برق بویراحمد استفاده می شود و همین امر باعث شده تا هنگام بروز حادثه تا زمان تعمیر چند ساعتی مشترکان خاموشی های برنامه ریزی نشده را تجربه کنند.

قرار داشتن شمار زیادی پایه برق در شالیزارهای برنج، پرداخت نشدن مطالبات شرکت برق در خصوص خریداری این حامل انرژی و بدون استفاده ماندن بخشی از ظرفیت های تولید برق از دیگر چالش هایی است که متولیان انرژی برق در شهرستان دنا مطرح می کنند.

البته مشترکان برق در شهرستان دنا طی یک سال گذشته تاکنون با اقدام های دولت شامل شتاب بخشی به تبدیل شبکه سیم به کابل،تعمیر زیرساخت های روشنایی و ایجاد نقاط مانور به منظور پشتیانی هنگام بروز حوادث شاهد تحولات خوبی بوده اند که آنان را به آینده امیدوار کرده است.

دنا شهرستانی با ۲۰ هزار مشترک اما بدون ایستگاه فوق توزیع

رئیس اداره برق ناحیه دنا می گوید: این شهرستان ایستگاه فوق توزیع برق ندارد و همین باعث خاموشی های ناخواسته سه تا چهار ساعت در برخی موارد برای ۲۰ هزار مشترک در این شهرستان شده است.

بیم و امیدهای مشترکان برق در شهرستان دنا

غلامحسن پردال تاکید کرد: براساس مصوبه‌ دولت ها که سال ها در حال خاک خوردن است اجرای ایستگاه فوق توزیع در منطقه دشت بازار شهرستان دنا پیش بینی شد اما این مهم عملیاتی نشد.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که ایستگاه فوق توزیع برق در شهرستان دنا ایجاد نشود سرمایه گذاران نمی توانند طرح های تولیدی و خدماتی در دنا راه اندازی کنند افزود: نیمه تمام ماندن ایستگاه پمپاژ کشاورزی سمرون پس از ۱۰ سال چشم انتظاری نمونه ای از نقش ایجاد ایستگاه فوق توزیع در تولید و سرمایه گذاری در این خطه است.

رئیس اداره برق ناحیه دنا تصریح کرد: نیاز است ایستگاه های فوق توزیع در بخش های مرکزی و پاتاوه احداث شود تا دیگر شاهد نوسانات و افت ولتاژ برق و دیگر خطرات احتمالی نباشیم.

پردال با یادآوری این نکته که شهرستان دنا به علت ظرفیت های طبیعی مستعد اشتغال و کارآفرینی در صنایع تبدیلی کشاورزی و گردشگری است عنوان کرد: روند منطقی توسعه اقتصادی در این خطه نیازمند ایجاد ایستگاه فوق توزیع برق است.

خطرات پایه هایی برق در شالیزارهای برنج

مسوولان برق ناحیه دنا جانمایی نامناسب پایه های برق در این شهرستان را تهدیدی برای جان مردم و بهره برداران شالیزارهای برنج می دانند و از متولیان انتظار دارند برای مناسب سازی این مهم همکاری بیشتری با شرکت برق داشته باشند.

رئیس اداره برق ناحیه دنا قرار داشتن یکصد پایه برق در شالیزارهای برنج را از دیگر چالش های صنعت برق این شهرستان دانست و افزود: این امر تهدیدی برای کارگران و بهره بردران شالیزارهای برنج در شهرستان دناست.

وی از همکاری دستگاه های اجرایی متولی برای جابه جایی پایه های یاد شده با اداره برق این شهرستان همکاری بیشتری داشته باشند.

پردال از دستگاه های متولی خواست تا برای صدور مجوز جابه جایی پایه های برق یاد شده با این اداره متولی تعامل بهتری داشته باشند.

مطالبات شرکت برق

وی مطالبات شرکت برق از مشترکان را از دیگر چالش های این حوزه در شهرستان دنا دانست و افزود: هم اکنون اداره برق ۱۲۰ میلیارد ریال از مشترکان طلب دارد.

پردال افزود: توسعه زیرساخت های برق به عنوان یکی از حوزه های مهم خدمات رسانی نیازمند همراهی مشترکان برای پرداخت به موقع مطالبات است.

وی با یادآوری اینکه تامین حقوق کارکنان اداره برق که به صورت برق به ویژه در بخش اتفاقات که تهدیدهایی مانند احتمال برگرفتگی هنگام تعمیر یا سقوط از ارتفاع را به جان می خرند تاکید کرد: پرداخت به موقع مطالبات به پرداخت حقوق این کارکنان زحمت کش و انگیزه بخشیدن به آنان کمک می کند.

سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد ریالی برای

-رئیس اداره برق ناحیه دنا گفت: از یک سال گذشته تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال برای تقویت زیرساخت های برق این شهرستان هزینه شده است.

پردال تاکید کرد: این اعتبار برای اجرای طرح هایی مانند تبدیل شبکه سیم به کابل،اصلاح شبکه برق و جایگزینی لامپ های کم مصرف به جای چراغ های پرمصرف هزینه شده است.

رئیس اداره برق ناحیه دنا عنوان کرد: طرح تبدیل شبکه سیمی به کابلی طی یک سال گذشته تاکنون با اجرای ۱۲.۵ کیلومتر شبکه در شهر سی سخت تکمیل شده و همچنین این طرح در روستاهای شهرستان دنا ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پردال بیان کرد:از یک سال گذشته تاکنون ۱۵ هزار چراغ در شهرستان دنا برای روشن کردن معابر تاریک و جایگزینی چراغ های ال ای دی به جای لامپ های کم مصرف تعمیر یا نصب شده است.

وی تصریح کرد: همچنین پنج طرح اصلاح شبکه برق در مناطق روستایی شهرستان دنا در دست اجراست که تکمیل این طرح ها می تواند به پایداری شبکه کمک قابل توجهی داشته باشد.

میزان تولید نیروگاه های برق آبی

مدیر بهره برداری نیروگاه های برق شهرستان دنا گفت:۴۰ میلیون کیلو وات انرژی با فعالیت های پنج نیروگاه برق آبی شهرستان برق تحویل شبکه برق شده است.

بیم و امیدهای مشترکان برق در شهرستان دنا

سید موسی مرتضوی بیان کرد:براساس مطالعاتی که سال های گذشته صورت گرفته ۱۸ نقطه دیگر در این شهرستان مستعد ساخت نیروگاه برق آبی هستند که به علت معارضات اجتماعی احداث آنان انجام نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های خوبی به علت ارتفاع مناسب آب های روان در شهرستان دنا برای ساخت نیروگاه های برق آبی وجود دارد تاکید کرد: احداث نیروگاه ها در این شهرستان نیازمند انجام مطالعات جدید است.

اهمیت توسعه صنعت برق

به علت ناترازی میزان مصرف و تولید برق در کشورمان استفاده از ظرفیت های طبیعی موجود از طریق ایجاد نیروگاه های برق آبی کوچک ظرفیتی است که در شهرستان دنا نیازمند توجه و همت مسوولان است.

ایجاد زیرساخت مهم ایستگاه فوق توزیع برق به عنوان نیازی برای رفاه ساکن شهرستان دنا و توسعه اقتصادی از طریق ایجاد طرح های تولیدی و خدماتی از مطالبات به حق مردمان این خطه است که همت دولت چهاردهم را می طلبد.

البته بخشی از توسعه صنعت برق شهرستان دنا نیازمند همراهی مشترکان با پرداخت مطالبات اداره برق و توافق برای توسعه این زیرساخت های مهم در مقوله معارض است.

شهرستان دنا با جمعیتی حدود ۴۲ هزار نفر (بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵) به مرکزیت شهر هشت هزار نفری سی سخت در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha