۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۲۳
کد خبر: 85571813
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ظفرقندی: مردم جز رنج بیماری نباید رنج دیگری را تحمل کنند

تهران - ایرنا- وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آماده‌ام با تمام توان، ظرفیت و تجربه و حمایت گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند و این جمله عصاره همه برنامه‌های حوزه سلامت است.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، محمدرضا ظفرقندی در نوبت عصر جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی به عنوان دومین وزیر پیشنهادی کابینه مسعود پزشکیان رئیس جمهور به دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارتخانه پرداخت.

ظفرقندی با درود به روان پاک شهدا و صدیقین که جان خود را بر سر عهد و میثاق خود نهادند؛ افزود: به همه شهدای عرصه سلامت از جنگ تحمیلی تا دوران همه‌گیری کرونا که از جان خود گذشتند و همه همکاران عزیزی که اگر بودند؛ امروز از مفاخر جامعه پزشکی کشور بودند و امروز به افتخاری بالاتر دست یافتند، درود می‌فرستم.  

وی اظهار داشت: امروز آمده‌ام و آماده ورود به عرصه مدیریت خطیری شده‌ام که با جان انسان‌ها در ارتباط است و هرکه انسانی را زنده کند و جانی را نجات دهد، مانند این است که همه انسان‌ها را زنده کرده است.  

حوزه سلامت یکی از مهمترین ارکان کسب رضایت مردم است و همه توان و تلاش و تجربه خود را برای این مهم به کار خواهم بست.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز آماده‌ام با تمام توان، ظرفیت و تجربه و حمایت گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند و این جمله عصاره همه برنامه‌های حوزه سلامت و محصول نهایی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه‌های سلامت این است که مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند.

ظفرقندی گفت: لازم می‌دانم از تمام کارکنان حوزه سلامت از دور افتاده‌ترین شهرها و روستاها تا بیمارستان‌ها که مشغول خدمت به مردم هستند، تشکر و تعظیم کنم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت از یک طرف نماینده ۶۷ دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی، ۲۵۰ هزار نفر دانش آموخته علوم پزشکی، ۲۳۰ هزار نفر گروه پرستاری، ۲۵۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی، ۲۵۰ هزار سایر کارکنان حوزه سلامت و  از طرفی  دیگر خدمتگزار ۸۷ میلیون ایرانی دریافت کننده خدمات سلامت در نقاط مختلف کشور است،

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: به عنوان یک پزشک یاد گرفتم که حامی مردم باشم؛ مردمی که با وجود تمامی پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه سلامت همچنان در برخی از نقاط کشور با کمبودها و محدودیت‌های جدی مواجه هستند و ۴۰ سال است که بین همکارانم زندگی می‌کنم و با کادر درمان و بهداشت در ارتباط هستم.

حوزه سلامت یکی از مهمترین ارکان کسب رضایت مردم است

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: پذیرفتن این مسئولیت در شرایط فعلی کشور، تفاوت زیادی با حضور در تیم‌های اضطراری در زمان جنگ تحمیلی ندارد چون شرط آن ازخودگذشتگی و جهاد برای خدمت به مردم و کشور است که برای آن خون‌های پاک بسیاری ریخته شده است و برای حفظ کشور از هر گزند و آسیبی متعهد هستم و این تعهد را بارها در عمل ثابت کرده‌ام.  

وی یادآور شد: کشور ما اکنون درگیر بحران‌های مختلفی است، دچار تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های پولی و مالی متفاوت هستیم که مانع جدی در تبادلات اقتصادی و روابط بین‌المللی است همچنین با معضلات داخلی از جمله مهاجرت کادر درمان که غصه بزرگ معلمان دانشگاه‌ها است همچنین هزینه‌های بالای دارو و تجهیزات، هزینه‌های کمرشکن سلامت، کمبودهای بهداشتی و درمانی در مناطق محروم مواجه هستیم.

ظفرقندی اضافه کرد: ما در منطقه در بحران‌زده در دنیا هستیم که یکی از این بحران‌های انسانی هجوم ناجوانمردانه ۳۰۰ روزه رژیم اشغالگر به مردم مظلوم غزه و شهادت بیش از ۴۰ هزار انسان شامل هزاران زن و کودک است و در این شرایط وظیفه دولت همانگونه که رئیس جمهور مکرر اشاره دارد؛ کسب رضایت مردم است و حوزه سلامت یکی از مهم‌ترین ارکان کسب رضایت مردم است. اکنون آماده هستم که همه تلاش، همت و تجربه خود را برای ارتقا حوزه سلامت و کاهش رنج مردم بکار ببرم.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: حوزه سلامت یک بخش خدماتی و تخصصی است که برای موفقیت راهی به جز استفاده از شواهد داخلی و بین المللی نداریم و باید تجربیات دیگران و نتایج اقدامات خود را بازخوانی کنیم و راهکارهای مناسب را برای ادامه مسیر انتخاب کنیم.

ظفرقندی یادآور شد: مبنای کار در وزارت بهداشت ارائه خدمات سلامت به مردم به صورت در دسترس با رعایت عدالت و کیفیت مناسب است که برای رسیدن به این هدف باید نگاهی به وضع موجود داشته باشیم.

۷۰ درصد سلامت مردم تحت تاثیر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است

وی، چالش اول را تولیت نظام سلامت دانست و گفت: تولیت بر عهده وزارت بهداشت است اما تحقق آن بدون در اختیار داشتن ابزارهای لازم ممکن نیست. ۷۰ درصد سلامت مردم تحت تاثیر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است که مدیریت آن خارج از حوزه بهداشت است.

به گفته ظفرقندی، بیشترین عمر از دست رفته مردم ایران مربوط به تروما، حوادث و سوانح است که بخش عمده آن مربوط به جاده‌ها و خودروهاست.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: چالش دوم که در چند سال اخیر نمایان شد، بحران نیروی انسانی است؛ مسائلی چون مهاجرت، خروج از چرخه خدمت، تغییر شکل و عدم اقبال به ادامه تحصیل بخصوص در دوره های دستیاری از سنجه های این چالش هستند.  موضوع مهاجرت همین امروز در بخش پرستاری و پزشکی به صورت معضل جدی خود را نشان داده است؛ می توانیم این معاجرت را کم و در نهایتا معکوس کنیم.

ظفرقندی چالش سوم حوزه سلامت را بحران دارو و تجهیزات پزشکی دانست و افزود: هر یک از مراحل تامین، توزیع و دسترسی و قیمت دارو با مشکلات متعدد روبروست که برای حل آنها راهکارهای فوری و تصمیمات جدی لازم است.

وی اضافه کرد: در همین دو روز گذشته خدمت دکتر عارف رسیدم و از ایشان خواستم به صورت فوری بتوانیم ۳۰۰ قلم کمبود دارو را با یک تزریق منابع فوری جبران کنیم، پذیرفتن این مسئولیت در شرایط فعلی کشور تفاوتی زیادی با حضور در جنگ تحمیلی ندارد زیرا تلاش و خدمت به مردم مهم است برای حفظ کشور از هر گزند و آسیبی متعهد هستم.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: چالش چهارم فرسودگی و کمبود زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف است. فرسودگی امکانات بستری و کمبود امکانات سرپایی دولتی از یک سو و فرسودگی تجهیزات با فناوری پیشرفته (مانند ام‌آرآی- سی تی اسکن- آنژیوگرافی) و عدم توازن تعرفه با هزینه‌های نوسازی از سوی دیگر، باعث افت کیفیت و کمیت ارائه خدمات درمانی در بخش دولتی است.

ظفرقندی اظهار داشت: علاوه بر چالش‌های فوق، موضوعات جدید دیگری هم در زمان حاضر پا به عرصه گذاشته اند که بدون توجه به آنها نمی توان برنامه مناسبی برای حل مشکلات تدوین کرد.  تغییر نسلی که در مدیریت نیروی انسانی نقش بسیار پر رنگی دارد، فناوری اطلاعات که اساس هر تغییر و تحولی در نظام سلامت امروز است و هوش مصنوعی که می‌رود تا در تمام شئون زندگی بشری نقش جدی ایفا کند از جمله این موارد است.

ایرانیان خارج از وطن هم مشتاق دریافت خدمات درمانی کشور شدند

اکنون ایران در زمینه ارائه پیشرفته ترین درمان ها در سال های اخیر مانند پیوند اعضا، به عنوان سرآمد منطقه به یک نماد موفق در دنیا تبدیل شد است.  

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون ایران در زمینه ارائه پیشرفته ترین درمان ها در سال های اخیر مانند پیوند اعضا، به عنوان سرآمد منطقه به یک نماد موفق در دنیا تبدیل شد است. در شیراز بخش پیوند کبدی داریم که در جهان در پیوند کبد رتبه اول است همچنین در تهران بخش پیوند کبدی داریم که هزار و ۸۰۰ پیوند کبد انجام داده و نظام سلامت را به یک نماد در دنیا تبدیل کرده است؛ چنانچه ایرانیان خارج از وطن را هم مشتاق مراجعه به میهن برای دریافت خدمات درمانی کرده است.

ظفرقندی افزود: دوست و دشمن می دانند که جامعه پزشکی در چهار دهه گذشته رشد حیرت انگیزی داشته است و در بسیاری از عرصه‌های سلامت به شاخص‌های بین المللی دست یافته و از آنها عبور کرده است. از طرف دیگر در آموزش پزشکی گوی سبقت را ربوده و دانش آموختگان توانمندی را تربیت کرده که تمام دنیا خواهان آنان هستند.

وی تصریح کرد: وجود هزار و ۴۰۰ دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه علوم پزشکی تهران نشانه توانمندی است، بخش پژوهشی نیز وزارت بهداشت با حدود ۱۰ درصد اعضای هیات علمی، حدود ۳۰ درصد تولیدات کشور را بر عهده دارد و در بخش بهداشت هم بسیاری از شاخص های بین المللی حاصل شده است.

فرصت‌های مهم برای وزارت بهداشت در دولت چهاردهم

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در کنار چالش‌ها و تهدیداتِ پیش روی دولت برای ارتقای سلامت مردم، فرصت‌های مهمی هم برای وزارت بهداشت در این دوره وجود دارد. اولین فرصت حمایت رهبری نظام از دانش و گسترش آن و توجه ایشان به جایگاه دانشگاه است. فرصت دیگر شخص رییس جمهور است که خود مسلط به حوزه سلامت و شعار انتخاباتی ایشان و عدالت و احقاق حقوق مردم بوده است.  فرصت سوم تشکیل دولت وفاق ملی است که مبنای آن خدمت بهتر به مردم بدون در نظر گرفتن منویات سیاسی است.

وی ادامه داد: فرصت دیگر امکان تعامل مثبت و فعال با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون‌های تخصصی است همچنین ظرفیت بزرگ نیروی انسانی در ایران فرصت بسیار مهم دیگر است که  در صورت امید به آینده توانمندی‌های عظیمِ خود را در اختیار دولت و مردم قرار خواهد داد.

ظفرقندی درباره اهداف کلان برنامه وزارت بهداشت در دولت چهاردهم که مبتنی بر اسناد بالادستی شامل سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه توسعه هفتم تدوین شده است، افزود: برنامه وزارت بهداشت دولت چهاردهم علاوه بر ارائه در کمیسیون ‌های مجلس، توسط همکاران من در دسترس کارشناسان قرار گرفته تا مورد نقد و نظر قرار گیرد و طبعا پس از نظر نمایندگان محترم مجلس، ویرایش نهایی این برنامه با مشارکت ذینفعان داخل و خارج وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

۱۷ برنامه کلان ظفرقندی برای وزارت بهداشت 

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به فهرستی از ۱۷ برنامه کلان خود در وزارت بهداشت اشاره کرد.

۱- تقویت نقش حکمرانی و تولیت وزارت بهداشت براساس شواهد بین المللی

۲- تامین منابع مالی پایدار و نشان دار حوزه سلامت و متناسب سازی سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی مبتنی بر بند ۱۰ سیاستهای کلی سلامت

۳- تمرکز زدایی و تفویض اختیار در جهت  استقلال دانشگاه ها به منظور ارتقای توانمندی های علمی و پژوهشی

۴- تقویت دیپلماسی علمی و تولید دانش در جهت پاسخگویی به نیازهای حال و آینده سلامت جمعیت تحت پوشش و رقابت با دانشگاه های پیشرو جهان 

۵- ارتقای کمی و کیفیِ شبکه بهداشتی درمانی موجود به شبکه خدمات و مراقبت های جامع و همگانی سلامت با توجه به اولویت پیشگیری بر درمان با تاکید بر بیماریهای غیر واگیر، گسترش سواد سلامت، خودمراقبتی، و بهبود سبک زندگی

۶- ارتقای آموزش و پژوهش های علوم پزشکی در راستای تقویت مرجعیت و خودکفایی علمی و تبدیل کشور به قطب پزشکی منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام.

۷ -افزایش پوشش اثربخشِ بیمه پایه سلامت با اصلاح نظام پرداخت، منطقی نمودن تعرفه های خدمات و هوشمندسازی فرآیند خرید راهبردی خدمات جهت کاهش پرداخت از جیب خانوار و کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت 

۸- حمایت از حقوق حرفه ای، کرامت و منزلت اساتید، دانشجویان و کارکنان نظام سلامت باتوجه به عوامل اثرگذار بر ثبات منابع انسانی و افزایش انگیزه جهت نگهداشت و جلوگیری از مهاجرت و ترک خدمت از بخش دولتی و کشور و توزیع عادلانه فرصت های شغلی بخصوص برای شاغلین جوان حوزه سلامت

۹ - افزایش خودکفایی در تامین مواد اولیه و حمایت از صنایع دارویی و ملزومات و تجهیزات پزشکی بر پایه تولید و صادرات محصولات در تراز جهانی و تولید فناوری مشترک بین المللی با تسهیلات ارزی و ریالی

۱۰ - یکپارچه سازی و جامعیت بخشی به برنامه‌های متفرق امنیت غذایی و ایمنی مواد غذایی کشور از طریق ائتلاف سازمان برنامه و بودجه، وزارت خانه‌های بهداشت، جهادکشاورزی و صنعت معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد، ضروری و در تعهد متولی نظام سلامت خواهد بود.

۱۱- توسعه زیرساخت های سلامت الکترونیک و همراه و استفاده از فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در نظام سلامت

۱۲- شناسایی و توجه به متغیرهای اثرگذار بر هرم جمعیتی و موضوع مهم قانون خانواده و جوانی جمعیت، سبک زندگی سالم، سلامت روانی اجتماعی، سالمندی، مرگ زودرس، کاهش ازدواج و نرخ باروری و پیامدهای آن بر سلامت جامعه با توجه به آموزه‌های اسلامی و فرهنگ ایرانی

۱۳- پیشگیری از آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، رفتارهای پرخطر و خود آسیب رسان 

۱۴- تبدیل ایران به قطب خدمات سلامت منطقه با تبادلات علمی، افزایش جذب دانشجوی خارجی، گسترش گردشگری سلامت و افزایش درآمد کشور از طریق صادرات خدمات و محصولات سلامت

۱۵- توجه به مشکلات دانش‌آموختگان جوان گروه پزشکی از جهت شغلی، معیشتی و روانی و ارائه راهکارهای میان مدت و بلند مدت برای رفع آن

۱۶- ایجاد فضای شاداب و پرنشاط در دانشگاه‌ها با حمایت از فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی دانشجویان و تشویق آنان به مشارکت در امور دانشگاه و جامعه و رفع مشکلات

۱۷- ساماندهی و توسعه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و داروییِ طب ایرانی ومکمل بر اساس شواهد علمی

۲ برنامه اساسی که باید به سرعت مقدمات اجرایی آن فراهم شود

مدیریت تأمین دارو و تجهیزات پزشکی و برنامه حفاظت مالی از مردم در مقابل هزینه‌های سلامت ۲ برنامه اساسی که باید به سرعت مقدمات اجرایی آن فراهم شود.

ظفرقندی در ادامه درباره ۲ برنامه اساسی که باید به سرعت مقدمات اجرایی آن فراهم شود، گفت: یکی از این برنامه‌ها، برنامه مدیریت تأمین دارو و تجهیزات پزشکی است و هدف این برنامه، بهره‌مندی سهل و ارزان مردم از دارو و محصولات با کیفیت سلامت محور است.

وی ادامه داد: بدین ترتیب، رفع کمبود دارویی کشور، بازسازی و نوسازی صنعت دارو همچنین برطرف کردن موانع در تأمین نقدینگی ارزی و ریالی مورد نیاز صنایع دارویی و  تجهیزات پزشکی در زمره‌ی اولویت‌های اجرایی و اقدامات فوری وزرات بهداشت خواهد بود.

ظفرقندی برنامه حفاظت مالی از مردم در مقابل هزینه‌های سلامت، را دومین برنامه فوری برشمرد و افزود: هدف این برنامه بهره‌مندی همگان از خدمات با کیفیت بدون تحمل سختی مالی و  کاهش هزینه‌های فقرزای سلامت است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در گروه‌های کم درآمد و بیماران مزمن و پرهزینه حتی با وجود پوشش بیمه‌ای پرداخت‌های مستقیم اندک هم می‌تواند سختی مالی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: از طرفی پوشش همگانی خدمات سلامت میسر نخواهد شد مگر آنکه حفاظت مالی شهروندان با تمرکز بر فقرا و گروه‌های پرخطر به درستی طراحی و اجرا شود.

ظفرقندی اظهار داشت: در این برنامه سه راهبرد، معافیت پرداخت فرانشیز برای دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ هنگام دریافت خدمات در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی، ایجاد سقف پرداخت فرانشیز برای روستاییان و کسانی که از مسیر ارجاع، خدمات سلامت را دریافت می‌کنند  و برقراری سقف پرداخت فرانشیز برای بیماران سرطانی، مزمن و صعب العلاج و پرهزینه، مبتنی بر درآمد خانوار و متوسط هزینه‌های سالانه  پیش‌بینی شده است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در طراحی نظام‌های سلامت، بیمه‌های پایه‌ به عنوان ابزار توزیع عدالت و مسئولیت پذیری حاکمیت در نظام ارایه خدمات بهداشتی و درمانی شناخته می‌شوند.

ظفرقندی یادآور شد: در نظام سلامت کشور ما نیز، وظیفه تامین مالی و مدیریت بخش قابل توجهی از منابع مالی سلامت طبق قانون به سازمان‌های بیمه پایه محول شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سهم پرداخت از جیب مردم در بخش سلامت بیش از ۶۰ درصد است در حالی که قانون برنامه هفتم باید به ۳۰ درصدکاهش یابد.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: اولویت نخست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با جلب حمایت نمایندگان‌ مجلس شورای اسلامی، رییس جمهور و سازمان برنامه و بودجه افزایش سهم منابع عمومی و کاهش پرداخت از جیب مردم در تأمین هزینه‌های سلامت خواهد بود.

سیاست بازی و تفکر جناحی در حوزه سلامت جایی ندارد

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در پیشگاه مردم عزیز ایران به صراحت اعلام می کنم که حوزه سلامت یک بخش خدماتی تخصصی است که باید بر أساس مبانی علمی اداره شود. سیاست بازی و تفکر جناحی در این حوزه هیچ جایی ندارد و از نظر من مطرود است.

ظفرقندی تاکید کرد: از تمام نیروهای توانمند، متعهد و مسئولیت پذیر با هر گرایش فکری و سیاسی برای عملیاتی شدن برنامه وزارت بهداشت در دولت چهاردهم استفاده خواهم کرد. هر کس در چارچوب قوانین رسمی کشور برای پیشرفت ایران تلاش کند نیروی ارزشی است و ما دست او را برای همکاری با صمیمیت می‌فشاریم.

وی ادامه داد: از نگاه فنی و علمی مبتنی بر شواهد معتبر علمی کشور و دنیا حمایت کرده و آن را مبنای تصمیم‌گیری قرار خواهم داد.

ظفرقندی گفت: ارتباط و تعامل سازنده با تمام سازمان‌های مؤثر در موضوع سلامت را أساس کار خود و همکارانم تلقی می کنم.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد امید به آینده در نسل جوان با مقررات زدایی و تسهیل أمور به منظور حفظ و نگهداشت نیروی انسانیِ در اختیار حوزه سلامت را در همه برنامه‌ها مد نظر دارم.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: من محمدرضا ظفرقندی، که خود در انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی مشارکت داشته‌ام، با التزام به قانون اساسی و پای بندی به همه اصول آن اکنون به پشتوانه رأی مردم به رییس جمهور و  حمایتی که مقام معظم رهبری از رئیس جمهور و دولت ایشان نموده‌اند، آماده ام تا با رأی اعتماد مجلس مسئولیت خطیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را بر عهده بگیرم و تمام تجربه و توان خود را برای خدمت به این ملت شریف و عزیز بکار بندم.  

وی تاکید کرد: قانون اساسی میثاق ملی ماست و همگان باید با باور به حق حاکمیت مردم در پیاده کردن تمامی اصول آن بکوشیم و باور دارم احترام و تمکین به قانون باید در عرصه تمام کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی و اجتماعی محور عمل باشد.

ظفرقندی اضافه کرد: رأی مردم به رئیس جمهوری که منادی وفاق ملی است و حمایت ارکان مختلف حاکمیت، نهادهای علمی، صنفی و مدنی از این نگرش، در کنار موانع و مشکلات متعدد ایجاد شده در مقابل توسعه کشور، شرایط امروز را بیش از گذشته حساس کرده است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: باور دارم برای توسعه و پیشرفت کشور راهی به جز همراهی همه ارکان نظام، هماهنگی و یکپارچگی سیاست های کلی، کلان نگری و جامع اندیشی در برنامه ریزی، تصمیم گیریِ مبتنی بر دانش و نهایتاً تلاش مخلصانه و جدیت در اجرا تحت هدایت‌های رهبری نظام نداریم.

وی یادآور شد:امروز شرایط ممتاز و کم نظیری برای بهبود و ارتقاء سلامت مردم ایجاد شده و ورود و حمایت همه بزرگان، وزرای سابق، آحاد کادر درمان و انجمن های علمی، صنفی موجب امید و انگیزه مضاعف در فضای کار و دانشگاه های علوم پزشکی کشور گردیده که موجب وفاق، انسجام و افزایش سرمایه اجتماعی برا ی انجام بهتر امور شده است.

ظفرقندی ادامه داد: در کنار آن حضور رئیس جمهوری مطلع و درد آشنا با شناختی وسیع از مشکلات این حوزه و عزمی جزم برای حل مشکلات، فضای مناسبی برای ارائه خدمت عادلانه و با کیفیت فراهم کرده است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت برای من نه یک فرصت برای ریاست، بلکه یک جایگاه برای خدمت به مردم شریف ایران است.

ظفرقندی اظهار داشت: در این جایگاه تمامی تلاش خویش را متناسب با امکانات کشور برای ارتقاء‌ سلامت مردم، افزایش امید به آینده در نسل جوان و اعتلای نام ایران اسلامی در جهان به کار خواهم برد و برای این کار از خداوند تبارک و تعالی توسل می‌جویم.

وی خطاب به نمایندگان گفت: بیایید ما نیز با تاسی به خواست مردم و رئیس جمهور منتخب آنان، وفاق ملی را سرلوحه کار خود قرار داده و دین خود را به مردم صبور و بزرگ ایران ادا کنیم. رای اعتماد شما نمایندگان بار امانتی سنگین بر دوش من خواهد بود تا با خدمت صادقانه و تلاش شبانه روزی دین خود را به ملت پر افتخار ایران ادا کنم.

وی در پایان سخنانش به برخی اظهارات نمایندگان مخالف وزارتش اشاره کرد و در پاسخ به آنها گفت:  عده ای اینجا گفتند چرا ما افزایش دانشجو مخالفت کردیم؟ درحالی که من هیچ وقت با افزایش دانشجو مخالفت نکردم. با هیچ قانونی هم مخالفت نکردم. فقط می‌گفتم که افزایش دانشجو به پیوست دو تا مطلب اتفاق بیفتد. یکی اینکه بودجه‌ را بدهیم و  یکی اینکه استاد کافی داشته باشم و اگر نداشته باشیم این کار باعث کاهش کیفیت می‌شود.

ظفرقندی ادامه داد: ما در حوزه سلامت کاهش کیفیت رو نمی‌توانیم بپذیریم وگرنه ما هیچ وقت با افزایش دانشجو مخالفت نکردیم.

وی افزود: هم‌چنین گفتند ایشان هرجا رفته سیاست کاری کرده است. شما نگاه کنید من هشت سال رئیس دانشگاه بودم. تمام آن هایی که از گروه مقابل بودند، همه معاون من بودند و با افتخار برای من پیگیری می کنند بدون اینکه من از آنها بخواهم.

وی تصریح کرد: من چگونه سیاست بازی کرده ام که همه از نظرات متقابل ما بودند اما چه در علوم پزشکی و چه نظام پزشکی با هم کار کردیم و با افتخار و رفاقت کار کردیم؟

ظفرقندی تاکید کرد: گفته اند که من گفته ام انتخابات مهندسی شده؛ ببینید؛ صحبت من دائر بر یک مطلب بوده و آن این بوده که آقای دکتر پزشکیان که الان رئیس جمهور هستند،  در همان انتخابات رد صلاحیت شدند. و اگر نبود دخالت بزرگان، امروز آقای دکتر پزشکیان امروز رئیس جمهور کشور نبودند.

وی تاکید کرد: بالاخره ما نمی توانیم واقعیات را کتمان کنیم؛ من به بقیه نمایندگان اهانتی نکردم بنابراین اگر کسی را بدون وجه حذف کنند، طبیعتا این انتخابات در آن ناحیه مخدوش می شود

وزیر پیشنهادی بهداشت ادامه داد: وزارت برای من نه یک فرصت برای ریاست بلکه یک جایگاه برای خدمت به مردم شریف ایران است؛ در این جایگاه تمام تلاش خویش را متناسب با امکانات کشور برای ارتقای سلامت مردم، افزایش امید به آینده در نسل جوان و دانشجو و اعتلای نام ایران اسلامی در جهان به کار خواهم برد و برای این کار به خداوند توسل می جویم.

وی خطاب به نمایندگان گفت: بیایید به تاسی به خواست مردم و رئیس جمهور منتخب آنان، وفاق ملی را سرلوحه کار قرار داده و دین خود را به مردم صبور و بزرگ ایران ادا کنیم.

وی افزود: رای شما نمایندگان محترم بار امانتی سنگین بر دوش من خواهد بود تا با خدمتی صادقانه و تلاش شبانه روزی دین خود را به ملت ایران ادا کنم.

متن کامل سخنرانی محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت چهاردهم را اینجا بخوانید.

پیش از سخنرانی ظفرقندی، کمیسیون‌های «بهداشت و درمان» و «آموزش و تحقیقات» مجلس شورای اسلامی گزارش خود را از برنامه های ارائه شده وزیر پیشنهادی بهداشت ارایه و به نمایندگان اعلام کردند که اعضای این کمیسیون‌ها ظفرقندی را مناسب تصدی این مسئولیت می‌دانند.

محمدرضا ظفرقندی زاده ۱۳۳۷ در تهران که از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت بهداشت و آموزش پزشکی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، یک پزشک و سیاستمدار است که از ۳ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در اوج همه‌گیری کووید ۱۹ رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بود.

وی فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است؛ وی اکنون دبیر کلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران را بر عهده دارد.

ظفرقندی در شهر تهران متولد و بزرگ شده محله سرچشمه است. دوران ابتدایی تا دبیرستان را در مدرسه علوی به آموختن پرداخت و در سال تحصیلی ۱۳۵۴-۱۳۵۵ فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به دبیرستان مفید رفت تا به امر معلمی بپردازد. وی همزمان با معلمی در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول و ادامه تحصیل داد.

وی برای کمک به مصدومان جنگ به عنوان جراح داوطلب به جبهه جنگ ایران و عراق اعزام شد. پس از بازگشت از جنگ و اتمام دوره دستیاری جراحی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۶۸ به درجه استادیاری نائل و سپس در سال ۱۳۷۰ دوره فلوشیپ جراحی عروق و تروما را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد، رشته‌ای که ثمره آن راه‌اندازی بخش جراحی عروق در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.

ظفرقندی در سال ۱۳۷۴، موفق به راه‌اندازی مرکز تحقیقات تروما در بیمارستان سینا شد و در سال ۱۳۸۳ به درجه استاد تمامی دانشگاه نائل شد.

 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha