شاخص فضای کسب و کار خراسان‌رضوی بهبود یافت

مشهد-ایرنا- مدیر پایش طرحها و برنامه‌های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: شاخص محیط کسب و کار این استان در فصل بهار امسال نسبت به فصل گذشته بر طبق پایش ملی انجام شده، به میزان ۱.۶۸ درصد بهبود یافته است.

به گزارش ایرنا از اتاق بازرگانی خراسان رضوی، سید محمدرضا هاشمی روز یکشنبه با بیان اینکه در شاخص محیط کسب‌ و کار کشور تغییری ایجاد نشده است، افزود: این ارزیابی بر اساس برش استانی سی‌ و یکمین دوره طرح پایش ملی محیط کسب‌ و کار در بهار ۱۴۰۳ توسط فعالان اقتصادی استان انجام شده است، بر این اساس شاخص کسب و کار خراسان رضوی از نمره ۴.۴۴ در زمستان پارسال به ۶.۱۲ در بهار امسال افزایش یافته است.

وی بیان کرد: نمره شاخص محیط کسب‌ و کار کشور که در زمستان ۱۴۰۲ نامساعدتر شده و به ۶.۰۴ رسیده بود، در فصل بهار بدون تغییر روی ۶.۰۴ باقی مانده است.

مدیر پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: سه مولفه «غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» و «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار» نامناسب‌ترین مولفه‌های کسب‌ و کار استان از دید فعالان اقتصادی معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: در این میان «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» مولفه‌ای است که در فصل‌های اخیر (تابستان، پاییز و زمستان ۱۴۰۲) نیز به عنوان یکی از نامناسب‌ترین مولفه‌ها شناخته شده بود.

هاشمی درباره جزئیات پایش در این دوره بیان کرد: در این دوره ۳۴۱ فعال اقتصادی از خراسان رضوی برای شرکت در طرح پایش محیط کسب و کار از سوی اتاق ایران شرکت کردند، اعلام نظر و تکمیل پرسشنامه در مدت یک ماه به صورت آمارگیری تلفنی انجام گرفت، در این طرح همچون دوره‌های گذشته ۲۸ مانع اصلی در محیط کسب وکار مورد سنجش قرار گرفت.

وی افزود: مؤلفه‌های مناسب در محیط کسب‌وکار استان در فصل بهار سال ۱۴۰۳ شامل «نحوه استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار در ارائه خدمات و محصول»، «محدودیت‌ دسترسی به آب» و «محدودیت‌ دسترسی به حامل‌های انرژی» بوده است.

مدیر پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: سه مؤلفه «فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی»، «موانع در فرایندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب‌وکار در دستگاه‏های اجرایی» و «تمایل عمومی به خرید کالاهای خارجی و بی رغبتی به خرید محصولات ایرانی»، دارای بیشترین تغییر مثبت (بهبود) نسبت به فصل زمستان ۱۴۰۲ هستند.

نمره هر یک از ۲۸ مؤلفه طرح پایش محیط کسب و کار استان خراسان رضوی در بهار امسال به همراه میزان تغییرات نسبت به فصل گذشته مطابق جدول ذیل آمده است.

شاخص فضای کسب و کار خراسان‌رضوی بهبود یافت

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha