۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85571849
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار بزرگترین شرکت‌های آمریکایی درباره خطرات هوش مصنوعی

تهران-ایرنا- بیش از نیمی از بزرگترین شرکت‌های آمریکایی در گزارش جدید سالانه خود درباره خطرات هوش مصنوعی در آینده فعالیت تجاری شان هشدار دادند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه فایننشیال تایمز نوشت: گزارش جدید درباره نقش فناوری‌های نوظهور در تغییرات گسترده صنعتی نشان می‌دهد که بیش از نیمی از شرکت‌های گروه موسوم به «فورچون ۵۰۰» شامل بزرگترین شرکت‌های آمریکایی با بالاترین درآمد، هوش مصنوعی را تهدیدی احتمالی برای فعالیت‌های تجاری خود قلمداد می‌کنند.

بر اساس گزارش تارنمای تحقیقاتی Arize AI، در مجموع ۵۶ درصد از شرکت های «فورچون ۵۰۰» از هوش مصنوعی به عنوان «عامل ریسک» در بیشتر گزارش های سالانه خود نام بردند. این رقم افزایش قابل توجهی نسبت به نظر ۹ درصدی که این شرکت ها در سال ۲۰۲۲ درباره مخاطرات هوش مصنوعی داشتند، نشان می دهد.

در مقابل فقط ۳۳ درصد از ۱۰۸ شرکتی که به ویژه از «فناوری هوش مصنوعی مولد» (Generative AI) صحبت کردند، از پیشرفت فناوری به عنوان «فرصت» یاد کردند. هوش مصنوعی مولد، نوعی هوش مصنوعی است که می تواند محتواهای واقعی و مشابه محتواهای تولید شده توسط انسان در زمینه متن، موسیقی و غیره تولید کند.

این گروه ها در گزارش های سالانه خود اشاره کردند که مزایای بالقوه استفاده از هوش مصنوعی مولد شامل کارایی هزینه، مزایای عملیاتی و تسریع نوآوری است. با این حال، بیش از دو سوم از همین گروه، هوش مصنوعی مولد را به عنوان یک عامل خطر مشخص کردند.

این امر نشان می‌دهد که تأثیر هوش مصنوعی مولد در حال حاضر در مجموعه‌ای از صنایع و در بزرگ‌ترین شرکت‌های فهرست‌شده در آمریکا احساس می‌شود.

در میان ۵۰۰ شرکت فورچون، ریسک‌های هوش مصنوعی ذکر شده در گزارش‌های مالی سالانه امسال، شامل رقابت بیشتر می‌شود، زیرا اتاق‌های هیات مدیره نگران هستند که ممکن است نتوانند همگام با رقبایی که استفاده بهتری از این فناوری جدید دارند، حرکت کنند.

بر اساس این گزارش، برخی از صنایع بیش از سایرین، نسبت به هوش مصنوعی ابراز نگرانی کردند.

بیش از ۹۰ درصد از بزرگ‌ترین شرکت‌های «رسانه‌ای و سرگرمی» ایالات متحده و همچنین ۸۶ درصد از گروه‌های «نرم‌افزاری و فناوری»، اعلام کردند که سامانه های هوش مصنوعی در حال رشد در سال جاری، خطر تجاری محسوب می‌شوند.

بیش از دو سوم از شرکت‌های مخابراتی در گروه فورچون ۵۰۰ و بیش از نیمی از شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی، خدمات مالی، خرده‌فروشی، مصرف‌کننده و هوافضا نیز درباره خطر هوش مصنوعی به سرمایه‌گذاران هشدار دادند.

برخی از شرکت‌ها نیز به خطرات مالی مربوط به استفاده فزاینده از سامانه های هوش مصنوعی، مانند هزینه‌های افزایش‌یافته و غیرقابل پیش‌بینی اشاره کردند.

علاوه بر این مسائل حقوقی، مقرراتی و امنیت سایبری نیز از جمله مواردی بود که بیشتر شرکت های گروه فورچون ۵۰۰ دراستفاده از هوش مصنوعی درباره آن هشدار دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha