۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۱۳
کد خبر: 85571893
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ثبت ۹۶هزار هکتار مالکیت موقوفات طی ۴ ماه/ ۷۳ هزار سند مالکیت صادر شد

تهران- ایرنا- مدیرکل املاک، مستغلات و امور ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: با هدف صیانت از املاک و اراضی وقفی و مستغلات اماکن مذهبی کشور و اجرای قانون جامع حدنگاری ۹۶ هزار هکتار مالکیت موقوفات طی چهار ماه ابتدای امسال به ثبت رسیده است.

مجتبی باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار حج و اوقاف ایرنا اظهار داشت: در چهارماهه سال جاری ۸۳۱۶ سند مالکیت حدنگاری اخذ شده و تعداد ۲۸۴۰ سند مالکیت قدیمی نیز تبدیل به سند مالکیت جدید کاداستری شده که در مجموع ۲۷ هزار رقبه را شامل می شود که مساحتی بالغ بر ۹۶ هزار هکتار تثبیت مالکیت در ۴ ماهه سال جاری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد رشد عملکرد داشته که با همکاری و پیگیری همکاران مجموعه ثبت و اوقاف رقم خورده و کماکان در حال پیگیری است تا املاک و اراضی وقفی کشور ساماندهی شود.

وی تصریح کرد: بعد از تثبیت مالکیت موقوفات بلافاصله بحث ساماندهی رقبات ملکی و مستغلات موقوفات کشور با توجه به تدابیر ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه در حال پیگیری و برنامه ریزی است که بلافاصله بعد از تثبیت موضوع مهم GIS رقبات هم دنبال شود و نهایتا بانک اطلاعات جامع املاک و مستغلات موقوفات کشور را تکمیل و ساماندهی کنیم.

مدیرکل املاک، مستغلات و امور ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بانک اطلاعات جامع املاک و مستغلات موقوفات کشور ساماندهی می شود، گفت: صیانت از املاک و اراضی وقفی و مستغلات اماکن مذهبی کشور و همچنین اجرای قانون جامع حدنگار یا کاداستر اقدام به تثبیت مالکیت و حدنگار کردن املاک و اراضی تحت مدیریت خود کرده ایم و در جهت تسهیل و تسریع این امر، تفاهم نامه ای با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منعقد شده است.

وی با بیان اینکه با همکاری مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و پیگیری و تلاش مجموعه همکاران واحدهای اوقافی کشور نسبت به تثبیت مالکیت و حدنگاری املاک و اراضی تلاش کرده ایم، افزود: از سال ۱۳۹۸ تاکنون تعداد ۷۲ هزار و ۶۵۰ سند مالکیت کاداستری برای موقوفات صادر شده که ۳۲۰ هزار رقبه وقفی در سامانه جامع موقوفات کشور را شامل می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۳ هزار سند مالکیت قدیمی از سال ۹۸ تا امروز حدنگار شده است، افزود: در مجموع تبدیل اسناد مالکیت قدیمی به تک برگی جدید، ۴۹ هزار و ۵۰۰ سند است، بنابراین این ۳۳ هزار سند که در چند سال اخیر تبدیل شده کمیت قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: در مجموع مساحت تثبیت مالکیت املاک و اراضی وقفی در بانک اطلاعات کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۶۵۲ هزار هکتار است که ۵۹۰ هزار هکتار آن مربوط به ۵ سال اخیر است که بخش اعظمی از این تثبیت مالکیت و حدنگاری و اجرای قانون جامع حدنگار با اولویت پلاکهای بزرگ و موقوفات شاخص و مهم و اماکن مذهبی کشور رقم خورده که در سال جاری هم این فرایند ادامه دار است و با سرعت و اهتمام بیشتر در حال پیگیری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha