جولان آلاینده اُزن در هوای اصفهان

اصفهان-ایرنا- غلظت آلاینده ازن (O۳) عصر یکشنبه در ایستگاه فرشادی اصفهان به عدد ۲۴۵ رسید.

به گزارش ایرنا و بر اساس یافته های علمی؛ ازن، یک آلاینده ثانویه است که از واکنش اکسیدهای نیتروژن (NOx) و ترکیبات آلی فرار (VOCs) در حضور نور خورشید تشکیل می شود. میزان بیش از اندازه ازن در هوا می تواند عوارض تنفسی نظیر کاهش ظرفیت ریه، آسم، احتقان بینی و عوارض دیگری همچون احساس سوزش در چشم و کاهش ایمنی بدن در مقابل بیماری های عفونی را در پی داشته باشد.

ازن موجود در سطح زمین برای سلامتی انسان، جانوران و گیاهان مضر بوده و از آن به عنوان ازن بد و آلاینده یاد می‌شود. این گاز به‌طور مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود بلکه توسط واکنش‌های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد می‌شود، از این رو میزان ازن در تابستان و در وسط روز بیش از سایر مواقع است.

به گفته کارشناسان، گازهای خروجی از تاسیسات صنعتی و نیروگاه‌ها، اگزوز موتور خودرو، بخارات بنزین و حلال های شیمیایی برخی از منابع اصلی تولید ازن بشمار می روند.

بازگشت دوباره گرد و غبار توام با وزش باد شدید در روز پنجشنبه تاکنون باز هم تشدید آلودگی هوای کلانشهر اصفهان را بدنبال داشته است.

بر اساس اطلاعات سامانه پایش هوای کشور، شاخص لحظه‌ای کیفی هوای کلانشهر اصفهان حوالی ساعت ۱۷ امروز یکشنبه، ۱۹۵ (AQI) و در وضعیت ناسالم برای عموم قرار گرفت.

این شاخص عصر امروز در ایستگاه فرشادی ۲۴۵ (AQI) و به رنگ بنفش درآمد که وضعیت بسیار ناسالم برای عموم را نشان می دهد. بر اساس نمودارهای این سامانه بیشترین آلایندگی در ایستگاه فرشادی مربوط به گاز ازن است.

جولان آلاینده اُزن در هوای اصفهان

همچنین این شاخص در ایستگاه‌های احمدآباد، زرین شهر و سگزی بالای ۱۵۱ (AQI) است که شرایط ناسالم برای عموم را نشان می‌دهد.

کیفیت هوا در ایستگاه های ۲۵ آبان، خمینی شهر و دانشگاه صنعتی، زینبیه، سپاهان شهر، فیض، قهجاورستان، کاشان، کاوه، کردآباد و نجف آباد در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد.

هواشناسی اصفهان درباره ورزش باد شدید همراه با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوای استان از اواخر روز پنجشنبه تا اواخر فردا دوشنبه هشدار زرد صادر کرده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در همین پیوند به ایرنا گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست، ۵۴ روز ناسالم، ۱۰ روز پاک و ۸۳ روز با کیفیت هوای قابل قبول ثبت شده است.

منصور شیشه فروش افزود: بر اساس محاسبه شاخص ازن در ایستگاه‌های سنجش آلاینده های جوی در اختیار شهرداری تعداد ۲۰ روز ناسالم دیگر نیز باید به این آمار اضافه شود.

شیشه فروش افزود: فعالیت‌های منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها از جمله خاکبرداری، آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز، همچنین فعالیت معادن و حمل و نقل خاک و گچ در این روزها ممنوع است.

وی بر استفاده از ماسک استاندارد، ممنوعیت ورزش و فعالیت‌های بدنی در فضای باز در شرایط گرد و خاک و رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده‌ای با توجه به کاهش شعاع دید تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، اصفهان یکی از آلوده‌ترین کلانشهرهای ایران است و کمترین تعداد روزهای پاک و همچنین میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلانشهرها دارد.

ویژگی‌های جغرافیایی و اقلیمی این خطه نیز شرایطِ آلودگی هوا را برای این کلانشهر سخت‌تر کرده است.

به گفته مسوولان سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان خسارات ناشی از گرد و خاک به بخش‌های مختلف استان وارد می شود که کارشناسان بر این باورند تسریع در تکمیل طرح های انتقال آب به زاینده‌رود، برقراری جریان دائمی زاینده‌رود و احیای تالاب گاوخونی می تواند از شدت آثار گرد و خاک و پراکنده شدن ریزگردها بکاهد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ (AQI) خطرناک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha