۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل شبکه‌های آبیاری چهارمحال و بختیاری تخصیص یافت

شهرکرد- ایرنا- معاون دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۸۰ میلیارد ریال اعتبار به‌منظور تکمیل شبکه‌های آبیاری این استان اختصاص پیدا کرد.

به‌گزارش ایرنا، جبار عزیزبیگی روز دوشنبه در نشست با رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این استان پتانسیل بالا در خاک و آب و زیرساخت‌های بخش کشاورزی دارد از طرفی نیرهای متخصص و مجرب و جوان در مجموعه مدیریت آب و خاک استان به این قابلیت‌ها افزوده است.

وی با قدردانی از مسئولان چهارمحال و بختیاری برای تزریق اعتبارات استانی به بخش آب و خاک افزود: این اعتبارات در تسریع روند اجرایی طرح‌های آب و خاک استان محسوس است.

عزیزبیگی به پتانسیل‌های بالقوه این استان در بخش آب و خاک به ۲۵۱ هزار هکتار زمین کشاورزی مرغوب و ظرفیت منابع آبی با ۱۲۲ هزار هکتار زمین آبی اشاره و تصریح کرد: افزون‌بر ۷۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری و شبکه‌های آبیاری مجهز شده است.

وی یادآور شد: در بخش انتقال آب به زمین‌های کشاورزی، ترمیم، مرمت و احداث کانال‌های آبیاری و احداث جاده‌های بین‌مزارع فعالیت‌های خوبی در چهارمحال و بختیاری انجام شده است اما وضعیت همچنان مطلوب نیست و تکمیل این زیرساخت‌ها به تلاش بیشتری نیاز دارد.

معاون دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری توانسته مشارکت بخش خصوصی را برای تکمیل و بهره‌‎برداری از طرح‌های آب و خاک فراهم کند که اقدامی مطلوب است.

وی تکمیل زیرساخت‌های بخش آب و خاک چهارمحال و بختیاری را از اولویت‌های معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام حوزه آب و خاک باید هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.

عزیزبیگی تاکید کرد: در این راستا ۸۰ میلیارد ریال از اعتبارات متمرکز دفتر دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی وزارت جهاد کشاورزی به تشکیل شبکه‌های آبیاری این استان اختصاص یافت.

وی افزود: از این مبلع ۳۰ میلیارد ریال به حساب استان واریز شد و بقیه این اعتبار در شهریورماه سال‌جاری واریز خواهد شد.

جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در اجرای تکالیف قانون حفاظت خاک پیشرو است

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در سال گذشته از محل اعتبارات ملی در استان به‌عنوان یکی از استان‌های پایلوت مطالعات تفضیلی و تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر خاک در مقیاس یک‌۲۵هزارم در سطح ۸۶۵ هکتار در اراضی پایاب زیر سد بیدکان انجام شد.

غلامرضا ذاکری تاکید کرد: زمین‌های پایاب سد بیدکان در سطح ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار شناسایی شده که این محدوده برای استعلام به دفتر امور خاک در معاونت آب و خاک ارسال شده است.

وی افزود: تشکیل ستاد خاک در چهارمحال و بختیاریپ، تور ملی آموزشی ترویجی برای بهره‌برداران بخش کشاورزی، ارائه و رونمایی از نقشه‌های تناسب اراضی و مخاطرات زیست‌محیطی، نهال‌کاری و بذرکاری و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک به دستگاه‌های اجرایی از مهم‌ترین اقدامات در راستای اجرای قانون حفاظت خاک به‌شمرا می‌رود.

ذاکری تصریح کرد: در تهیه بانک اطلاعاتی جامع توصیفی و مکانی منابع آب و خاک چهارمحال و بختیاری و طرح‌های آب و خاک اجرا شده از سال‌های قبل تاکنون در محیط جی. آی. اس. (GIS) با ثبت ۶۰ درصد از اطلاعات طرح‌های آب و خاک استان در رتبه سوم کشوری است.

به گزارش ایرنا، یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی و یک‌پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد زمین‌های چهارمحال و بختیاری زیرکشت محصولات مختلف است.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha