طلسم طرح ۴۰ ساله تعریض قدیمی‌ترین خیابان یاسوج شکسته می‌شود؟

یاسوج- ایرنا- خیابان جمهوری از نخستین و قدیمی‌ترین خیابان های شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد است که طرح تعریض آن برای باز شدن گره ترافیکی این مسیر از ۴۰ سال پیش در دستور کار متولیان امر و در ادوار مختلف شورا و مدیریت شهری بوده است اما اجرای آن پس از این سال ها همچنان در پیچ و خم وعده ها باقی مانده است.

به گزارش ایرنا، خیابان جمهوری شریانی‌ترین خیابان یاسوج است و ابتدای خیابان جمهوری یاسوج میدان استانداری و انتهای آن ابتدای جاده آبشار است.

طلسم طرح ۴۰ ساله تعریض قدیمی ترین خیابان یاسوج شکسته می شود؟

مسافران و گردشگرانی که قصد ورود به آبشار زیبای یاسوج را دارند باید از این مسیر عبور کنند که این موضوع در کنار مرکزیت شهر در این منطقه، سبب ایجاد گره ترافیکی شده است.

یاسوج به عنوان دومین شهر مهاجر پذیر کشور، با معضل جدی روزافزون گره ترافیکی دست و پنجه نرم می کند و این چالش به عامل نارضایتی شهروندان تبدیل شده است و خیابان جمهوری سهم قابل توجهی از ترافیک یاسوج را به خود اختصاص داده است.

کنار گرفتن این خیابان در مسیر جاده آبشار و کنار پارک چشمه نباتی سبب اهمیت پروژه تعریض این خیابان شده است البته سالهاست تعریض خیابان جمهوری یاسوج طرح شده اما به دلیل عدم رضایت مغازداران کنار خیابان و عدم توانایی برخی از متولیان امر در اخذ رضایت مردم این پروژه تنها در حد شعار باقی مانده است.

با اجرای این پروژه گره ترافیکی موجود شهر یاسوج تا حدود زیادی باز و سیمای شهری یاسوج دگرگون می‌شود. طول کشیدن این طرح هر روز مشکلات جدیدی را به همراه دارد.

طلسم طرح ۴۰ ساله تعریض قدیمی ترین خیابان یاسوج شکسته می شود؟

اجرای این طرح خیلی از مشکلات مردم همچون تعیین تکلیف برخی از شبکه های معابر شهر، کاربری شهری، ضوابط منطقه بندی و تعیین تراکم ساختمانی را رفع می کند. با اجرای طرح تعریض، عرض این خیابان از ابتدای جاده آبشار تا میدان استانداری به ۵۰ متر افزایش خواهد یافت.

عملیات اجرایی طرح تعریض خیابان جمهوری اسلامی شهر یاسوج سال ۸۴ تصویب اما همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.

یکی از ساکنان منطقه خیابان جمهوری گفت: بعداز سالها از تصویب اجرای این طرح، هنوز وضعیت به حالت اجرا در نیامده است و وضعیت ملکهای ما نیز مشخص نیست.

طلسم طرح ۴۰ ساله تعریض قدیمی ترین خیابان یاسوج شکسته می شود؟

وی تاکید کرد: مدت ۴۰ سال است که درگیر این مشکل هستیم اما تاکنون جواب قانع کننده ای نشنیده ایم. حتی حق خرید و فروش و یا ساخت و ساز را از ما سلب کرده اند.

یکی دیگر از آن ها هم گفت: چنانچه مسئولین مشکل این خیابان را حل نکنند دیگر نمی گذاریم حتی یک سانتی متر از خانه هایمان را خراب کنند. شهرداری یاسوج جلسه ای با ما گذاشت و تقریبا همه سالکنان رضایت داشتند اما نمی دانیم کار به کجا ختم شد.

یکی از کارشناسان حوزه شهرداری گفت: تعریض و اصلاح این خیابان مهم منتهی به آبشار یاسوج هر چه سریعتر باید انجام شود زیرا این مسیر علاوه بر رفع مشکل ترافیک در این نقطه و رفاه حال شهروندان و گردشگران، می تواند به عنوان بازوی شناور برای ترافیک شهر عمل کنند.

شهردار یاسوجچ در آخرین اظهارات خود اعلام کرد که توافق های اولیه برای تملک یکهزار متر مربع زمین در خیابان جمهوری به ارزش پنج هزار میلیارد ریال انجام گرفته اما تحقق آن نیازمند مجوز کمیسیون ماده پنج است.

کیوان آشنا با اشاره به امکان افزایش قیمت زمین و فسخ شدن توافق های انجام شده از سوی مالکان از مسوولان خواست تا نسبت به تعیین تکلیف این موضوع مهم اهتمام کنند.

معارضان سد راه اجرای طرح تعریض خیابان جمهوری

روابط عمومی شهرداری یاسوج گفت: طرح تعریض خیابان جمهوری شهر یاسوج معارضاتی (مالکان) دارد که هنوز رفع نشده اند.

هاشم یوسفی تاکید کرد: چندین بار توافق با مالکان صورت گرفته اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.

وی ابراز کرد: در آخرین نشست تعدادی از مالکان توافق کردند اما گویا دوباره اعتراض کردند و کار تعیین تکلیف نشد.

روابط عمومی شهرداری یاسوج تاکید کرد: معاونت عمرانی استانداری استان و دادستان هم به موضوع ورود کرده اند اما هنوز کاری صورت نگرفته است.

استانداری همکاری کند

عطاالله دانشی عضو شورای شهر یاسوج هم در این رابطه گفت: دریافت رضایت مالکان در مسیر اجرای طرح به جز سه نفر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه قدم های خوبی در این راستا برداشته شده است، افزود: استانداری استان برای رفع مشکلات این طرح با جدیت و آنگونه که انتظار است همکاری نمی کند و لازمه تحقق این طرح برگزاری نشستی با حضور شهردار، اعضای شورای شهر و معاونت عمرانی استانداری است.

وی بیان کرد: باید با همکاتری استانداری و سایر متولیان امر مالکان را بیاورند و با آن ها تفاهم نامه بسته شود .

وی عنوان کرد: برای برون رفت از بحران ترافیک در این منطقه از شهر چاره ای جز تعریض این خیابان وجود ندارد و می طلبد همه با جدیدیت پای کار بیایند و اراده و جدیت در تحقق آن داشته باشند.

استانداری برای اجرای طرح تعریض خیابان جمهوری مصمم است

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح تعریض خیابان جمهوری و پروژه ۴۵ متری آیت الله ملک حسینی دو پروژه مهم و اولویت دار هستند که تکمیل آن ها باید در دستور کار شهرداری قرار گیرند.

علی محمد روستا افزود: این دو پروژه در کاهش ترافیک شهری بسیار اثرگذارند اما هر دو پروژه معارضاتی دارند.

طلسم طرح ۴۰ ساله تعریض قدیمی ترین خیابان یاسوج شکسته می شود؟

وی عنوان کرد: خانه های در مسیر پروژه تعریض خیابان جمهوری باید جابه جا بشوند و اخذ رضایت مالکین باید توسط شهرداری و فرمانداری انجام بگیرد اما هنوز موفق نشده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در خیابان جمهوری به سمت چشمه نباتی قسمتی به عنوان فضای سبز وجود دارد که مربوط به شهرداری است و می توان طبق کمیسیون ماده پنج این مهم را تغییر کاربری داد و تجاری و مسکونی کرد.

روستا ابراز کرد: این معاونت به طور همه جانبه برای به سرانجام رساندن طرح تعریض خیابان جمهوری پای کار است و طبق کمیسیون ماده پنج کوتاهی نخواهد کرد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: خیابان جمهوری کم عرض است و باید سریع تر اصلاح شود و خانه های در مسیر برداشته شوند.

به گزارش ایرنا، بنابراین می طلبد در سریع ترین زمان ممکن کمیسیون ماده پنج برگزار و تصمیمات لازم برای تحقق پروژه تعریض خیابان جمهوری اتخاذ شود.

براساس آخرین آمار شهر یاسوج و مناطق اطراف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

طلسم طرح ۴۰ ساله تعریض قدیمی ترین خیابان یاسوج شکسته می شود؟

جمعیت شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در ۱۰ سال اخیر به طور معناداری افزایش یافته است به طوری که جمعیت این شهر که طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۳۰ هزار نفر بود بنا بر برخی آمارها هم اینک از مرز ۲۵۰ هزار نفر گذشته است.

افزایش جمعیت شهر یاسوج و گسترش حاشیه نشینی بر تشدید ترافیک شهر یاسوج موثر بوده و می طلبد برای تامین آرامش، آسایش شهروندان و تسهیل در تردد شهروندان، مدیران شهری دغدغه بیشتری داشته باشند.

ضعف توسعه زیرساختهای شهری متناسب با رشد شهر، نبود سند چشم انداز توسعه شهر در کنار مهاجرپذیری بی رویه و ضعف فرهنگ شهرنشینی، شهر زیبای یاسوج را به منجلابی از ترافیک سنگین و سر و صدای آزار دهنده تبدیل کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha