توصیه‌های آتش نشانی برای بازگشت ایمن زائران اربعین

تهران بزرگ - ایرنا - سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران برای بازگشت ایمن زائران اربعین توصیه‌ها و هشدارهایی را ارائه کرد.

به گزارش ایرنا، سید جلال ملکی روز دوشنبه گفت: در ایام اربعین حضرت اباعبدالله (ع) قرار داریم و همه ساله در این ایام، یکی از بزرگترین آیین‌های مذهبی در کشور عراق صورت می گیرد هر سال در این روزها جمعیت زیادی به شهرهای زیارتی کشور همسایه می روند و بخش زیادی را به صورت پیاده حرکت می کنند اما باید اعلام کنیم سفرها و پیاده روی های طولانی می تواند آسیب زا باشد به ویژه اینکه این مراسم در این سال ها در تابستان و روزهای گرم سال قرار گرفته و مشکلات بیشتری دارد.

سخنگوی آتش نشانی تهران افزود: خیلی از زائران بعد از این سفر دچار مشکلاتی می شوند ولی نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها می توان سفر سالم و راحتی را تجربه کرد که حتما برای سفر خود برنامه ریزی داشته باشید بهتر است سفر خود را به روزهای پایانی موکول نکنید و اگر بیمار هستید قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنید همچنین سعی کنید در صورت امکان از وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، قطار یا هواپیما استفاده کنید و همیشه در این ایام در مسیرهای منتهی به مرزها ترافیک سنگینی وجود دارد و ممکن است با مشکلاتی مثل پارکینگ مواجه شوید.

وی ادامه داد: اگر قصد سفر با خودروی شخصی خود را دارید ترجیحاً گروهی سفر کنید و از خودروهای تک سرنشین استفاده نکنید و قبل از سفر از سلامت خودروی خود در قسمت های مختلف اطمینان حاصل کنید، حتماً وسایلی مانند لاستیک زاپاس، جعبه ابزار، مثلث احتیاط و خاموش کننده در خودرو داشته باشید و همچنین طرز کار با خاموش کننده را مرور کنید چه بسا در طول سفر نیاز به استفاده از آن پیدا کنید.

توصیه‌های آتش نشانی برای بازگشت ایمن زائران اربعین

هرگز با حالت خسته و خواب آلوده رانندگی نکنید

ملکی با بیان اینکه هرگز با حالت خسته و خواب آلود رانندگی نکنید گفت: به هنگام رانندگی از سایر رانندگان که همراه شما هستند نیز استفاده کنید و اگر کسی نیست حتماً هر دو ساعت یکبار توقف کرده و کمی استراحت کنید تمیز بودن شیشه های خودرو باعث دید بهتر بویژه در شب شده و خطر تصادف را کاهش می دهد. چراغ ها و آینه ها نیز تمیز باشند همچنین به هنگام خستگی اصرار به ادامه رانندگی نکنید و حتماً در محل مناسبی توقف کرده و دست و صورت خود را بشویید و کمی نرمش کنید تا انرژی شما تجدید شود. برای این کار می توانید در نزدیکی یکی از مواکب توقف کنید.

به گفته وی، اگر قصد دارید شب رانندگی کنید از مایعاتی مانند چای و قهوه استفاده کنید و اگر با موتور یا دوچرخه سفر می کنید لوازم تعمیرات اولیه را به همراه داشته باشید و سعی کنید از طریق نزدیک ترین مرز به شهر خود سفر کنید و از مسیرهای رسمی و مشخص به سمت مرزها حرکت کنید و از سفر در جاده های متفرقه و ناشناخته خودداری کنید.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران همچنین توصیه کرد خودروی خود را در پارکینگ های معتبر که توسط سازمان ها و شهرداری های محلی راه اندازی شده پارک کنید و همچنین شماره پارکینگ و محل پارک خودروی خود را به خاطر بسپارید حتی می توانید از موقعیت خودروی خود عکس بگیرید.

وی اظهار کرد: هرگز داخل خودروی خود مواد قابل اشتعال و انفجار مانند ظروف الکل، بنزین، پیک نیک، شارژر، مبایل و پاوربانک قرار ندهید با توجه به گرمای هوا، احتمال آتش سوزی آنها وجود دارد و بهتره بنزین خودروی خود را به گونه ای تنظیم کنید که با کمترین میزان ممکن وارد پارکینگ شوید. باک پر از بنزین در هوای گرم ممکن است حادثه ساز شود.

توصیه‌های آتش نشانی برای بازگشت ایمن زائران اربعین

ملکی یادآور شد: سفر خود را کوتاه کنید و اگر قصد سفر طولانی دارید بهتر است سرباتری های خودرو را جدا کنید سعی کنید خودروها را با فاصله مناسب از یکدیگر پارک کنید و وسایل ضروری خود شامل لباس اضافه و لوازم بهداشت شخصی را داخل کوله پشتی سبک به همراه داشته باشید و مقداری قرص و داروی ضروری به همراه داشته باشید همچنین با توجه به گرمای هوا در روز، بهتراست پیاده روی در ساعات عصرگاهی انجام شود.

وی این نکته را هم متذکر شد که در طول مسیر آب و مایعات بهداشتی زیاد بنوشید و ترجیحاً از غذاهای تازه، ساده، بدون روغن و بدون ادویه جات گرم استفاده کنید و بهتر است از آب و غذاهای بسته بندی شده استفاده کنید همچنین

بهتر است در مسیرهایی که سایه دارد و یا با دستگاه های آب پاش خنک می شوند حرکت کنید و در اماکن شلوغ، مراقب کودکان، زنان و افراد سالخورده باشید و با توجه به خستگی زیاد در زمان برگشت، از رانندگی ممتد بپرهیزید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha