۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۴۱
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85572433
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

درخشش «اَبَر ماه آبی» را در آسمان امشب تماشا کنید

۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۴۱
کد خبر: 85572433
درخشش «اَبَر ماه آبی» را در آسمان امشب تماشا کنید

اصفهان - ایرنا - نخستین اَبَر ماه امسال که به «اَبرَ ماه آبی» نیز خوانده می‌شود، شامگاه دوشنبه در آسمان خودنمایی و سپهر تاریک شب را نورانی می‌کند.

به گزارش ایرنا، در پدیده ابَرَ ماه یا ماه افروختگی(supermoon)، ماه در حالت قرص کامل قرار دارد و به نزدیکترین فاصله به کره زمین می‌رسد، به‌ همین دلیل از روی زمین نسبت به شب‌های دیگر، بزرگتر از معمول و درخشان‌تر مشاهده می‌شود.

اَبَر ماهی که امشب در آسمان پدیدار می‌شود درواقع به رنگ آبی نیست بلکه این نام برای آن انتخاب شده است؛ به گفته کارشناسان زمانی که در یک فصل، چهار بار ماه کامل داشته باشیم، به سومین ماه آن فصل «آبی» گفته می‌شود.

به گفته کارشناس و مدرس مرکز نجوم ادیب اصفهان، امسال برای چهار بار شاهد پدیده اَبَر ماه در آسمان شب خواهیم بود که امشب، نخستین مورد آن است و سایر آن در ماه‌های شهریور، مهر و آبان اتفاق می‌افتد.

حسام لطفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان‌اینکه در سال سه تا پنج پدیده اَبَر ماه رخ می‌دهد، افزود: مدار گردش قمر ماه به دور سیاره زمین به شکل بیضی است و زمین در یکی از ۲ کانون‌ این مدار بیضی قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به بیضی شکل بودن مدار چرخشی ماه به دور زمین، این قمر در برخی مواقع دورتر یا نزدیکتر است و زمانی که در فاصله نزدیک قرار می‌گیرد به آن «حضیض مداری» گفته می‌شود.

این کارشناس نجوم خاطرنشان کرد: زمانی که ماه بصورت کامل(بدر) بوده و در حالت حضیض مداری و نزدیکترین فاصله به زمین قرار داشته باشد به آن «اَبَر ماه» گفته و نسبت به شب‌های دیگر از دید ناظر زمینی مقداری درخشانتر و بزرگتر دیده می‌شود.

لطفی تاکید کرد: ابر ماه خیلی بزرگتر از ماه کامل عادی دیده نمی‌شود و مردم انتظار نداشته باشند که یک ماه بسیار بزرگ را نسبت به دیگر مواقع ببینند.

وی با بیان اینکه اَبَر ماه امشب پس از غروب خورشید در آسمان قابل رویت است، تصریح کرد: نام «اَبَر ماه آبی» ارتباطی به رنگ ماه ندارد بلکه فقط یک نامگذاری فاقد مبنای علمی است.

وی اضافه کرد: در پدیده مورد نظر، این قمر نسبت به زمانی که در فاصله دورتری از زمین قرار دارد تا ۳۰ درصد پرنورتر دیده می شود.

به گفته وی، از بین چهار پدیده اَبَر ماه امسال، اَبَر ماهی که در مهر دیده می‌شود از سایر موارد نزدیکتر به زمین خواهد بود.

لطفی به علاقه‌مندان به عکاسی از این پدیده نجومی توصیه کرد که با توجه به نور زیاد ماه در این شب هنگام تصویربرداری، میزان نوردهی دوربین را کاهش دهند و بزرگنمایی بیشتری روی آن داشته باشند.

وی افزود: عکاسی از اَبَر ماه با پس زمینه یکی از عوارض زمینی مانند آثار تاریخی، کوه و درخت تصاویر زیبایی را خلق می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha