فارن پالسی: اسرائیل دیگر توان دفاع از خود را ندارد/ زوال تدریجی تفکر راهبردی تل‌آویو

تهران-ایرنا- نشریه «فارن پالسی» در تحلیلی با اشاره به مشکلات و بحران‌های پیش روی جامعه اسرائیلی و تشریح تصمیمات افراطی و اشتباه سران رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینی‌ها و خاورمیانه، از انحطاط و نابودی قریب‌الوقوع رویکرد صهیونیسم در دفاع از خود خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این رسانه تحلیلی آمریکایی در توصیف مشکلات پیش روی رژیم اسرائیل می‌نویسد: شهروندان اسرائیلی اختلافات عمیقی با هم دارند و بعید است که این وضعیت بهبود یابد. این کشور در یک جنگ غیرقابل پیروزی در غزه گرفتار شده و در حالی که ارتش آن به شدت تحت فشار است، احتمال یک جنگ گسترده‌تر با حزب‌الله یا ایران همچنان وجود دارد. اقتصاد اسرائیل به شدت آسیب دیده و بنابر گزارش روزنامه «تایمز اسرائیل» ممکن است در سال جاری ۶۰ هزار کسب و کار در آن تعطیل شوند.

این مقاله در توصیف جنبه‌های دیگر بحران در جامعه سیاسی، اقتصادی و بین المللی رژیم صهیونیستی افزود: علاوه بر این، عملکرد اسرائیل (در غزه) به شدت به وجهه جهانی آن لطمه وارد کرده و اسرائیل در حال تبدیل شدن به یک رژیم منفور است، چیزی که زمانی غیرقابل تصور بود. این در حالی است که دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر دفاع (جنگ) آن، به اتهام جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت درخواست حکم بازداشت کرده است. دیوان بین‌المللی دادگستری احکام اولیه‌ای صادر کرده و در آن اقدامات اسرائیل را به‌عنوان نسل‌کشی توصیف می‌کند. همچنین این دادگاه اشغال و استعمار اسرائیل در کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس شرقی را نقض آشکار قوانین بین‌المللی اعلام کرد. حمایت آمریکایی‌ها از اقدامات اسرائیل به شدت در حال کاهش است و جوانان آمریکایی (از جمله بسیاری از یهودیان جوان آمریکایی) با واکنش منعطف دولت بایدن به اقدامات اسرائیل مخالف هستند.

در بخشی از این تحلیل با اشاره به انتقادات فراوان داخلی و خارجی از بنیامین نتانیاهو، در مورد وضعیت کنونی اسرائیل آمده است: انگشت اتهام به سوی نتانیاهو موجب نادیده گرفته شدن دلیل اصلی این اوضاع یعنی "فرسایش تدریجی تفکر راهبردی اسرائیل در ۵۰ سال گذشته" می شود.

فارن پالسی در ادامه ادعا کرد: صهیونیست‌های اولیه و نسل اول رهبران اسرائیل، استراتژیست های زیرکی بودند که با جلب حمایت قدرت‌های برتر جهانی (اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده) به سوی هدفی دور از دسترس یعنی ایجاد یک کشور یهودی در میانه جهان عرب پیش می رفتند.

این مقاله تلاش برای برقراری ارتباط ویژه با ایالات متحده، جلب حمایت بین المللی، نفوذ فزاینده لابی‌های اسرائیلی در دولت‌های آمریکایی و ساخت زرادخانه مخفیانه تسلیحات هسته‌ای را از دستاوردهای رهبران پیشین رژیم صهیونیستی دانسته و نوشت: اشتباه اصلی رهبران بعدی، همانطور که محققان متفکر اسرائیلی بارها بر آن تاکید کرده اند، تصمیم به حفظ، اشغال و استعمار تدریجی کرانه باختری و غزه، به عنوان بخشی از تلاش (صهیونیسم) برای ایجاد "اسرائیل بزرگ" بود. این اشغال تنش اجتناب ناپذیری را بین شخصیت یهودی اسرائیل و سیستم دموکراتیک (ادعایی) آن ایجاد کرد. بدین معنا که این رژیم تنها با سرکوب حقوق سیاسی فلسطینیان و ایجاد یک سیستم نژادپرستانه توانست یک کشور یهودی باقی بماند. اسرائیل توانست از طریق پاکسازی قومی و یا نسل کشی بیشتر فلسطینی‌ها با مشکلات خود مقابله کند.

فارن پالسی با اشاره به قرارداد ننگین "کمپ دیوید" و اشتهای غیرقابل مهار صهیونیست‌ها در تداوم اشغالگری در سرزمین‌های متعلق به فلسطینی‌ها و حمله به لبنان در سال ۱۹۸۲(۱۳۶۰) نوشت: دولت‌های پی در پی اسرائیلی به گونه‌ای عمل کردند که مشکلات را بدتر و دامنه آن را گسترده تر کردند. این در حالی است که برقراری صلح با فلسطینی‌ها مستلزم آن است که اسرائیل از گسترش شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی دست کشیده و با فلسطینی‌ها برای ایجاد دولتی کارآمد، مؤثر و مشروع همکاری کند.

این مقاله آخرین و بارزترین نمونه شکست راهبردی اسرائیل را مخالفت شدید آن با تلاش‌های بین المللی برای مذاکره درباره فعالیت‌های برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرد و افزود: اسرائیل، به دلایل راهبردی، می‌خواهد تنها سلاح هسته‌ای در خاورمیانه داشته باشد. به همین دلیل نتانیاهو و حامیان تندروی او، همراه با آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل ) و گروه های جنگ طلب‌تر در لابی ایالات متحده اسرائیل، شدیدا با آن مخالفت کردند. این تندروها نقش کلیدی در متقاعد کردن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا برای خروج از توافق در سال ۲۰۱۸(۱۳۹۶) ایفا کردند.

در بخش دیگری از این تحلیل معافیت از مجازات‌های جهانی ناشی از بهره‌مندی از حمایت ایالات متحده به عنوان دلیل مهم کاهش چشمگیر عملکرد راهبردی اسرائیل توصیف شده و آمده است: دوران حکومت نتانیاهو به‌عنوان طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری اسرائیل بخش دیگری از این مشکل است، به‌ویژه که اقدامات او تا حد زیادی ناشی از تامین منافع شخصی (یعنی تمایل به اجتناب از زندان برای فساد) صورت گرفته و نفوذ فزاینده راست مذهبی در دولت او مشهود است.

فارن پالسی در پایان نوشت: کشورهایی که هوشمندانه در مورد گزینه های راهبردی خود فکر نمی کنند، می توانند آسیب قابل توجهی به خود و دیگران وارد کنند. در همین راستا اقدامات اسرائیل چشم‌انداز بلندمدت این رژیم را تهدید و رفتار انتقام جویانه و کوته فکرانه آن برای چندین دهه صدمات عظیمی بر فلسطینیان بیگناه وارد کرده است. مهم تر این که راهبردهای دفاعی اسرائیل شانس کمی برای پایان دادن به مقاومت فلسطین داشته است. از سوی دیگر نزدیکی ایالات متحده به این متحد نامنظم و بی فکر مشکلات جدی برای ایالات متحده ایجاد کرده است. اسرائیلی ها در حالی که از توجه و منابع (مالی، تسلیحاتی) آمریکایی‌ها بهره می برند موج دیگری از تروریسم ضد آمریکایی را ایجاد می کنند. بهترین کاری که حامیان اسرائیل در ایالات متحده می توانند انجام دهند این است که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را برای تلاش در تغییر مسیر دولت یهود تحت فشار قرار دهند، هدفی که هیچ نشانه روشنی از وقوع آن به این زودی دیده نمی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha