۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۵۸
کد خبرنگار: 905
کد خبر: 85572484
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پرستاری ترسیم لبخند بر صفحه درد بیمار/مسئولان خواسته‌های پرستاران را دریابید

اهواز - ایرنا - پرستاری با جان و روح فرد عجین شده و با از خود گذشتگی و فداکاری از سلامت خود می‌گذرد تا محافظ جان انسانی دیگر باشد.

به گزارش ایرنا وقتی از پرستار یاد می شود با زیباترین و پرمعنی‌ترین واژه ها مانند مهربانی، دلسوزی، عشق و گذشت مزین می شود چرا که یک شغل نیست بلکه تنها عشق است که می تواند انسان را به مرحله ای برساند که از حتی حاضر باشد از جان خود نیز مایه بگذارد تا یک انسان دیگر را به زندگی برگرداند.

پرستارانی که بدون هیچ چشم‌داشتی تمام خود را برای بیمار فدا می کنند روح و جسم خود را تنها برای اینکه شاید یک بار دیگر بیمار چشم خود را باز کند و زندگیش نجات یابد فدا می‌کنند.

چه بسیار کودکانی که با لبخند زیبای پرستاران و با نوازش کردن معجزه گر آنها روحیه ای دوباره گرفته اند و بیماری آنها بهبود یافته تنها گوشه ای از کار این سفیدپوشان بی ادعاست.

هیچ کس نمی داند که آنها چه روزها و شب هایی آرزوی این را داشتند که در کنار خانواده و فرزندان خود باشند اما عشق به مسئولیت و رسالت سنگین محافظت از جان انسان ها را دارند.

این قشر زمانی خط اول مبارزه با بزرگترین تهدید بشریت یعنی بیماری کرونا بودند و چه بسیار پرستارانی که جان خود را در راه محافظت و درمان بیماران از دست دادند.

اما اینجا مسئولان ذیربط در تمام کشور باید قدردان زحمات آنها باشند که البته تلاش های آنها همیشه مورد توجه بوده و پیگیری مطالبات آنها اولویت است.

چندین ماه است که جمعی از پرستاران از جمله خوزستان به صورت کشوری برای دریافت برخی مطالبات خود دست به تجمع اعتراضی زده اند.

امروز دوشنبه ۲۹ مردادماه نیز جمعی از پرستاران خوزستان طی یک فراخوان کشوری با تجمع مقابل استانداری خوزستان خواهان اصلاح حقوق و پرداخت مطالبات خود اعم از پرداخت صحیح تعرفه گذاری خدمات پرستاری، پرداخت فوق العاده خاص، عدم اضافه کار اجباری، نبود نیروی کافی شدند که با حضور معاون درمان دانشگاه و توضیحات لازم به پایان رسید.

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تمام توان خود را برای پیگیری مطالبات پرستاران انجام می‌دهد.

مطالبات پرستاران

پرستاران و کادر درمان خوزستان در بیانیه تجمع اعتراضی خود اعلام کردند: اولین مطالبه و درخواست تحقیق و تفحص از دانشگاه جندی شاپور اهواز توسط سازمان بازرسی کل کشور نه بازرسی وزارت بهداشت در مورد پرداخت ها و مطالبات پرستاری از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۹ تاکنون و بررسی جز به جز و تک به تک پرداختی های پرستاران استان خوزستان و شفاف سازی پرداخت های این مدت (اضافه کار ، کارانه ، تعرفه ، حق کرونا ، حق لباس و...) است.

در ادامه این بیانیه آمده است: اضافه کاری اجباری، بدون توجه به توان پرستار و خلاف قانون و مقررات، پایین بودن میزان ریالی هرساعت اضافه کاری با توجه به سختی کار برای هر ساعت کار با میانگین حدود ۲۰۰هزار ریال(معادل ۲۰هزار تومان) از دیگر مطالبات است.

در این بیانیه از دیگر مطالبات به کمبود شدید نیرو در بیمارستان های اهواز و شهرستان ها با توجه به فشار کاری بالا(میزان پرستار به تخت در خوزستان یک سوم میانگین کشور است)، عدم اجرای درست فوق العاده خاص و پایین بودن حقوق پرستاران با توجه به تخصصی بودن و حساسیت بالای شغل،اجرای فوق العاده خاص با ضریب سه برابر، برای پرستاران و همه ی پرسنل شاغل و مربوط به درمان اعم از (ماما،بیهوشی،اتاق عمل و پرسنل ۱۱۵) اشاره شده است.

بی توجهی به ابلاغیه دولت نسبت به پرداخت رفاهیات،اعیاد و ایام خاص، عدم توجه وزارت بهداشت نسبت به مشکلات مسکن پرسنل و ایجاد تعاونی های مسکن همانند سایر ارگان ها، عدم شفافیت در پرداخت مطالبات به ویژه اضافه کار و تعرفه پرستاری،اجرای نادرست تعرفه گذاری و عدم پرداخت تعرفه متناسب با کارکرد و سامانه ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به روز نبودن حق و حقوق پرستاران و پرسنل و نزدیک به یکسال عقب افتادگی معوقات و تعرفه پرستاری، نداشتن برنامه و عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و مطالبات پرستاران مراکز بهداشتی جامعه سلامت روستایی و شهری از جمله دیگر مطالبات ذکر شده در بیانیه است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تقدیر از زحمات پرستاران بیان کرد: این شغل بسیار سخت، طاقت فرسا و پراسترس است و با سلامت مردم در ارتباط است بنابراین باید تمام تلاش خود را برای حل مشکلات و پیگیری مطالبات آنها انجام دهیم.

پرداخت فوق العاده خاص پرستاران تا پایان شهریورماه

دکتر میثم معزی با اشاره به اینکه مطالبات حوزه پرستاران در دو بخش ملی و استانی قابل بررسی است گفت: اصلی ترین مطالبه این قشر فوق العاده خاص است که باید از طریق مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه حل شود.

وی افزود: سقف اضافه کار و اضافه کار اجباری از دیگر مطالبات پرستاران به شمار می‌رود که باید از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مشکل جذب نیروی پرستار و کمک پرستار نیز باید از طریق سازمان برنامه و بودجه و وزارت پیگیری شود.

معزی به مطالبات کارانه و تعرفه درون استانی پرستاران اشاره و اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مطالبات معوق را تا چهار ماه پرداخت کرده و تا آخر شهریور ماه پرداخت فوق العاده خاص اجرایی می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به مقوله جذب نیرو اشاره کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های ذیربط کشوری باید شرایط پرستاران را درک کنند و مطالبات رفاهی، پشتیبانی و خدماتی نیز مورد پیگیری قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شغل حساس پرستاری نیازمند پیگیری های کشوری است.

🛑پرداخت مانده مطالبات کارانه و تعرفه‌ خدمات پرستاری سال ۱۴۰۲

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: یکی از اهداف اصلی ما پرداخت مطالبات همکاران شامل تعرفه پرستاری و کارانه کارکنان و پزشکان در سریع‌ترین زمان ممکن است که به همین منظور علی‌رغم عدم تسویه مطالبات دانشگاه توسط سازمان‌های بیمه‌گر، در صدد هستیم مطالبات سال ۱۴۰۲ را تا پایان شهریورماه از منابع داخلی دانشگاه پرداخت نماییم.

دکتر احمدرضا مهتدی افزود: پرداخت کارانه مهرماه کارکنان و تعرفه خدمات پرستاری دی‌ و بهمن‌ماه ۱۴۰۲ توسط دفاتر پرستاری در حال تکمیل جهت پرداخت است.

وی ادامه داد: در خصوص تعرفه اسفندماه ۱۴۰۲ و کارانه‌های پرسنلی نیز به محض وصول اسناد، قابل پرداخت خواهد بود.
مهتدی تاکید کرد: قدردان تلاش و کوشش تک تک همکاران عزیزمان هستیم که با وجود تمامی کمبودها و مشکلات موجود، مشغول ارائه خدمت به مردم استان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha