داوری: باید به مانولوپولوس فرصت کافی داد؛ استعدادیابی زیر نظر مربی خارجی پیگیری می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون بسکتبال، گفت: بعد از مذاکرات مختلف در نهایت با سوتیریس مانولوپولوس به توافق رسیدیم و او امروز اولین تمرین خود را با تیم ملی برگزار کرد. باید به این سرمربی یونانی فرصت داد و بعد او را قضاوت کرد.

به گزارش ایرنا، جواد داوری در نشست مطبوعاتی خود و در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: اولین جلسه تمرینی تیم ملی امروز برگزار شد و سوتیریس مانولوپولوس سرمربی جدید به تیم و بازیکنان معرفی شد. در این مدت رسانه‌ها در کنار ما بودند و با نقدها و مطالبی که به رشته تحریر در آوردند ما را همراهی کردند. یکی از مطالبات فدراسیون به ساخت کمپ باز می‌گردد، در سال گذشته دو زمین را گرفتیم و با زمین‌های قبلی معاوضه کردیم. یک کمپ تمرینی خواهیم داشت که امسال در خصوص آغاز به کار این پروژه اقدام خواهد شد و نقشه‌ها تکمیل شده است. ۲ سالن مجزار دارد و در نظر داریم تیم های آقایان و بانوان هم‌زمان بتوانند در آن تمرین کنند.یک سالن دیگر هم به بسکتبال اضافه شد و سالن شهر قدس با کمک هیات، در اختیار گرفتیم تا در ترافیک کاری از آن بهره ببریم.

وی در خصوص انتخاب سرمربی تیم ملی گفت: نحوه رقابت ها و برنامه‌های ما به گونه‌ای بود که باید صبوری می‌کردیم. گزینه هایی داشتیم که پس از بررسی و مذاکرات صورت گرفته برخی شرایط همکاری را نداشتند و برخی دیگر هم فرصت همکاری محقق نشد. در بسکتبال جذب مربی تراز اول خیلی سخت است، آنها با تیم های ملی و باشگاهی مطرح قراردادهای بلند مدت و سنگین از نظر مالی دارند و امکان حضور آنها در ایران نیست. ما باید بر اساس توان خود حرکت کنیم و سعی کردیم مربی صاحب‌نام را به خدمت بگیریم. در این جا باید از هاکان دمیر تشکر کنیم چراکه در مدتی که هدایت تیم ملی را در اختیار داشت کمک بسیاری به ما کرد.

رئیس فدراسیون بسکتبال خاطر نشان کرد: در ادامه و پس از بررسی هایی که صورت گرفت، سوتیریس مانولوپولوس انتخاب شد. او سرمربی تیم ملی یونان بوده و نتایج خوبی کسب کرده است. مربی با سبک و فلسفه خاص خود است و باید در ایران با شرایط ما کار کند تا بعد از آن او را قضاوت کنیم. برای او آرزوی موفقیت داریم و کادر سرپرستی خوبی هم در کنار او قرار دارند. در این مسیر سختی هایی داشتیم که نمی‌خواهیم به آن بپردازیم، اما در نهایت به بار نشست و امروز سرمربی تیم ملی بسکتبال در ایران حضور دارد و کارش را آغاز کرده است. سرمربی جدید مقیم خواهد بود و نظارت کاملی بر تیم های پایه ما هم خواهد داشت. پروازی نخواهد بود و تنها زمان هایی را برای دیدن خانواده، تهران را ترک خواهد کرد.

داوری تصریح کرد: در گذشته و در مجمع انتخاباتی هم گفته بودم هرم توسعه بسکتبال به هیات‌های استانی باز می‌گردد. باید استعدادهای خودمان را در ابتدا پیدا کنیم و در ادامه روی آنها کار کنیم. ما استعدادهای بسیار خوبی داریم که باید فضا برای آنها ایجاد شود. بچه‌های ما از شهرستان ها می‌آیند و باید فرصت حضور و ظهور آنها را بدهیم. بر همان اساس کار شد و از شهرستان‌ها کار خود را آغاز کردیم. طرح‌هایی در این حوزه به اجرا در آمد و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲هزار بازی برگزار کردیم و یک رکورد بسیار خوب است.

وی گفت: ۲۷۰ تیم پایه اعلام آمادگی برای حضور در مسابقات را داشتند. یک تیم بزرگ را به استعدادیابی اختصاص داده‌ایم. این کار باید ادامه داشته باشد و شاید امروز و فردا جواب ندهد اما در ادامه و در آینده جایی برای نگرانی در بسکتبال ایران نخواهیم داشت. باید همیشه جایگزین داشته باشیم و از بابت خداحافظی ملی‌پوشان کشورمان نگران نباشیم. بحث ارتقای دانش مربیان هم برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است. بیش از ۱۰۰ کلاس ارتقای دانش افزایی داشتیم و در مناطق مختلف کشور این دوره های را ادامه می‌دهیم. هدف ما درآمدزایی نبود و درآمد حاصل از این طرح ها در همان حوزه هزینه می‌شود.

رئیس فدراسیون بسکتبال تصریح کرد: یک مربی از مونته‌نگرو به جمع ما اضافه خواهد شد تا در رده‌های پایه کار کند. او پس از استعدادیابی هایی که صورت می‌گیرد بر اساس دانش روز، آنها را آموزش خواهد داد و نیاز است چند مربی دیگر به این گروه اضافه شوند. در بخش بانوان سرمربی خارجی ادامه همکاری داد و حضور یک مربی یورولیگی در ایران برای ما افتخار است. او تغییراتی را ایجاد کرده و نیاز به زمان دارد. خدا روح محمود مشحون را بیامرزد که بحث حجاب را تصویب کرد تا تیم بانوان ما هم فرصت حضور در رویدادها را داشته باشد.

داوری ادامه داد: باید برخی از مسائل باشگاه محور باشد و باید همه بر اساس یک سیستم منظم حرکت کنیم. نباید به عقب بازگردیم و باید با پشتکار به سمت جلو حرکت کنیم. در بسکتبال سه نفره نیز به دنبال مربی تاثیرگذار بودیم که لوکا را از برزیل آوردیم که فردی بسیار منظم است و با حضور او کارهای متفاوتی را می بینیم. مسابقات سه‌نفره دارای رنک شده و نیاز است به مسابقات برون مرزی اعزام شویم تا ارتقای جایگاه داشته باشند.

وی یادآور شد: سومین سال فعالیت سازمان لیگ را هم تجربه می‌کنیم، مسابقات سنگینی را در پیش داریم و امیدواریم که این مسیر هم به خوبی طی شود. در بحث بانوان هم باید این را بگویم که اردوی روسیه از سوی میزبان لغو شد. قرار بود به لبنان برویم که به دلیل شرایط منطقه محقق نشد. در تورنمنت آذربایجان هم قرار بود شرکت کنیم و ۲۰ روز قبل از مسابقات اجازه حضور را پیدا کردیم و در عرف ارتباط بین دو فدراسیون برقرار شد اما در شب عاشورا گفتند این کار محقق نخواهد شد. اگر فدراسیون بسکتبال آذربایجان کوتاهی نمی‌کرد تیم در این مسابقه حضور می‌یافت. اگر کوتاهی از سیستم ما بود با محرومیت و جریمه سنگین مواجه می‌شدیم اما همه مکاتبات موجود است و فیبا در جریان بود و برای همین از فدراسیون بسکتبال ایران عذرخواهی کرد.

رئیس فدراسیون بسکتبال ادامه داد: هاکان دمیر با شرایط خاصی وارد ایران شد، حامد حدادی تاثیرگذارترین بازیکن ایران در یک دهه اخیر بوده است. متاسفانه آسیب دیدگی او باعث شد لطمه زیادی بخوریم. نفرات جدیدی به تیم ملی اضافه شده بود و شرایط خاصی را تجربه کردیم. قرار شد حدادی در جام جهانی به ما اضافه شود و قرار بود برای یک تا دو بازی به ما برسد. وقتی حامد به ما اضافه شد تصمیم گرفتیم به گونه ای عمل کنیم که در صورت آسیب دیدگی دوباره دچار مشکل نشویم. حامد دچار مشکل شد و دو بازیکن دیگر ما هم به تیم نرسیدند و درگیر مسائل باشگاهی بودند. با یک اتفاق خاص متاسفانه حذف شدیم اما مسیر خودمان را ادامه دادیم.

داوری تصریح کرد: سال بعد بازی‌های آسیایی ناگویا و بعد از آن هم جام‌جهانی را داریم، تیم دوم را در این برهه زمانی نمی توانیم تشکیل دهیم اما به دنبال آن هستیم سه تیم را تشکیل بدهیم تا از نظر پشتوانه سازی دچار مشکل نشویم.

وی در مورد نقدهایی که به برخی از نفرات کادر فنی می شود تاکید کرد: بهادرزاده در این مدت خیلی نقد شد اما یکی از بهترین و موثرترین نفرات در حوزه کاری خود است. از نفراتی که با او بوده اند بپرسید چه میزان در کار خود تسلط دارد و برای همین این همکاری ادامه دارد. این نظر جمعی بود و برای همین شاهد این انتخاب هستیم.

رئیس فدراسیون بسکتبال در مورد شرایط ادامه همکاری با مربی خارجی تیم ملی آقایان، گفت: اخلاق ورزشی ایجاب می کند تعهدی را برای دوره بعدی ایجاد نکنیم و من بر اساس حضورم در فدراسیون بسکتبال با او قرارداد بستم. اگر در دوره بعدی حضور داشته باشم و شرایط هم به خوبی پیش برود و امکان ادامه همکاری وجود دارد. در مورد اسپانسر و حامی مالی هم باید بگویم که به دنبال یک فعالیت مدت‌دار برای تیم ملی هستیم اما برای سازمان لیگ این موضوع در مزایده مشخص خواهد شد.

داوری در مورد حاشیه‌های مالی که در دوره قبلی ایجاد شده بود، گفت: اخلاقی نیست کنکاش در گذشته کنیم چراکه هر فردی باید پاسخگوی کارهای خود باشد. هیچ وقت به مدیران و دوستان قبلی نکردیم اما تکالیفی از سوی مجمع به من واگذار شده که باید پیگیری کرد. اگر اموال فدراسیون وجود ندارد و خارج شده است باید روشن شود. در خصوص حامی مالی هم باید بگویم قراردادی بسته شده که همچنان پیگیر هستیم و باید پاسخگو باشند تا همه چیز روشن شود. وظیفه داریم مسائل اینچنینی را پیگیری کنیم و اگر حرف و سختی است باید با حضور نمایندگان بخش های مختلف این موارد مطرح شود تا کارها با شفافیت پیش برود.

ملی‌پوش اسبق بسکتبال ایران در واکنش به درخواست این جامعه از وزیر جدید وزارت ورزش و جوانان گفت: بحث توسعه زیرساخت ها بسیار مهم است و امیدواریم با حضور وزیر جدید به این حوزه توجه شود. در آموزش و پرورش باید اتفاق جدیدی را رقم بزنیم تا استعدادها به صورت گل‌خانه‌ای دنبال نشود. باید شرایط تمامی رشته ها را بر اساس طرح آمایش فراهم کرد که این فقط از طریق آموزش و پرورش محقق خواهد شد تا بتوانیم بهترین ها را انتخاب کرد. ورزشگاهی که در دولت قبل به عقد قراداد منجر شد نیاز ورزش ایران است و همچنین نیازمند یک سالن مجهز بسکتبال در مرکز شهر تهران هستیم. فراموش نکنیم جنگ امروز در حوزه ورزش است و می بینیم کشوری مانند اندونزی که در برابر قدرت نظامی آمریکا حریفی برای گفتن ندارد در ورزش به راحتی قدرت‌نمایی می‌کند و در رشته‌ای مانند بدمینتون پرچم خود را به اهتزار در می‌آورد.

رئیس فدراسیون بسکتبال تاکید کرد: نباید بازی های آسیایی را به چشم مدال دید و باید آن را یک فرصت دانست تا بازیکنان ما در آن تجربه کسب کنند. این میادین برای ورزش بانوان یک شرایط ویژه است و حتی اعلام کرده ایم هزینه ها را هم پرداخت می کنیم تا تیم بانوان اعزام شود تا بتوانند از فرصت رقابتی استفاده کنند.

داوری در مورد برنامه های فدراسیون بسکتبال برای حضور در دوره بعدی بازی های المپیک تصریح کرد: در ورزش هیچ موضوع قطعی نیست اما تلاشمان را خواهیم کرد. مسیر مشکل است چراکه تیم های دیگر بازیکنان خارجی دارند. این تیم یک فرصت سه‌ساله برای جام جهانی دارد و بدون شک این بازیکنان جوان فرصت کسب تجربه دارند و امیدواریم این نفرات در جام جهانی و بازی های المپیکی بعدی حضور داشته باشند. در این مسیر نیاز به حضور در مسابقات مختلف، صبوری، کسب تجربه و مسائلی از این دست داریم و باید این را مد نظر قرار داد.

وی در مورد انتخاب نفرات حاضر در اردوی تیم ملی گفت: سرمربی از مدت‌ها پیش آمار لیگ را درخواست کرده بود، این تیم قطعی نیست و این فرصت برای هر بازیکن دیگری هم وجود دارد تا خود را به تیم ملی برساند. او بدون شک لیگ را خواهد دید و نفرات مد نظر خود را انتخاب می کند و شاید در تیم ملی جابجایی داشته باشیم. متاسفانه در آسیا شرایط نابرابری داریم، تیم‌های دیگر بازیکنان خارجی را در قالب تیم ملی به خدمت گرفته اند و این شرایط را ما نداریم و این باعث می شود در بازی های رو در رو به مشکل بخوریم.

رئیس فدراسیون بسکتبال در مورد خط خوردن برخی از بازیکنان از تیم ملی در زمان هاکان دمیر، گفت: هیچ وقت فدراسیون در این خصوص وارد نشده اما در مورد محمد جمشیدی و آرمان زنگنه با دمیر صحبت کردیم که او نظرهایی داشت که بر اساس آن اقدام کرد. بسکتبال نسبت به گدشته خیلی فرق کرده است.

وی ادامه داد: در برنامه استعدادیابی یک برنامه کلی داریم تا همه کشور طبق آن آموزش یکسان خواهند دید. در مورد بازیکنان دو تابعیتی هم طرح هایی را داریم تا برای تیم ملی بازی کنند به شرط آنکه شرایط فنی خوبی داشته باشند. البته شیطنت‌هایی هم در مورد ایران می شود که درست نیست و اگر آنها بیاند و فضای ایران را ببینند نظرشان فرق خواهد کرد.

گفتنی است سوتیریس مانولوپولوس به عنوان سرمربی، فرزاد کوهیان و محمد کسایی‌پور مربی، محسن شاه‌علی سرپرست، آرش بهادرزاده مدیر اجرایی، مهدی چراغی بدنساز، مجید صادقی فیزیوتراپ و حسین دهقانی به عنوان تدارکات تیم ملی حضور خواهند داشت. اردوی تیم ملی بسکتبال ایران از امروز در سالن بسکتبال زنده‌یاد محمود مشحون آغاز شد.

امیر حسین آذری، متین آقاجانپور، محمد امینی، سجاد پذیرفته، اشکان جعفری، صارم جعفری، محمدجمشیدی جعفرآبادی، احسان دلیرزهان، محمدمهدی رحیمی، مجید رحیمیان، نوید رضایی‌فر، آرمان زنگنه، علیرضا شریفی، محمد شهریان نسل، مبین شیخی، محسن عسگری‌نیا، حسن علی اکبری، پارسا فلاح، ارسلان کاظمی نائینی، پیتر گریگوریان، سجاد مشایخی، رسول مظفری وانانی، حسین مکاریان، سالار منجی، میثم میرزایی تالارپشتی، محمد سینا واحدی، امیرحسین یازرلو، بهنام یخچالی دهکردی و محمدسجاد یزدان پناه نیز به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند.

تیم ملی بسکتبال ایران باید دوم آذرماه به مصاف قزاقستان برود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha