«دیپلماسی نخبگانی» در کانون توجه جایزه فناوری و حکمرانی «روستاآزاد»

تهران- ایرنا- دیپلماسی نخبگانی در کانون جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد است و می‌تواند سرمشق و نقشه راه ادوار آینده این جایزه باشد؛ موضوعی که در دومین جلسه یکی از کمیته‌های تخصصی این جایزه مطرح و بر آن تاکید شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از دبیرخانه جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست اظهار کرد: اعطای جایزه با مضمون نوآوری و حکمرانی برای نخستین‌بار در کشور برگزار می‌شود که به طور قطع، نخستین دوره برگزاری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد می‌تواند سرمشق و نقشه راه ادوار آینده این جایزه باشد.

رضا ملکی به دقت در انتخاب نامزدهای نخستین دوره اعطای جایزه روستا آزاد با هدف جلوگیری از هرگونه شبهه‌ای که فقط افراد یا مجموعه‌های دولتی انتخاب می‌شوند، تاکید کرد و گفت: معتقدم افراد در قید حیات و با تابعیت ایرانی به عنوان برگزیدگان نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد معرفی شوند.

وی ادامه داد: معرفی نهادها به عنوان برگزیدگان نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد نسبت به معرفی اشخاص ارجحیت دارد.

نماینده سابق ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو گفت: مرزهای حوزه‌های جایزه باید مشخص باشند و از یکدیگر قابل تفکیک باشند. لازم و ضروری است که دیپلماسی نخبگانی در کانون توجه قرار گیرد.

اسماعیل بقایی گفت: موضوع انتشار نشدن بعضی فعالیت‌ها باید در کانون توجه قرار گیرد. این احتمال وجود دارد که یک مجموعه به دستاورد بزرگی نائل آمده باشد اما به دلیل برخی ملاحظات امکان معرفی آن مجموعه وجود ندارد.

از فعالان خارج از کشور تقدیر شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید بهمن‌پور در واکنش به اظهارات ملکی که در این نشست به آن اشاره کرد که افراد در قید حیات و با تابعیت ایرانی به عنوان برگزیدگان نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد معرفی شوند، گفت: اگرچه برخی از اعضای کمیته تخصصی دیپلماسی نخبگانی بر انتخاب افراد ایرانی و حاضر در ایران تاکید دارند اما انتخاب افرادی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند برای جایزه روستاآزاد، یک حرکت ارزشمند به حساب می‌آید.

رئیس سابق کالج اسلامی لندن ادامه داد: انتخاب برگزیدگان باید با رعایت ملاحظات انجام شود و معیاری منطقی داشته باشد.

«دیپلماسی نخبگانی» در کانون توجه جایزه فناوری و حکمرانی «روستاآزاد»

فناوری در اختیار حکمرانی است

سعید سیدآقا بنی‌هاشمی در این نشست گفت: برگزاری اولین دوره جایزه و انتخاب نامزدهای نهایی اعطای جایزه از هریک محورهای جایزه، فرایند سخت و دشواری است. «فناوری» و «حکمرانی» دو مولفه بسیار مهم و از اهمیت فراوانی برخوردار است. مسأله مهم و اساسی اینکه فناوری در اختیار حکمرانی قرار دارد و مسائل و مشکلات را مرتفع می‌کند.

استاد دانشگاه روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه اضافه کرد:به منظور جلوگیری از هرگونه ابهام باید محورهای جایزه به صورت روشن بیان شود.

برگزاری نخستین دوره جایزه در مهر

مجید افشانی در این نشست اظهار کرد: اعطای جایزه روستاآزاد با چالش‌هایی مواجه است. به طور مثال، شرکت‌ها و مجموعه‌های فعالی در کشور حضور دارند که در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند اما تمایلی به مطرح شدن نام خود ندارند. اگرچه شرکت‌هایی از این دست می‌توانند جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد را از آن خود کنند؛ معرفی این شرکت‌ها می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای آنها شود.

مدیر بین‌الملل اندیشکده حکمرانی شریف گفت: حکمرانی با مردم ارتباط بسیار مهمی دارد و حکومت‌ها باید بدانند که بدون سبک‌های بروز جهانی نمی‌توانند حکومت کنند. همچنین افراد غیردولتی و کنشگرانی که در عرصه بین‌المللی در خصوص ترویج فعالیت‌ها و سیاست‌های کشور فعالیت می‌کنند، می‌توانند به عنوان نامزد اعطای جایزه معرفی شوند.

سید محمدصادق امامیان هم گفت: اعضای شورای سیاستگذاری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد درنظر دارند اولین دوره برگزاری این جایزه را همزمان با دومین سالگرد مرحوم روستاآزاد برگزار کنند. نخستین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، ۱۹ مهرماه سال جاری برگزار می‌شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد معتقد است تجربه ثابت کرده که نامزدشدن و خوداظهاری افراد و مجموعه‌های مختلف برای نخستین دوره هر جایزه‌ای چندان ثمربخش نیست و باید افرادی به عنوان برگزیده معرفی شوند.

هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف گفت: کمیته‌های تخصصی جایزه روستاآزاد می‌توانند نقش موثری در معرفی نامزدهای این جایزه داشته‌باشند. بر اساس تصمیم شورای سیاست‌گذاری، ۱۰ سکه بهار آزادی برای هر یک از محورهای جایزه در نظر گرفته‌ایم.

عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد پیش‌تر اعلام کرده بود که طراحی جایزه روستاآزاد در اولین سالگرد این استاد فقید و اعطای این جایزه در جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور مطرح شد. جایزه روستاآزاد چهار محور را برای اعطای جایزه در کانون توجه قرار داده که شامل محور «فناوری حکمرانی»، «دیپلماسی نخبگانی»، «نوآوری‌های سیاستی» و «فرهنگ حکمرانی» است.

جایزه روستاآزاد ۱۹ مهرماه سال جاری برگزار می‌شود و کمیته علمی جایزه، برگزیدگان این جایزه را انتخاب می‌کند؛ ۶۰ سکه بهار آزادی، ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و بنیاد ملی علم، مدال و سپاس‌نامه به برگزیدگان اعطا و فراخوان جایزه به زودی منتشر می‌شود.

مرحوم رضا روستاآزاد (۱۳۴۰ تا ۱۹ مهر ۱۴۰۱) استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس این دانشگاه (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳)، دانش‌آموخته رتبه اول دبیرستان خوارزمی، دانش‌آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی از صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد دانشگاه فنی استانبول/ UETU و دکتری واترلو کانادا/ Waterloo بود.

دکتر روستاآزاد در زمستان ۱۳۹۶ دچار سکته مغزی شد پس از چند هفته بستری شدن در بیمارستان بهبود یافت و در بهار ۱۳۹۷ به دانشگاه بازگشت. وی عضو هیات مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود همچنین در تیرماه ۱۴۰۱ به‌ عنوان رئیس اندیشکده حکمرانی شریف انتخاب شد. وی مهرماه ۱۴۰۱ پس از تحمل یک‌ دوره بیماری در ۶۱ سالگی در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) درگذشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha