پروژه احیای حمام تاریخی آخوند بازار ارومیه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

ارومیه - ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اذربایجان غربی گفت: پروژه احیای حمام تاریخی آخوند بازار ارومیه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به‌گزارش ایرنا، از اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی مرتضی صفری روز دوشنبه در حاشیه بازدید اعضای کارگروه ماده ۲۷ از پروژه حمام آخوند ارومیه افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی اظهارکرد: با به بهره برداری رسیدن این پروژه حداقل برای ۱۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: این حمام در سال ۹۷ از مالک مجموعه خریداری و بعد از تملک توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از طریق کارگروه ماده ۲۷ به بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری واگذار شد.

وی ادامه داد: این حمام در سال ۹۷ از مالک مجموعه خریداری و بعد از تملک توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از طریق کارگروه ماده ۲۷ به بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری واگذار شد.

صفری گفت: حمام آخوند ارومیه پس از احیا و مرمت با کاربری سفره‌خانه سنتی ارائه خدمات خواهد کرد و با توجه به اینکه این مجموعه در داخل مجموعه بازار تاریخی قرار دارد یک محیط جذاب گردشگری ایجاد خواهد کرد.

پروژه احیای حمام تاریخی آخوند بازار ارومیه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

به گزارش ایرنا، حمام آخوند از بناهای تاریخی و مکان‌های دیدنی ارومیه است که در بازار تاریخی ارومیه، در راسته حاج میرزا حسین آقا قرار دارد این گرمابه در دوره حکومت قاجار بنا شده است.

این بنا نقشه منظمی ندارد و کف حمام ۲ متر و ۸۰ سانتی‌متر از کف بازار پایین‌تر است، حمام آخوند ارومیه دو گنبد مرکزی دارد که یکی از گنبدها برای گرمخانه و دیگری برای رختکن طراحی شده‌اند.

حمام آخوند در بازار مرکزی ارومیه در خیابان امام قرار دارد و مصالح به کار رفته در این بنا شامل سنگ لاشه، آجر و ملات بین آنها ماسه و آهک است

نقشه‌ حمام آخوند منظم نیست و از ۲ گنبد مرکزی، گنبد گرمخانه و گنبد رختکنی شکل گرفته و طاق‌های به کار رفته در حمام از نوع جناقی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha