۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۲۱
کد خبرنگار: 1357
کد خبر: 85572673
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بلومبرگ: رشد اقتصادی اسرائیل بیش از انتظار کاهش یافته‌ است

تهران-ایرنا- خبرگزاری بلومبرگ از کاهش میزان رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی، بیش از انتظارات خبر داد و نوشت: جنگ علیه غزه به اقتصاد اسرائیل آسیب جدی واردکرده‌ است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بلومبرگ در گزارشی درباره تاثیر حملات مقاومت اسلامی فلسطین، لبنان و دیگر گروه های محور مقاومت بر اقتصاد رژیم اشغالگر، نوشت: در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، رشد اقتصادی اسرائیل به طور چشمگیری، بیش از انتظار کاهش یافت.

این خبرگزاری بین المللی افزود: پیش بینی می شد که اقتصاد اسرائیل، رشدی معادل ۵.۹ درصد داشته باشد و در بدترین حالت، میزان رشد آن ۲.۳ درصد شود، اما براساس آخرین گزارش منتشر شده توسط اداره آمار (این رژیم)، میزان رشد اقتصادی آن ۱.۲ درصد بوده است.

بلومبرگ درباره تاثیر بسته شدن راه تجارت دریایی رژیم اشغالگر توسط ارتش یمن نیز نوشت: بخشی از کاهش رشد اقتصادی نتیجه کاهش واردات و صادرات است و در صورت تشدید جنگ، اقتصاد اسرائیل، به میزان ۱۱ درصد کوچکتر خواهد شد.

در همین حال، «رونن مناخیم» اقتصاددان ارشد بانک «مزراحی تفاحوت» در سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام کرد که جنگ غزه به اقتصاد رژیم صهیونیستی، آسیب جدی زده است.

این اقتصاددان صهیونیست، وضعیت بازار کار رژیم اشغالگر را نیز نامناسب اعلام و اضافه کرد: نرخ رشد بازار کسب و کار نیز با کاهش ۱.۹ درصدی مواجه شده است.

براساس این گزارش، صادرات رژیم اشغالگر با کاهش ۷.۱ درصدی و واردات (به جز تسلیحات و ادوات نظامی) آن نیز با کاهش ۷.۳ درصدی رو به رو بوده است.

بلومبرگ همچنین از کاهش تولید ناخالص داخلی سرانه در سرزمین های اشغالی خبر داد و افزود: تولید ناخالص داخلی سرانه نیز به میزان ۴ دهم درصد کاهش یافته و در مقابل مخارج کابینه که در شش ماهه اول سال، رشدی معادل ۲.۶ درصد داشته، اکنون به ۸.۲ درصد رسیده است.

این رسانه اقتصادی انگلیسی زبان، افزایش مخارج کابینه را ناشی از هزینه های روزانه جنگ غزه اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، کارشناسان اقتصادی رژیم صهیونیستی پیشتر با اذعان بر خسارات و هزینه های بسیار جنگ در نواز غزه اعلام کردند که این خسارات از مرز ۶۷ میلیارد دلار هم گذشت و اسرائیل هم اعتبار خود را برای سرمایه گذاری از دست داده است.

ترس، اضطراب و آشفتگی روانی صهیونیست ها از پاسخ حتمی ایران و مقاومت اسلامی لبنان به ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و شهید «فواد شکر» از فرماندهان ارشد حزب الله، بر میزان این خسارات اقتصادی افزوده است.

صهیونیست ها، روزگار را همراه با نگرانی و وحشت، سپری می کنند و برخی از آنها بر اثر شوک ناشی از پاسخ ایران و حزب الله به مواد مخدر و روانگردان روی آورده اند.

صهیونیست‌های ساکن شمال سرزمین های اشغالی هم از وضعیت حاکم بر این منطقه و ترس و نگرانی از حمله زمینی حزب الله خسته شده و به ستوه آمده اند.

شمار زیادی از شهرک‌نشینان صهیونیست در شمال سرزمین های اشغالی ناگزیر به ترک خانه‌های خود شده‌اند و بیشتر ساکنان باقی مانده در این منطقه، از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند.

کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی نیز تاثیر ویرانگری بر اقتصاد آن گذاشته و کابینه کنونی این رژیم از نظر سیاسی و اقتصادی دچار سردرگمی شده و اسرائیل برای رهایی از شرایط کنونی نیازمند سالها زمان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha