۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۲۳
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85572752
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خادمان کوچک بارگاه ارباب

۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۲۳
کد خبر: 85572752
خادمان کوچک بارگاه ارباب

ایلام - ایرنا - ساکنان این سرزمین پهناور از همان دوران کودکی بر سر سفره و خوان پر برکت خاندان رسالت (ع) بزرگ شده‌اند و با خانواده و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) انس و الفتی دیرینه دارند.

به گزارش ایرنا، بچه‌ها از بزرگترهایشان مشق عشق به ارباب بی سر را یاد گرفته‌اند و با سن کم در هیأت‌ها، خادم و خدمتگذار بارگاهش هستند.

این روزها، مهران عجیب حال و هوای عاشقانه کربلا را به خود گرفته و بیشتر دلدادگان سالار و سید شهیدان (ع) از هر شهر و دیاری خود را به قهرمان دوران دفاع مقدس" دروازه ورود به بهشت عتبات عالیات" می‌رسانند.

گذرگاه مهران بیشترین تردد زائران اربعین را به خود اختصاص داده است و به همین تناسب جمعیت نیز ایستگاه‌های صلواتی از گوشه و اکناف ایران عزیزمان خود را برای خدمت رسانی به زائران اربعین به مهران رسانده‌اند.

هرکسی در این ایام گوشه‌ای از کار خدمت‌رسانی به زائران ارباب را می‌گیرد و خاکسارانه در خدمت زائران مولایش است و در این میان کودکان و نوجوانان نیز با وجود سن کم و گرمای تپنده مهران، سخت مشغول خدمتگذاری به زائران هستند.

اراده پولادین و همت والای این بزرگ‌مردان کوچک، گرمای شدید و طاقت‌فرسای مهران به بازی و سُخره گرفته است و آنها جانانه در حال خدمت به زائران جانان هستند.

خادمان کوچک بارگاه ارباب

"امیرحسین" کودک ۹ ساله ای است که همراه با موکب بزرگ اصفهان به مهران آمده و با نوشیدنی‌های خنک از زائران پذیرایی می‌کند.

صورت نمکین این نونهال نوباوه در برابر نور خورشید به سرخی گراییده اما با این وجود دم از خستگی و گرما نمی‌زند.

کار خدمت رسانی به زائران را با ذوق و خوشرویی انجام می‌دهد و هر لحظه جای لیوان‌های خالی را با لیوان‌های پر از شربت و چایی پر می‌کند.

او که فرز و چابک در کنار بزرگترهای موکب در حال خدمت‌رسانی است، اربعین سال گذشته نیز در مهران گرمسیری خادم زائران اربعین بوده است.

امیرحسین با دستان کوچکش و نگاه بشاش و صورت خنده رویش، حضور در مهران و خدمت رسانی به زائران را ناشی از ارادت و علاقه خود و خانواده اش به امام حسین (ع) می‌داند.

او امیدوار است که سال دیگر هم با موکب اصفهان به مهران بیاید تا خادم زائران صحن و سرای اربابش باشد.

خادمان کوچک بارگاه ارباب

کمی آن سوتر یک غرفه کوچک دایر است و تعدادی نوجوان در آن سخت مشغول دوخت و دوز و رفو البسه و ساک زائران هستند.

پارسا نوجوان ۱۷ ساله‌ای است که از نجف‌آباد اصفهان برای خدمت‌رسانی به زائران آمده است.

او پیش از این نیز سه اربعین دیگر را در مرز مهران گذرانده بود و هرچند هنوز مانده تا خیاط ماهری شود، اما در دوخت و دوزهای ساده تبحر دارد.

پارسا و دیگر همکاران نوجوانش از گرما شکایتی ندارند و اربعین مهران برایشان حلاوت شیرینی خاصی دارد.

رفوی البسه یا ساک و چمدان زائران را با خوشرویی انجام می‌دهند و بدون وقفه و استراحت در خیاط خانه کوچکشان مشغول فعالیت هستند.

پارسا و دوستانش باتوجه به حجم زیاد زائران مرز، با وجود سن کم از صبح زود کارشان را شروع می‌کنند و تا پاسی از بامداد در خدمت زائران هستند.

خادمان کوچک بارگاه ارباب

"محمدصدرا" نوجوان ۱۴ ساله دیگری است که در یکی از آشپزخانه‌های بزرگ مرز مهران مشغول به خدمت رسانی است.

او همراه پدرش از ایلام عازم مهران شده و آن گونه که خود می‌گوید از هشت سالگی در هیأتشان خدمت‌رسانی کرده است و اربعین هرسال را به مهران می‌آید.

جثه‌اش برای کارهای سنگین آشپزی هنوز کوچک است اما در کارهای ساده‌ای نظیر چیدن ظروف غذا بر روی سینی‌ها، توزیع غذا بین زائران، کمک به آشپزها و سرآشپرها چالاک است.

محمدصدرا خدمترسانی به زائران را از روی علاقه انجام می‌دهد و همین علاقه و عشق در مرام او باعث شده تا فضای دَم کرده و گرم آشپزخانه را تاب بیارود و پا به پای بزرگترها کار کند.

در مهران هرجا را که می‌نگری همه در حال تکاپو هستند و غلغله‌ای زائران و " هلا زائر" خادمان گرمای مهران را در خود ذوب و شرایط را هموار و سهل می‌کند.

کودکان و نوجوانان نیز خود را از این خوان گسترده بی نصیب نکرده‌اند و از همین عنفوان خردسالی و نوجوانی ره توشه‌ای برای آینده خود ذخیره می‌کنند و اسمشان را در لیست دفتر خادمان آقایشان ثبت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، مرز مهران کانون اصلی تردد زوار اربعین حسینی و عتبات عالیات در طول سال است.

مرز مهران به واسطه نزدیکی مسافت و امنیت طول مسیر در داخل خاک عراق مهمترین و اصلی ترین گذرگاه زمینی تردد زائران اربعین است.

اربعین پارسال بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha