۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۸
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85572803
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

مساجد ظرفیتی برای نخبه‌پروری

۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۸
کد خبر: 85572803
مساجد ظرفیتی برای نخبه‌پروری

گنبدکاووس - ایرنا - مساجد قلب تپنده تکامل نخبه‌پروری فرهنگی، هنری، آموزشی، سیاسی و اعتقادی و دارای جایگاهی رفیع بین اقوام و اقشار جامعه است که به اعتقاد کارشناسان فرهنگی، از مهم‌ترین مکان‌ها برای شناسایی و پرورش استعدادهای جوان و نهفته در جهان اسلام به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، حضور بیشتر نسل نوجوان و جوان در مساجد و شرکت در برنامه‌های عبادی، سیاسی، آموزشی، فرهنگی و هنری آن به‌خصوص در ایام اوقات فراغت فرصت مناسبی برای رشد استعدادهای این نسل در زمینه‌های گوناگون خواهد بود.

مدیر یکی از تشکل‌های مردمی نخبه پرور در مساجد گلستان به ایرنا گفت: ظرفیت ویژه مساجد از نظر مراجعه اقشار مختلف مردم به این مکان مقدس در شناسایی و جذب نخبگان تاثیر گذار بوده و می‌توان با سرمایه‌گذاری در کشف استعدادهای آینده، گام‌های درخشانی برداشت.

فخرالسادات بصارتی بابیان اینکه در جامعه ایرانی - اسلامی، تفکر غالب مکتب‌خانه‌ای و مسجدی بوده و در برخی ادوار تاریخی مانند دوره پهلوی سعی داشتند جلوی فعالیت مساجد نخبه پرور را بگیرند، افزود: پس از انقلاب اسلامی، بسیاری از نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی جامعه از مساجد رشد کردند.

مدیر موسسه فرهنگی جامعه الثقلین الزهرا (س) گنبدکاووس ادامه داد: دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متنوع از جمله زندگی قرآنی، اخلاق، احکام، روانشناسی، پاتوق هنر و خلاقیت، آیین نگارش، رسانه و خبرنگاری و نیز در راستای نخبه پروری ویژه پایه‌های هفتم، هشتم، نهم و دهم در مسجد قائمیه برگزار می‌شود.

بصارتی همچنین افزود: تشکل‌های مردمی نخبه‌پرور در مساجد برنامه‌هایی برای استعدادهای برتر و افراد مستعد تدارک می‌بینند که فرصتی برای پرورش نخبگان جامعه فراهم می‌کند.

به گفته وی، همه مساجد امکان نخبه پروری و پرورش استعدادهای درخشان را دارند که مربیان توانمند نقش چشمگیری در این مسئولیت جهادی برعهده دارند.

مساجد ظرفیتی برای نخبه‌پروری

مسئول کانون فرهنگی هنری شهید رویایی‌نژاد مسجد عسکریه گنبدکاووس هم گفت: دشمنان از فعال بودن مساجد ترس دارند و پیوسته با جنگ نرم در جهت کمرنگ کردن استقبال اقشار مختلف مردم از این مکان‌ها تلاش می‌کنند و این جبهه‌گیری آنان، اهمیت و جایگاه روشنگری و نخبه پروری مساجد را دوچندان کرده است.

داوود فرقانی اظهار داشت: در هشت سال دفاع مقدس، بیشتر اعزام داوطلبان حضور در مناطق جنگی از مساجد صورت می‌گرفت و این مهم نیز نشانگر اهمیت جایگاه آن در نزد شهیدان، جانبازان، آزادگان و فرماندهان در دوره‌های سخت آن روزهاست.

فرقانی خاطرنشان کرد: مساجد در طول تاریخ، کارکردهای چند بعدی داشتند و در کنار مسائل عبادی، به سوالات تربیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم پاسخ می‌دهند.

وی ادامه داد: در برخی سال‌ها شاهد غفلت از جایگاه نخبه پروری مساجد بودیم که جذابیت کافی برای قشر نوجوان و جوان نداشت اما به مرور دوباره فضاهای مناسبی مانند ورزشی، تفریحی و آموزشی برای این قشر در نظر گرفته شد و شاهد استقبال آنان در ساعات فراغت در مساجد هستیم.

فرقانی همچنین کارکرد تربیتی مساجد در نخبه پروری سیاسی، اجتماعی، فرهنگی را قابل قبول دانست و گفت: مساجد در کنار نوجوانان برای خانواده‌ها هم کارگاه‌های آموزشی - تربیتی با رویکرد روانشناسی برگزار می‌کنند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی مساجد استان گلستان در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: مساجد سنگر تعلیم، تربیت، روشنگری، معرفت و تبیین مسائل گوناگون برای اقشار مختلف به ویژه قشر نوجوان و جوانان است.

حجت الاسلام سیدمحمد حسینی اظهار داشت: یکی از اهداف کانون مساجد تربیت استعدادهای درخشان با استفاده از اوقات فراغت این قشر از جامعه در راستای حفظ و ترویج فرهنگ ایرانی - اسلامی است.

وی از فعالیت بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ مسجد درگلستان خبر داد و اضافه کرد: هم اکنون در افزون بر ۸۳۰ مسجد کانون‌های فرهنگی - هنری و در راستای ارائه تعالیم فرهنگی، هنری و تبیینی مطابق موازین اسلامی - ایرانی تشکیل شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: برای پررنگ‌تر شدن حضور نوجوانان و جوانان و شناسایی استعدادهای آنها در زمینه‌های گوناگون، برنامه‌های متنوعی مانند تئاتر، سواد رسانه، ایستگاه‌های تربیتی صلواتی، داستان نویسی، ورزش و مسابقات فرهنگی در کانون برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اردوهای فرهنگی و تفریحی مساجد نیز بیان داشت: در برخی ایام و در راستای نخبه پروری، تعلیم و تربیت برای نوجوانان اردویی در مسجد همراه با فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مسابقات ورزشی برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، دنیس مایکل ولیم روهان شهروند رژیم جعلی صهیونیست هفت صبح ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ میلادی مسجدالاقصی را به آتش کشید که یک هزار و ۵۰۰ متر مربع از فضای مسجد از بین رفت.

پس از مسجدالحرام و مسجد النبی (ع)، مسجدالاقصی از جایگاه بسیار بالایی در جهان اسلام برخوردار بوده که در جنگ ۱۹۶۷ صهیونیست ها با اعراب توسط این رژیم جعلی اشغال شد.

بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی ۲۱ آگوست (۳۱ مردادماه) سالروز آتش زدن یکی از قدیمی ترین مساجد مسلمانان به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شد تا همگان بدانند مسجد پایگاه نخبه پروری، وحدت و همدلی مسلمانان جهان است و نخبگان حاضر در این مکان مقدس همچون قطره‌های آب به یکدیگر می‌پیوندند تا دریایی از اتحاد استعدادهای مختلف جامعه را به نمایش درآورند.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت از اقوام و مذاهب اسلامی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha