۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۴۰
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85572805
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اشتغالزایی هشت‌هزار نفر با ایجاد زیرساخت در شهرک‌های صنعتی کردستان+فیلم

سنندج-ایرنا- مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان گفت: ایجاد زیرساخت در پنج شهرک صنعتی استان طی برنامه‌ای سه ساله تعریف شده است که با تحقق آن برای هشت هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا امانی روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران استان در سنندج اظهار کرد: سازمان صنایع کوچک و در استان‌ها شرکت شهرک‌های صنعتی سه وظیفه مهم شامل توسعه و ایجاد شهرک ها، ایجاد زیرساخت ها و اقدامات حمایتی و توسعه صنایع کوچک برعهده دارند.

وی افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی، تولید و تکمیل زیرساخت ها، استقرار سازمانی پویا و هم سو با تحولات جهانی را از استراتژی های این مجموعه خواند و افزود: ۹۶ درصد صنایع کشور را صنایع کوچک و متوسط تشکیل داده است که سهم ۴۵ درصدی در اشتغال و ۱۷ درصدی در ارزش افزوده ایجاد شده در بخش صنعت دارند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد صنایع مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل داده است، افزود: براساس مطالعات و بررسی های انجام شده حلقه مفقوده در استفاده از ظرفیت‌های استان نبود زیرساخت های لازم است که به موقع به آن پرداخته نشده است تا از این طریق اشتغال و ارزش افزوده لازم شکل گیرد.

امانی حجم صادرات واحدهای تولیدی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور را ۳.۵ میلیارد دلار خواند و گفت: در شهرک ها و نواحی صنعتی استان هم واحدهای صادرات محور موفقی مستقر هستند که محصولات خود را به کشورهای مختلف دنیا صادر می کنند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت هزار و ۴۵۱ هکتار اراضی در اختیار دارد و از این میزان ۶۹۷ هکتار آن اراضی صنعتی است، افزود: هزار و ۶۲۰ قرارداد منعقد شده با متقاضیان داریم و تاکنون ۷۵۰ واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان به بهره برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان اعلام کرد: برای ۱۱ هزار و ۲۵۱ نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اشتغال ایجاد و بیش از ۳۴ هزار و ۶۵۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است.

امانی یادآور شد: سرانه زمین صنعتی در کل کشور ۸.۳۸ مترمربع و این میزان در کردستان چهار مترمربع و به عبارتی پایین تر از متوسط کشوری است.

هدایت منابع مالی به سمت شهرک های صنعتی با زیرساخت ضعیف

وی رویکرد این شرکت را هدایت منابع مالی به سمت شهرک های دارای زیرساخت ضعیف خواند و بیان کرد: در سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ پنج هزار میلیارد ریال پروژه عمرانی در شهرک های صنعتی استان تعریف شده که میزان قراردادهای انجام شده هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با بیان اینکه امسال هم ۲۴ پروژه عمرانی را به مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال تعرف شده است، افزود: در کل طی سه سال گذشته هفت هزار میلیارد ریال پروژه عمرانی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تعریف شده است.

امانی یکی از دغدغه های تولیدکنندگان مستقر در شهرک های صنعتی استان را مربوط به اسناد اراضی در اختیار آنها برشمرد و گفت: یکی از نیازهای این افراد برای اخذ تسهیلات داشتن سند است لذا در این راستا سال گذشته سند ۲۶۱ هکتار اراضی صادر شد.

وی با بیان اینکه برای ۳۲ هکتار از اراضی شهرک ها و نواحی صنعتی استان هم اسناد تفکیکی صادر شده است، ادامه داد: امسال یکی از برنامه های اصلی شرکت بحث صدور اسناد تفکیکی در شهرک های صنعتی سنندج یک و سه و سقز است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان اضافه کرد: در کمیته پایش و کیفی سازی سال گذشته ۲۲۵ قرارداد زمین صنعتی در استان مورد پایش قرار گرفت که ۹۲ قرداد به مرحله فسخ رسید و ۱۳ هکتار از اراضی راکد هم بازپس گیری شد.

اشتغالزایی هشت‌هزار نفر با ایجاد زیرساخت در شهرک‌های صنعتی کردستان

سرمایه‎‌گذاری بیش از چهار هزار میلیارد ریال در شهرک‌های صنعتی استان

امانی بیان کرد: ۴۲ واحد صنعتی با اشتغال ۴۸۰ نفر و سرمایه گذاری چهارهزار و ۱۰ میلیارد ریال طی سال گذشته در شهرک ها و نواحی صنعتی استان به بهره برداری رسید.

وی یکی از رسالت های این شرکت را توجه به واحدهای دانش بنیان و تلفیق علم و صنعت خواند و گفت: در این زمینه اقداماتی انجام شده که نمونه آن عقد ۲۲ قرارداد با واحدهای دانش بنیان است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان افزود: مهمترین اقدامی که در ۲ سال اخیر تلاش کردیم آنرا به طور جد دنبال کنیم تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و نهادینه شدن علم و فناوری در صنایع استان است.

امانی به اقدامات حمایتی از صنایع کوچک در استان اشاره کرد و گفت: احیای ۳۶ واحد صنعتی راکد، ایجاد نخستین کنسرسیوم صادراتی و برگزاری دوره های آموزشی و کمک به دانش بنیان شدن ۲۳ واحد تولیدی در شهرک های صنعتی استان از جمله اقدامات حمایتی ما از صنایع کوچک و متوسط استان بوده است.

وی شناسایی نیاز فناورانه ۲۱ واحد مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان را از دیگر اقدامات حمایتی این شرکت خواند و گفت: با برنامه های اجرا شده نیاز ۶ واحد تولیدی در قالب رویداد Reverse pitch (چالش معکوس) برطرف شد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان یادآور شد: برای پنج شهرک و ناحیه صنعتی هم چون فاز دو شهرک صنعتی سنندج چهار، شهرک صنعتی قروه سه، فاز دو ناحیه صنعتی صاحب و کامیاران ۲ برنامه ای سه ساله برای احداث زیرساخت های لازم در آنها تعریف کردیم که پیش بینی می شود با اجرای این مهم برای هشت هزار نفر اشتغال ایجاد شود.

امانی بیان کرد: وعده می دهیم امسال هم توسعه و ایجاد شهرک صنعتی بیجار ۲، شهرک خورشیدی قروه و شهرک صنعتی سقز ۲ نهایی شود و به اراضی در اختیار این شرکت افزوده شوند.

وی یادآور شد: رسالت مهمی که بر عهده رسانه است برای مجموعه صنعت استان ظرفیت مطلوبی است و امید می رود از این پتانسیل برای کمک به ارتقای بخش صنعت، تولید و اشتغال بهره ببریم.

برند صنایع کوچک به دیگر برندهای کردستان افزوده شود

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه براساس مطالعات انجام شده ظرفیت های صنعتی و فناوری استان بیشتر از دیگر بخش ها مورد کم توجهی قرار گرفته است، اظهار کرد: بیشتر کردستان را با برند محصولات کشاورزی و ظرفیت های فرهنگی آن می شناسند در حالیکه در بخش صنعت به ویژه صنایع کوچک دارای پتانسیل فراوانی است.

علی رجبی با بیان اینکه می توان حوزه صنایع کوچک را به برندی برای کردستان تبدیل کرد، افزود: در حال حاضر زمینه اشتغال ۱۱ هزار نفر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان ایجاد شده و اگر این بخش مورد توجه قرار گیرد شرایط توسعه آن و افزایش اشتغال و تولید را دارد.

وی به اقدامات انجام شده در بخش صنایع کوچک اشاره کرد و گفت: سال گذشته برند فرش های سنندج و بیجار ثبت چهانی شد که این اقدام در صادرات و بازار فرش دستباف استان و رونق آن بسیار تاثیرگذار بوده است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی کردستان با بیان اینکه سال گذشته ۲۰۰ برنامه مشترک را با دانشگاه های استان برگزار کردیم، اضافه کرد: در سطح کشور هشت کنسرسیوم صادراتی ایجاد شده که یکی از آنها سال گذشته در کردستان راه اندازی شد.

اشتغالزایی هشت‌هزار نفر با ایجاد زیرساخت در شهرک‌های صنعتی کردستان

ایجاد خوشه فناوری اطلاعات در کردستان

رجبی یکی دیگر از فعالیت های این شرکت را ایجاد خوشه های کسب و کار خواند و افزود: به عنوان دومین استان کشور در نظر داریم بر روی ایجاد خوشه فناوری اطلاعات کار کنیم که با توجه به ظرفیت های موجود در این رابطه؛ این خوشه هم به یکی دیگر از خوشه های کسب و کار موفق استان تبدیل خواهد شد.

وی از ارائه آموزش تخصصی، مهارتی و صنعتی به بیش از هزار و ۹۰۰ نفر خبر داد و گفت: از دیگر اقدامات انجام شده این شرکت برگزاری بیش از ۲۰ تور صنعتی برای حدود ۷۰۰ نفر از شاغلان در واحدهای صنعتی استان است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی کردستان ادامه داد: از محل اعتبارات داخلی و نهضت احیای واحدهای تولیدی حدود ۵۰۰ میلیارد ریال برای بازگشت به چرخه تولید واحدهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان اختصاص یافت.

بازدید از واحد تولیدی در شهرک صنعتی سنندج یک

شرکت شهرک های صنعتی کردستان روز دوشنبه و قبل از برگزاری این نشست خبری تدارک تور صنعتی برای اهالی رسانه استان فراهم کرد و آنها را به بازدید از واحدی صنعتی مستقر در شهرک صنعتی شماره یک سنندج برد تا خبرنگاران از نزدیک در جریان موفقیت های تولیدی این واحد و همچنین مشکلات پیش روی آن قرار گیرند.

این واحد تولیدکننده پنجره سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را در شهرک صنعتی شماره یک سنندج آغاز کرد و در ابتدا اگرچه فقط تولیدات آن در حوزه مونتاژ خلاصه می شد ولی بعد از سه سال موفق به تولید پنجره دوجداره شد و سپس آنرا توسعه داد و اکنون دارای سه سالن تولید  شامل   پروفیل UPVC ، شیشه دوجداره و سکوریت است.

مدیرتولید این واحد تولیدی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در این واحد برای ۱۷۰ نفر اشتغالزایی شده است، افزود: سالانه ۱۲ هزار تن شیشه و ماهانه هم هزار و ۵۰۰ تن پروفیل یوپی‌وی‌سی در این واحد تولید می شود. 
 
حمید محمدی با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید این واحد به صادرات اختصاص پیدا کرده است، افزود: برای نخستین بار در ایران مشکل اصلی پنجره های کشویی با پروژه ای که ما سه سال بر روی آن کار کردیم، برطرف شد. 
 
وی مشکل اصلی پنجره‌های کشویی در ارتفاع های بالا را عایق نبودن آنها خواند و افزود: با پروژه ای که ما طراحی کردیم در ارتفاع سه متر و عرض پنج متر هم عایق پنجره ها جواب می دهد. 
 
مدیرتولید این واحد تولیدی با بیان اینکه محصولات این شرکت به کشورهای اروپایی صادر و در آنجا مونتاژ می شود، گفت: پنجره کشویی اسمارت که برای نخستین بار در کشور در کردستان تولید شد را به کشورهای اروپایی صادر کرده ایم.

قطعی برق و نبود زمین مهمترین مشکل این واحد تولیدی 
 
محمدی یکی از معایب قطعی برق بدون هماهنگی و اطلاع را افزایش ضایعات تولید خواند و گفت:  امسال به نسبت سال های گذشته قطعی برق با هماهنگی و اطلاع قبلی بیشتری انجام   و تا حدی از افزایش ضایعات جلوگیری شده است. 
 
وی اضافه کرد: به دلیل بحران کمبود انرژی برقی که پیش آمده در کشور با توافق انجام شده ۲ هفته تولید را تعطیل و یک هفته هم با کمترین ظرفیت کار  کردیم.

محمدی مساحت زمین این واحد تولیدی را ۱۱ هزار مترمربع خواند و گفت: در این فضا ۲۰ خط تولید ایجاد شده که در حال حاضر سه خط آن غیرفعال است و کمبود فضا به یکی از مشکلات مهم ما تبدیل شده است. 
 
وی ادامه داد: به دنبال افزایش خط تولید به ۳۰ خط هستیم و برای اینکه روند تولید به خوبی انجام شود نیاز به ۳.۵ هکتار زمین داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha