۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۱۷
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85572883
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ایجاد رشته "سامانه‌های اطلاعات اکتشافی" برای نخستین بار در دنیا با پیشنهاد دانشگاه ملایر

همدان- ایرنا- رئیس دانشگاه ملی ملایر گفت: برای نخستین بار در ایران و جهان رشته "سامانه‌های اطلاعات اکتشافی" در مقطع کارشناسی ارشد توسط دانشگاه ملایر تعریف و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد و تصویب شد که از سال ۱۴۰۴ به جمع رشته‌های کنکور سراسری اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «ابراهیم محمدی‌منش» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این رشته از سال‌تحصیلی آینده وارد دفترچه انتخاب رشته دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می‌شود و دانشگاه ملایر در این رشته دانشجو می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه این رشته در زمینه معدن است،افزود: براساس سیاست وزارت علوم، برای رشته فیزیک در مقطع دکتری گرایش برداشته شده و از سال ۱۴۰۴ دانشجویان در تمام گرایش‌های این رشته می‌توانند در مقطع دکترا تحصیل کنند و همچنین به دنبال برداشتن گرایش از رشته ریاضی نیز هستیم.

رئیس دانشگاه ملایر با اشاره به ارتقای رتبه این دانشگاه در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی،اظهار کرد: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ توقف چندین ساله‌ای در فعالیت‌های این دانشگاه داشتیم و جریان‌های سیاسی و همه‌گیری کرونا و کمبود اعتبارات موجب توقف این فعالیت‌ها شد.

محمدی‌منش با اشاره به اینکه دانشگاه ملایر پس از توقف کرونا در بازگشایی جزو دانشگاه‌های پیشتاز کشور بود، ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ با فعال‌سازی پروژه‌های عمرانی، استقلال هیات ممیزه و هیات امناء دانشگاه و ارتقایرتبه‌های این دانشگاه حوزه‌های مختلف، سیر تحولی این دانشگاه آغاز شد.

وی، تقویت پژوهش‌های ارتباط با صنعت، ارتباط با مراکز رشد و فناوری، صندوق پژوهش‌های علمی و صنعتی و تقویت تعامل با مجموعه استان و شهرستان را از جمله اقدامات پژوهشی این دانشگاه برشمرد و بیان کرد: فعالیت‌های پژوهشی در این دوره با ۱۵ سال گذشته متفاوت بوده و این دانشگاه وارد مسیر جدیدی از فعالیت‌های پژوهشی شده است.

افزایش ۴۰ درصدی بودجه دانشگاه ملایر

رئیس دانشگاه ملی ملایر از افزایش ۴۰ درصدی بودجه دانشگاه در سال‌ گذشته و افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی بودجه‌های فرهنگی این دانشگاه خبر داد و گفت: بودجه پژوهشی دانشگاه ملایر از ۴۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت و امسال نیز بودجه پژوهشی دانشگاه به ۴۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد که امیدواریم تا پایان سال محقق شود.

وی، دانشکده های تغذیه و امنیت غذایی، بین رشته‌ای و علوم و فنون پیشرفته را سه دانشکده جدید این دانشگاه برشمرد و گفت: ایجاد سه گروه آموزشی هوش مصنوعی، زیست فناوری و نانو نیز کلید زده شده است.

رئیس دانشگاه ملایر با بیان اینکه تاسیس دانشکده بین رشته‌ای و رشته‌های مورد نظر را در راستای افزایش تعداد دانشجویان است، گفت: در همین رابطه امسال هفت رشته جدید گرفتیم و مجوز پنج رشته کارشناسی ارشد و یک رشته کارشناسی را نیز اخذ کردیم.

افزایش اعضای هیات علمی دانشگاه ملایر به ۱۸۱ نفر

محمدمنش همچنین به تلاش برای معرفی ظرفیت‌ها و امکانات این مرکز آموزش عالی به دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل اشاره و بیان کرد: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش منعقد کردیم و دانش‌آموزان مدارس مختلف از این دانشگاه بازدید کردند.

وی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته با حدود ۳۲ فراخوان جذب هیات علمی، تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه ملایر از ۱۴۵ به ۱۸۱ عضو هیات علمی افزایش یافت، اظهار کرد: از این تعداد ۴۹ نفر دارای رتبه دانشیاری و هفت نفر دارای رتبه استاد تمام هستند،.

رئیس دانشگاه ملایر همچنین با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت و افتتاح چندین پروژه عمرانی در این دانشگاه، افزود: همزمان با هفته دولت سالن جلسات شهید «سید ابراهیم رئیسی»، خوابگاه متاهلی دانشجویی، لابراتوار زبان و تعدادی از فضاهای پارکینگ خودروها در این دانشگاه به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدی‌منش با بیان اینکه عملیات اجرایی پارکینگ مرکزی دانشگاه و دانشکده فنی و مهندسی در زمینی به مساحت هفت هزار و ۵۰۰ مترمربع همزمان با هفته دولت آغاز می‌شود، تاکید کرد: برای ساخت دانشکده فنی و مهندسی با ۲۵ آزمایشگاه و کارگاه قراردادی به میزان یک‌هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال منعقد کردیم و در مدت زمان ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

سیستم حمل و نقل دانشجویان دانشگاه ملایر نیازمند بازنگری است

وی طولانی شدن پروژه ساخت کتابخانه مرکزی دانشگاه را یکی از مشکلات طی سال‌های اخیر برشمرد و گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد از گره‌ها و مشکلات این پروژه باز شده و تا یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس دانشگاه ملایر علت طولانی شدن روند اجرایی پروژه‌های دانشگاه سخت و طولانی بودن بروکراسی اداری و نبود شرکت پیمانکاری قوی و کمبود نیروی کار خوب عنوان کرد و افزود: ما در دولت سیزدهم مشکل مالی برای اجرای پروژه‌ها نداشتیم، اما نبود نیروی کار به اندازه کافی و شرکت پیمانکاری قوی، در روند کار ما مشکل ایجاد کرد.

محمدی‌منش در عین حال خواستار ساماندهی سیستم حمل و نقل دانشجویی شد و تاکید کرد: سیستم حمل و نقل برای انتقال دانشجویان به یک بازنگری اساسی نیاز دارد و ضروری است که شهرداری ناوگان حمل و نقل خود را در این زمینه توسعه دهد.

تدوین طرح تحول پنج ساله دانشگاه ملایر

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ملایر نیز تدوین سند راهبردی دانشگاه را سندی حیاتی دانست و افزود: این سند فعالیت‌های دانشگاه در پنج سال آینده را تبیین می‌کند که و از سال گذشته با برگزاری جلساتی با گروه‌های آموزشی و احصا ظرفیت‌ها در یک فرایند یک ساله، به طرح تحول دانشگاه رسیدیم.

«حمیدرضا افتخاری» با بیان اینکه در طرح تحول دانشگاه رویکرد از تخصص‌محوری به سمت برنامه‌محوری پیش رفت، ادامه داد: دانشگاه ملایر در قالب سه دانشکده جدید این طرح تحول را آغاز کرده و دانشکده بین رشته‌ای از مهرماه دانشجو می‌پذیرد.

وی همچنین به اخذ مجوز پذیرش یکساله دانشجو در رشته صنایع مبلمان از سال ۹۷ در این دانشگاه اشاره و بیان کرد: این مجوز هر ساله باید تمدید می‌شد که با پیگیری‌های انجام شده طی یک ماه گذشته، مجوز قطعی این رشته را اخذ کردیم و در حال حاضر ۵۰ دانشجو در مقطع کارشناسی این رشته تحصیل می‌کنند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ملایر از ارتقای تجهیزات آموزشی و خرید تجهیزات سخت‌افزاری با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال خبر داد و افزود: علاوه بر بازدید دانش‌آموزان از دانشگاه، جلسات توجیهی با مشاوران تحصیلی آموزش و پرورش با هدف معرفی ظرفیت‌های دانشگاه انجام شد.

افتخاری تاکید کرد: صنعت مبلمان منبت نیاز به برزورسانی دارد و در تلاش برای اخذ رشته‌هایی در حوزه رویه‌کوبی، رنگ، پلیمر، طراحی صنعتی و معماری برای مبلمان دادیم و در حوزه بازاریابی نیز دانشگاه هیات علمی دارد و مبلمان منبت نیز یکی از گروه‌های تحل‌محور دانشگاه به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا؛ دانشگاه ملی ملایر در چهار کیلومتری محور ملایر به اراک واقع شده و بیش از پنج هزار دانشجو در ۹۵ رشته در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha