همدلی نخبگان سیاسی برای استقرار «دولت وفاق ملی» ضروری است

اصفهان-ایرنا- دانشیار گروه علوم سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: همدلی نخبگان سیاسی برای استقرار «دولت وفاق ملی» در شرایط فعلی کشور ضروری است.

حسین مسعودنیا روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هدف اصلی رییس جمهور تشکیل دولت وفاق ملی برای غلبه بر مشکلات است که گام نخست آن، رسیدن به اجماع نسبی به‌منظور اتخاذ راهکارهایی برای رفع چالش‌های موجود در جامعه است.

وی افزود: وفاق برای سیاستگذاری به‌معنی یکدست شدن و از بین رفتن اختلاف سلایق نیست بلکه بر رساندن اختلاف‌نظرها به حداقل دلالت دارد.

مسعودنیا اضافه کرد: گروه‌های مخالف و رقیب برای حضور در کابینه به‌لحاظ ذاتی حقی ندارند اما اگر هدف، تشکیل دولت وفاق ملی در مقطع کنونی است باید از نخبگان گروه‌ها و جناح‌های رقیب نیز در کابینه استفاده کرد.

وی تصریح کرد: اگرچه پزشکیان تعلق به جناح اصلاح‌طلب دارد اما حامیان وی در انتخابات از طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبان تا میانه‌روها و اصولگرایان معتدل بودند بنابراین اکنون در مرحله تشکیل کابینه نیز هر یک از این جناح‌ها و گروه‌های سیاسی انتظار حضور در کابینه را دارند.

این استاد دانشگاه افزود: آنچه اهمیت دارد توانایی و اقتدار رییس‌جمهور است که پس‌ از تشکیل کابینه بتواند از این ائتلاف به‌منظور تحقق آرمان‌های دولت خود استفاده کند.

مسعودنیا گفت: نقش نهادهای حاکمیتی، کنترل مجلس توسط رقیبان سیاسی رییس‌جمهور و احتیاج دولت به تعامل با آنان برای گرفتن رأی اعتماد به همراه فضای سیاسی حاکم بر جامعه نه‌تنها پزشکیان بلکه هر سیاستمدار دیگری را نیز به این مهم راهنمایی می‌کند که در شرایط فعلی راهی جز تعامل وجود ندارد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: امکان انتخاب گزینه‌های بهتر برای حضور در کابینه از میان گروه‌های سیاسی رقیب نیز وجود داشت.
مسعودنیا با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد پزشکیان با توجه به واقعیت‌های حاکم بر جامعه اقدام به چینش کابینه کرده است، ادامه داد: بودن و کنشگری، بهتر از انزوا و در لاک خود فرو رفتن است گرچه باید درباره این موضوع نیز هوشیار بود که در فرایند بررسی صلاحیت‌ها، بروز تنش احتمالی بین دولت و مجلس بارقه امید انتخابات چهاردهم را کمرنگ خواهد کرد.
وی با بیان اینکه انتخاب و معرفی کابینه به‌معنی پایان راه نیست، افزود: رییس جمهور می تواند در مرحله بعد برای انتخاب مدیران سطح میانه و پایین با اتخاذ رویکردهای مناسب، به‌طور ملموس‌تر طبق وعده های انتخاباتی خود عمل کند.

به گزارش ایرنا، فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، یکشنبه ۲۱ مرداد به هیأت رییسه مجلس ارائه شد و رییس جمهور روز شنبه ۲۷ مرداد برای دفاع از کابینه پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی رفت.

کمیسیون‌های تخصصی مجلس از روز دوشنبه ۲۲ مرداد بررسی برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های وزیران پیشنهادی دولت را در ۲ شیفت آغاز کردند؛ وزیران پیشنهادی دولت در هفته گذشته در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند و کمیسیون‌ها هم نتیجه بررسی‌ها و جمع‌بندی را به هیات رییسه اعلام کردند.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم از شنبه ۲۷ مرداد آغاز شد و این روند به‌صورت ۲ شیفت در صحن علنی مجلس تا چهارشنبه (۳۱ مرداد) ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha