لطف‌الله نسبی: دلیلی ندارد جایگزینی برای نیما و نوشاد بیاوریم/ فدراسیون بخواهد می‌روم

تهران- ایرنا- سرمربی تیم ملی تنیس روی میز گفت: چه دلیلی دارد که نیما و نوشاد به المپیک نروند وقتی هنوز خوب بازی می‌کنند و می‌توانند سهمیه کسب کنند.

جمیل لطف‌الله نسبی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره عملکرد نیما عالمیان در بازی‌های المپیک پاریس، اظهار داشت: باید فرهنگ احترام به حریف جا بیفتد و به او هم احترام گذاشت و عملکرد حریف را در نظر گرفت که بر بازی بازیکنان ما تاثیرگذار است و گاهی باید پذیرفت که حریف بهتر است. سعی ما انجام کار درست است. هیچ بازیکنی هم پای میز نمی‌رود که ببازد همه برای برد می‌روند و بردن بازیکنی با اختلاف رنکینگی ۱۶۰ پله بالاتر، سخت است اما همیشه تلاش می‌کنیم که ببریم.

وی افزود: آن زمانی که سر میز می‌روید بسیار مهم است که در چه شرایط جسمی، روحی و روانی‌ باشید و همه این موارد را باید در نظر گرفت. این را بپذیریم که حریف نیما خیلی بهتر از او بازی کرد و توانست بازی را خوب جمع و جور کند. اگر عملکردش ضعیف شد به این دلیل بود که شب قبل از بازی خود، برای گرم کردن نوشاد به سالن آمد و برادرش را برای بازی با هاریموتو گرم کرد در حالی که باید در دهکده بازی‌ها می‌ماند و نکات فنی را برای بازی فردا مرور می‌کرد. نیما مجبور شد یکساعت با اتوبوس‌های گرم به محل مسابقه برود و با نوشاد یک‌ساعت توپ بزند. او حتی در سالن نماند تا بازی نوشاد را ببیند و به دهکده برگشت تا استراحت کند و برای بازی روز بعد آماده شود.

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز عنوان کرد: نکاتی وجود دارد که روی عملکرد بازیکن اثر می‌گذارد. وقتی بازیکنی سر میز می‌آید پیش زمینه قبلی را خیلی‌ها اطلاع ندارند و خود بازیکن و مربی می‌دانند که شرایط چیست و آن کسی که نقد می‌کند، این مسائل را نمی‌بیند. کاربزرگ را نیما برای کسب سهمیه المپیک انجام داد جایی که در بدترین شرایط توانست با مدیریت خودش و پیروزی مقابل گراسیمنکو به پاریس راه پیدا کند.

لطف‌الله نسبی: دلیلی ندارد جایگزینی برای نیما و نوشاد بیاوریم/ فدراسیون بخواهد می‌روم

وی ادامه داد: خیلی‌ها می‌گویند که چرا نیما و نوشاد همواره به المپیک می‌روند؟ وقتی می‌توانند کسب سهمیه کنند مسلم است که باید به المپیک بروند. هر ورزشکار دیگری به غیر از نیما و نوشاد در این پروسه قرار بگیرد و به سهمیه برسد به المپیک اعزام می‌شود. اینگونه هم نیست که اگر ورزشکاری نتواند در المپیک حضور یابد نفر بعدی از همان کشور برود و سهمیه به نفر بعدی در رنکینگ جهانی تعلق یابد. اینکه نیما سنش بالاست و تا کی می‌خواهد به المپیک برود ربطی به سن و سال ندارد بلکه باید کسب سهمیه کرد و او این کار را کرد.

لطف‌الله نسبی خاطرنشان کرد: بحث پرورش بازیکن در پینگ‌پنگ طولانی و بلندمدت است. ما مثل چین نیستیم که اگر نیما را به المپیک نبردیم، یکی دیگر را با همان کیفیت جایگزین کنیم. چه دلیلی دارد که نیما و نوشاد به المپیک نروند وقتی هنوز خوب بازی می‌کنند و می‌توانند سهمیه کسب کنند. سن شناسنامه‌ای آنها شاید بالاست اما در ورزش بحث سن بیولوژیکی بسیار مطرح است. سن بیولوژیکی نیما و نوشاد پایین است و حالا حالاها می‌توانند رشد کنند.

وی اضافه کرد: با حمایت از پشتوانه‌ها در انتخابی اخیر تیم ملی نوید شمس و امیرمهدی کشاورزی را به لیست بازیکنان انتخابی تیم ملی اضافه کردیم. این موضوع نشان دهنده توجه به جوانان و پرورش استعداد در تنیس روی میز است. بنیامین فرجی در تیم ملی بزرگسالان می‌آید و رشد می‌کند و در آینده نزدیک از این بازیکنان زیاد می‌شنویم.

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز یادآور شد: نوشاد بهترین عملکردش را تا کنون داشته، او در المپیک لندن در مرحله ۳۲ و اینجا هم در همان مرحله حذف شد، اما او بازی خوب، شجاعانه و قلدرانه‌ای با هاریموتو ژاپنی داشت، هرچند هاریموتو بهتر و سریع‌تر عمل کرد. هاریموتو در دریافت سرویس‌های نوشاد خیلی خوب عمل می‌کند و این تنوع در دریافت، کار را برای نوشاد سخت می‌کند. عملکرد نوشاد از دید من عالی بود و بازی را چندین بار مرور کردم و نوشاد هرآنچه که می‌توانست انجام داد.

لطف‌الله نسبی: دلیلی ندارد جایگزینی برای نیما و نوشاد بیاوریم/ فدراسیون بخواهد می‌روم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در بخش انفرادی به جز نیما و نوشاد می‌توانیم در المپیک بعدی نفر جدیدی داشته باشیم، اظهار داشت: مگر اینکه در بخش تیمی بتوانیم کسب سهمیه کنیم و سه ورزشکار داشته باشیم اما در بخش انفرادی هم امکانش هست و در پروسه انتخابی تیم ملی هر ورزشکاری که انتخاب شود می‌تواند حضور یابد. نوشاد و نیما چندین سال است که کسب سهمیه می‌کنند وبرای اولین بار است که از طریق رنکینگ کسب سهمیه کردیم و اگر این اتفاق نمی‌افتاد مانند المپیک توکیو فقط یک نماینده داشتیم.

لطف‌الله نسبی درباره شرایط میزبانی پاریس عنوان کرد: سومین المپیکی بود که به عنوان سرمربی حضور داشتم و بدترین المپیکی بود که تا الان تجربه کردم. خورد و خوراک بد و اتاق‌ها گرم بود و تهویه نداشت و نمی‌توانستیم پنجره را باز کنیم. در صف غذا ساعت‌ها می‌ایستادیم و در آخر آن غذایی که می‌خواستیم هم نبود و قاشق، چنگال و کارد کثیف بود، شرایط سختی بود و آب هم نبود. تمام دهکده را برای آب زیرپا می‌گذاشتیم بلکه بتوانیم آب معدنی پیدا کنیم، اما دستگاه‌ها خالی بودند و آب را شارژ هم نمی‌کردند. وقتی پاریس را با بازی‌های آسیایی هانگژو و المپیک توکیو مقایسه می‌کنیم کم و کسری زیاد بود ولی در هانگژو و توکیو کمترین کمبودی احساسی نمی‌کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که منتقدان می‌گویند تا چه زمانی هدایت تیم ملی را برعهده خواهید داشت، گفت: تحت فرمان فدراسیون هستم و تا زمانی که بخواهند در خدمتشان خواهم بود و اگر تصمیم بر این باشد که بروم، خداحافظی می‌کنم و برای نفر بعدی و بازیکنان تیم ملی آرزوی موفقیت خواهم کرد.

در پنجمین روز از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس و در مرحله یک‌شانزدهم نهایی، نوشاد عالمیان ملی‌پوش کشورمان با رنکینگ جهانی ۵۱ مقابل «توموکازو هاریموتو» نفر ۹ رنکینگ جهانی از ژاپن قرار گرفت. در این رقابت عالمیان ۴ بر ۲ مغلوب حریفش شد و از صعود به یک‌هشتم نهایی باز ماند.

عالمیان که در مرحله قبلی حریفی از نیجریه را ۴ بر یک مغلوب کرده بود، در گیم اول مسابقه امروز عملکرد خوبی داشت و ۱۱ بر ۸ پیروز شد، اما در ست‌های دوم، سوم و چهارم با نتایج ۱۱ بر ۶، ۱۱ بر ۴، ۱۱ بر ۷ شکست خورد. او در ست پنجم ۱۱ بر ۵ برنده شد تا نتیجه ۳ بر ۲ شود، اما در ست ششم ۱۱ بر ۷ باخت و با قبول شکست ۴ بر ۲ از گردونه مسابقات کنار رفت.

عالمیان ۳۲ ساله پیش از این دو بار به این حریف ۲۱ ساله در بازی‌های آسیایی هانگژو و مسابقات کانتندر کرواسی باخته بود.

پیش از این نیما عالمیان و ندا شهسواری با شکست مقابل حریفانی از چین‌تایپه و فرانسه حذف شده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha