۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۳
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85573271
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

عربده‌کشی تل‌آویو در گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا راه به جایی نخواهد برد

تهران- ایرنا- یکی از کارشناسان نظامی و امور راهبردی مصر به زیاده خواهی ها و عربده کشی «بنیامین نتانیاهو » نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا اشاره کرد و گفت که وی با این اقدامات راه به جایی نمی برد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روزنامه رای الیوم، سرتیپ «سمیر فرج» افزود: طبق معاهده صلح میان مصر و اسرائیل، محور فیلادلفیا به طول ۱۴ کیلومتر باید خالی از نیروهای نظامی باشد و در طرف دیگر در مصر، باید ۷۵۰ نیروی گارد مرزی این کشور امنیت مرزها را تامین کنند.

وی ادامه داد: به این موضوع در معاهده صلح میان مصر و اسرائیل اشاره شده ، بنابراین خواسته تل آویو درباره استقرار نیروهای نظامی در آن از نظر بین المللی قابل قبول نیست.

این سرلشگر بازنشسته مصری اضافه کرد: توافق میان مصر و اسرائیل در سال ۲۰۰۵ بر آزادی تردد میان غزه و مصر اشاره دارد.

این کارشناس امور نظامی و راهبردی تاکید کرد: اوضاع در محور فیلادلفیا باید طبق توافق صلح باشد و مصر از توافقات امضا شده درباره رفح و فیلادلفیا کوتاه نمی آید.

وی درباره اهرم فشار مصر برای تضمین معاهدات نیز گفت: کمیته مشترک میان مصر و اسرائیل وجود دارد که به تخلفات رسیدگی می کند. همچنین مصر می تواند به دادگاه بین المللی و شورای امنیت روی آورد و اقدامات بیشتری انجام دهد تا در نهایت اسرائیل کوتاه بیاید.

سمیر فرج اظهار داشت: نخست وزیر اسرائیل تعلل می کند و به دنبال آتش بس نیست، زیرا می داند که پس از آتش بس، مورد بازخواست قرار خواهد گرفت. در صورت تداوم نقض معاهدات از سوی رژیم اسرائیل، این رژیم بازنده خواهد بود.

به گزارش ایرنا، دوشنبه شب یک منبع مصری گفت که قاهره مخالف حضور رژیم صهیونیستی در محور فیلادلفیا است و خواستار عقب نشینی ارتش این رژیم از این محور و نیز گذرگاه رفح است.

در همین رابطه منابع رژیم صهیونیستی گزارش دادند که مصر حتی حاضر نیست موضع این رژیم را در قبال موضوع فیلادلفیا به جنبش حماس منتقل کند.

این در حالی است که پیشتر تارنمای میدل‌ایست آی مدعی شده بود که قاهره و تل‌آویو توافق کرده‌اند که در ازای باز شدن گذرگاه مرزی رفح، نظامیان رژیم صهیونیستی اجازه حضور در مرز مصر و غزه را داشته باشند.

پیشتر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ادعا کرده بود که نخست وزیر رژیم صهیونیستی طرح پیشنهادی آمریکا برای رفع اختلاف در مذاکرات آتش‌بس در غزه را پذیرفته و توپ رسیدن به توافق را بار دیگر در زمین حماس انداخت.

شبکه تلویزیونی العربی هم اخیرا جزئیاتی از پیشنهادات واشنگتن را منتشر کرد که براساس آن، درباره محور فیلادلفیا مذاکرات فنی انجام خواهد گرفت.

در طرح یادشده، گفت وگو درباره بازسازی نوار غزه در مرحله دوم مذاکرات پیش بینی شده است. همچنین بر ایجاد سازوکار نظارتی برای بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه تاکید شده است.

شبکه المیادین نیز به نقل از یک منبع آگاه فلسطینی خبر داد که پیشنهاد جدید آمریکا با پیشنهادات مورد توافق قبلی طرفین کاملا متفاوت است و پیشنهاد جدید آمریکا براساس طرح ماه می استوار و با شروط و خواسته‌های جدید رژیم اسرائیل متناسب است.

این منبع فلسطینی افزود: پیشنهاد جدید آمریکا مشابه موضع رژیم اسرائیل و خواسته‌های جدید نتانیاهو است. در این پیشنهاد، آتش بس دائمی و همیشگی در نوار غزه گنجانده نشده است.

به گفته این منبع، براساس طرح پیشنهادی آمریکا، آتش بس دائم در نوار غزه در مرحله دوم و در چارچوب یک سقف مشخص مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و در صورتی که حماس با خواسته‌های اسرائیل موافقت نکند، این رژیم مرحله دوم جنگ را از سر خواهد گرفت.

این منبع فلسطینی آگاه از روند مذاکرات همچنین، گفت: در پیشنهاد آمریکا، خروج فراگیر رژیم اسرائیل از نوار غزه پیش‌بینی نشده است. محور فیلادلفیا نیز همچنان در اشغال این رژیم خواهد بود و فقط از شمار نیروهای آن در این منطقه کاسته خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha