جزییات نحوه خدمات‌رسانی ستاد گردشگری تهران به زائران اربعین

تهران بزرگ - ایرنا - رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران جزییات نحوه خدمات‌رسانی به زائران اربعین را تشریح کرد و گفت: امسال خدمات رسانی به زائراین اربعین در مرزهای خسروی و منذریه در اختیار منطقه ۲۲ شهرداری پایتخت قرار دارد.

به گزارش ایرنا، امیر قاسمی روز سه‌شنبه افزود: در این مرزها روزانه به صورت ۲۴ ساعته تقریبا ۵۰ هزار بسته پذیرایی توزیع می‌شود که با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، غرفه‌های پذیرایی در تمام ساعات شبانه‌روز فعال بوده و در مسیر رفت و برگشت به زائران خدمت رسانی می‌کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه فعلا حجم تردها در مسیر رفت به سمت عراق است، عمده توان خود را در مسیر رفت گذاشته‌ایم ولی از روز جمعه توان خود را به مسیر برگشت زائران انتقال می‌دهیم تا از زائرانی که به سمت ایران می‌آیند، پذیرایی بهتری انجام دهیم.

قاسمی با اشاره به دایر کردن امکانات پذیرایی و آشپزخانه در موکب‌ها ادامه داد: یک آشپزخانه به صورت مرکزی داریم که تمام غرفه‌ها را پوشش می‌دهد ولی در غرفه‌ها مواد غذایی و اقلام خوراکی به صورت وعده ناهار و شام در بین زائران توزیع می‌شود.

وی در خصوص پیش بینی وعده صبحانه در این موکب‌ها اضافه کرد: برای وعده صبحانه به صورت یک روز در میان نیمرو و عدسی در نظر گرفته شده است تقریبا روزانه پنج هزار پرس تخم‌مرغ و عدسی در دو موکبی که در دو طرف مرز برپا هستند، توزیع می‌کنیم.

رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه موضوعات خدمات فرهنگی نیز در دو مرز خسروی و منذریه مطرح است، گفت: برای پخش صوت‌ و تصاویر مختلف، تلویزیون شهری در این دو موکب نصب شده است، راهنمای زائر نیز در آنها انجام می‌شود و اقلامی از جمله چفیه، پیکسل، کلاه، پیراهن و تیشرت‌های که آرم اربعین دارند نیز در بین زائران توزیع می‌کنیم.

جزییات نحوه خدمات‌رسانی ستاد گردشگری تهران به زائرین اربعین

وی با تاکید به اینکه امسال برای اولین بار توزیع نقشه راهنمای گردشگری در مرزهای زمینی خروجی کشور در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: در نقشه عکس پویش‌ها، لشکر حسین(ع) و لشکر قدس، اطلاعاتی که زائران باید داشته باشند، بویژه مسافت بین شهرها در کشور عراق با مرزها و مواکب مهمی که در مسیر نجف به کربلا است، در این نقشه تمام این راه‌ها طراحی و درج شده است.

قاسمی افزود: با توجه به اینکه امسال «کربلا طریق‌القدس» شعار بوده، از مسیر کربلا تا قدس را نیز در تصاویر نقشه پیش‌بینی کردیم، این نقشه‌ها در حال توزیع است و تاکید کردیم که به هر خانواده یک نقشه بدهند.

وی با اشاره به اینکه در پشت نقشه، نقشه گردشگری شهر تهران درج شده است، تاکید کرد: از هر فضایی در راستای توسعه گردگشری شهر تهران نیز استفاده می‌کنیم.

رییس ستاد گردشگری با تاکید به اینکه با توجه به گرمای هوا، چند سیاه چادر نیز برپا کردیم، گفت: این سیاه چادرها محل استراحت و نمازخانه هستند، اتاق مادر و کودک نیز طراحی شده که در آن لوازم بهداشتی مناسب را در اختیار مادران قرار می‌دهیم.

قاسمی با اشاره به اینکه تاکنون ۵ سیاه چادر برپا شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه زیر سیاه‌ چادرها خنک است، بهترین و خنک ترین مکان برای زائران پس از برگزاری نماز مغرب و عشاء است این سیاه‌چادرها با استفاده از نمادهایی از قومیت‌های مختلف ایران تزئین شده‌اند در سیاه‌چادرها دوغ محلی که از عشایر کرمانشاه دریافت می‌شود را در بین مردم توزیع می‌کنیم.

جزییات نحوه خدمات‌رسانی ستاد گردشگری تهران به زائرین اربعین

وی تاکید کرد: تمام مواکب در قالب هیات محبان الرضا پیاده شده و مردم ما را به عنوان موکب محبان الرضا می‌شناسند، کولر، پنکه و مه‌باش‌ها را هم جهت رفاه حال زائران در این محدوده مستقر کرده‌ایم.

قاسمی با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی از روز ۲۴ مرداد شروع شده است، افزود: تلاش ما بر این است که خدمات‌رسانی تا ۲ روز پس از اربعین یعنی تا ۶ شهریور و چه بسا بیشتر ادامه داشته باشد فراخور اینکه مداوم باشد، آمادگی داریم که فعالیت مواکب را ادامه دهیم.

جمع‌آوری روزانه ۲۰ تن پسماند در محدوده پایانه مرزی خسروی

مسئول کمیته خدمات شهری و محیط زیست ستاد اربعین حسینی منطقه ۲۲ از جمع‌آوری روزانه ۲۰ تن پسماند در محدوده تعریف شده پایانه مرزی خسروی خبر داد و گفت: از محدوده شهر قصرشیرین تا پایانه خسروی مسیر معروف به راه کربلا به طول ۱۵ کیلومتر به شکل ۲ مسیر و همه محدوده پایانه خسروی تا چند کیلومتر داخل خاک عراق پایانه مرزی منذریه عراق به شکل روزانه نظافت می‌شود.

محمدحسن فصیح افزود: روزانه جهادگران در سه شیفت کاری فعالیت دارند که در همین راستا ۲۰ تن پسماند جمع‌آوری می‌شود. بخشی از این پسماند ها مربوط به مخازن پسماند و سطل‌های نصب شده در طول مسیر و حاشیه موکب‌های پذیرایی و بخش دیگر مربوط به معابر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha