فیلیپین اسکان افغان‌های همکار آمریکا را تا زمان صدور روادید پذیرفت

تهران- ایرنا- فیلیپین موافقت کرده است تا افغان‌هایی که در دوره حضور دو دهه‌ای آمریکا در افغانستان با ایالات متحده همکاری داشتند را به طور موقت تا زمان صدور روادید آنها اسکان دهد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه فیلیپین امروز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت ایالات متحده از خدمات لازم برای افغان‌هایی که به‌طور موقت در فیلیپین هستند، از جمله غذا، مسکن، امنیت، پزشکی و حمل‌ونقل برای تکمیل روند روادید حمایت می‌کند.

مانیل ضمن اعلام این موضوع، تاکید کرد که این توافق پیش از اجرایی شدن در حال طی کردن روندهای نهایی داخلی است. فیلیپین جزئیاتی بیشتری از جمله تعداد افغان‌هایی که اجازه اقامت موقت در این کشور دارند، ارایه نکرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از فیلیپین برای «حمایت از افغان‌های متحد ایالات متحده» تشکر کرد و افزود که از سابقه طولانی و مثبت همکاری دوجانبه با فیلیپین قدردانی می کند.

اتباع افغانی که برای اسکان در فیلیپین در نظر گرفته شدند، به صورت عمده برای دولت ایالات متحده در افغانستان کار می‌کردند یا واجد شرایط دریافت ویزای مهاجرتی ویژه آمریکا بودند. اما زمانی که واشنگتن در سال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شد، طالبان قدرت را در دست گرفت.

موافقت دولت فیلیپین با این درخواست، که در ابتدا با نگرانی‌های محلی در مورد مسائل امنیتی و حقوقی مواجه بود، نشان می‌دهد که چگونه روابط بین مانیل و واشنگتن در زمان رئیس‌جمهوری فردیناند مارکوس جونیور، که در سال ۲۰۲۲ به قدرت رسید، عمیق‌تر شده است.

مقام‌های فیلیپینی گفتند، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، برای اولین بار این درخواست را در سال ۲۰۲۲ به همتای فیلیپینی خود منتقل کرد و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در زمان سفر مارکوس به ایالات متحده در سال گذشته، این درخواست را مورد بحث قرار داد.

مارکوس سال گذشته گفت که مقام‌های آمریکایی به او گفته‌اند که حداکثر یک‌هزار تبعه افغانستان در هر زمان اجازه اقامت در فیلیپین را خواهند داشت زمانیکه ویزای مهاجرت ویژه آنها در حال بررسی است.

او اعلام کرد که در آن زمان مسائل حقوقی و لجستیکی دشواری وجود داشت تا برنامه طبق انتظار اجرا شود.

برخی از مقام‌های فیلیپینی ابراز نگرانی کرده‌اند که اتباع افغان ممکن است در زمان حضور در این کشور هدف حملات قرار گیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha