باغداران مازندرانی زمان طلایی مبارزه با آفت مگس میوه را از دست ندهند

ساری- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که، زمان حاضر فرصت مبارزه با آفت مگس میوه است، گفت: باغداران با از دست ندادن این زمان طلایی از ضایعات محصولات کشاورزی خود جلوگیری کنند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، بابک مومنی روز سه شنبه اظهار کرد: فقدان سرمای زمستانی موجب شد چرخه آفت مگس مدیترانه‌ای تداوم داشته باشد و همین موضوع موجب شد با اضافه شدن نسل این آفت به نیل پنجم برسد؛ چراکه می‌تواند منبع غذای خود را در طول سال در اختیار داشته باشد.

وی با هشدار نسبت به رشد چندبرابری جمعیت آفت مگس میوه درصورت نبود مدیریت لازم، افزود: در این زمینه تدابیر خوبی دیده شد که امیدواریم شاهد کنترل این آفت باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه مدیریت آفت مگس مدیترانه در استان مستلزم عزم و اراده فرادستگاهی است، خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند، البته مساله آفت صرفا تنها وظیفه جهاد کشاورزی نیست.

باغداران مازندرانی زمان طلایی مبارزه با آفت مگس میوه را از دست ندهند

مومنی با بیان اینکه دفع میوه معضل جدی در واحدهای باغ‌ها و سورتینگ‌ها است، تصریح کرد: موضوع مهم این است میوه‌ها دوباره در باغ‌ها رهانشوند که البته برای تامین طعمه و سموم موردنیاز نیازمند تامین اعتبار هستیم.

وی با اعلام اینکه پله به پله باید با این آفت مبارزه کنیم، اظهار کرد: اگر توجه نشود این مناطق کانون این آفت محسوب می‌شوند و اگر کسی روش‌های مبارزه را جدی نگیرد شاهد خسارت جبران‌ناپذیری خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه مگس میوه از آفت مهم ویرانگر باغ‌ها در سطح دنیا محسوب می‌شود، تصریح کرد: برای مهار و مبارزه با این آفت همه پای کار بیایند و انتظار این است مباحث ترویجی به‌صورت گسترده در اختیار جامعه باغداران قرار گیرد.

مومنی گفت: اکنون زمان مبارزه با این آفت بوده، در غیر این صورت زمانی که محصول برسد، فرصت مبارزه نیست آن زمان تنها وقت جمع‌آوری ضایعات است که آثار نامطلوبی روی قیمت محصولات برجای خواهد داشت.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

همچنین باغ های کیوی مازندران که بالغ بر هفت هزار هکتار می شود در غرب این استان متمرکز است. برداشت محصول این باغ ها هم در شرایط طبیعی به حدود ۱۸۰ هزار تن تا ۲۲۰ هزارتن می رسد و بیش از ۷۰ درصد این محصول هم ارزش صادراتی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha