قانون منع ساخت مسکن در زمین‌های مرغوب گلستان، نیازمند بازنگری است

گرگان- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی گلستان تاکید کرد: این استان به دلیل محدودیت‌های قانونی و ممنوعیت استفاده از زمین‌های مرغوب برای ساخت مسکن در تامین زمین مشکل دارد که انتظار ما از نمایندگان مجلس اصلاح و بازنگری این قانون است.

به گزارش ایرنا، سیدمحمد حسینی روز سه‌شنبه در قرارگاه خبری شهید همدانی اظهار کرد: نهضت ملی مسکن یکی از اولویت‌های کشور برای خانه‌دارشدن مهم مردم به‌خصوص اقشار پایین جامعه است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی گلستان؛ براساس تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید، در استفاده از زمین‌های درجه یک و دو محدودیت وجود دارد حال آنکه ۷۰ درصد شهرها و سکونتگاه‌های روستایی گلستان در زمین‌های مرغوب قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه تعهد استان گلستان ساخت ۹۴ هزار واحد مسکونی بود که ساخت آن به ۸۰۰ هکتار زمین نیاز داشت، یادآور شد: حدود ۴۰۵ هکتار زمین تا ابتدای امسال به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت، همچنین تاکنون ۲ هزار و ۵۵۹ هکتار زمین در استان شناسایی شده که با تخصیص آن بسیاری از شهرهای فاقد زمین از وضعیت قرمز خارج می‌شوند.

قانون منع ساخت مسکن در زمین‌های مرغوب گلستان، نیازمند بازنگری است

حسینی خاطرنشان کرد: حدود هشت شهر معادل ۲۰ درصد گلستان از لحاظ تامین زمین و به علت نبود زمین‌های دولتی و ملی برای ساخت مسکن در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی با بیان اینکه ۵۳ درصد شهرهای گلستان با کمبود زمین برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن مواجه هستند، یادآور شد: برخی شهرهای استان نیز بیش از نیاز زمین موردنیاز ساخت مسکن را تامین کردند برای مثال شهرستان گمیشان ۱۵۰ متقاضی موثر دارد اما ۲ هزار مترمربع زمین در این شهر تامین شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان به اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت با بازپرداخت ۲۰ ساله برای ساخت مسکن به روستاییان اشاره کرد و گفت: در ابتدای طرح نهضت ملی مسکن تسهیلات برای ساخت هر واحد روستایی ۵۰۰ میلیون ریال بود که در حال حاضر به سه هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافت و همین مساله روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت گلستان را به کارگاه‌های بزرگ عمرانی تبدیل کرده است.

حسینی بیان کرد: تعهد استان گلستان در بازه سه ساله ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی بود که پروانه ساختمانی ۵۷ هزار و ۸۰۰ واحد صادر شده و نزدیک به ۴۰ هزار واحد مسکونی وارد عملیات اجرایی شده، همچینن تاکنون هفت هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی افتتاح شده است.

به گفته وی؛ در هفته دولت امسال ۲ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاهای گلستان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با بیان اینکه ۳۶ شهر در استان گلستان وجود دارد، گفت: برای ۲۴ شهر استان گلستان طرح جامع و برای ۲۲ شهر طرح تفصیلی آماده شده و ۱۱ شهر استان نیز با طرح هادی مدیریت می‌شود.

حسینی افزود: ۱۱ واحد ساختمان اداری در مساحت ۱۱ هزار مترمربع با اعتبار ۷۷۰ میلیارد ریال در استان گلستان در دست ساخت است و پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها به ۳۶ درصد رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha