۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۴۵
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85573646
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهارت دوخت لحاف و فن تهیه شربت شیره انگور ملایر ثبت ملی شد

همدان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: ۲ مهارت دوخت لحاف "لحاف‌دوزی" و فن تهیه شربت شیره انگور این شهرستان پس از داوری و طی مراحل قانونی در این وزارتخانه در فهرست میراث معنوی (ناملموس) کشور به ثبت رسید.

"ابراهیم جلیلی" روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: شربت شیره انگور ملایر یکی از نوشیدنی‌های سنتی با طبع گرم است که از قدیم در سفره مردم این شهرستان وجود داشته و مصلح غذاهای سرد و خون‌ساز است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر بیان کرد: این شهرستان با داشتن برند جهانی انگور، برگزاری سیزده دوره جشنواره شیره‌پزی، مهارت پخت شیره و مهارت تهیه باسلق آن به ثبت رسانده و اکنون ثبت شربت شیره انگور در راستای توسعه این سنت و رونق اقتصادی این شهرستان، توانسته به عنوان یک برند تجاری گام‌های ویژه‌ای بردارد.

مهارت دوخت لحاف و فن تهیه شربت شیره انگور ملایر ثبت ملی شد

جلیلی گفت: مهارت دوخت لحاف نیز یکی از مشاغل سنتی شهرستان ملایر است که بیش از ۱۵۰ سال در سرای میرفتاح بازار ملایر رونق دارد.

وی ادامه داد: لحاف با انواع نقش‌های مختلف از پشم و پنبه برای دوخت انواع لحاف کرسی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این مهارت‌ها و نقش‌ها به صورت تجربی و استاد شاگردی به نسل بعدی انتقال پیدا می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر بیان کرد: ماهانه تنها در سرای میرفتاح بیش از ۳۶۰ لحاف تولید می‌شود و بازار فروش در کل کشور به ویژه استان‌های سردسیر مانند آذربایجان شرقی و غربی دارد.

جلیلی گفت: همچنین کتاب پیشینه نمد مالی، کلاه مالی و لحاف‌دوزی در شهرستان ملایر توسط "علیرضا گودرزی" به رشته تحریر در آمده است.

به گزارش ایرنا؛ تاکنون بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۲۴۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha