۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۳۶
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 85573662
T T
۱۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

محور فیلادلفیا به «میدان مین» در مذاکرات آتش‌بس تبدیل شده است

تهران-ایرنا- یک ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی با اشاره به برهم زدن مذاکرات تبادل اسرا و آتش بس توسط «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم، گفت که محور فیلادلفیا به یک میدان مین در این مذاکرات تبدیل شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «النصیرات»، «اسحاق بریک» افزود که نتانیاهو مذاکرات نشست دوحه را برهم زد و زندگی اسرا و صهیونیست ها را در معرض خطر قرار داد.

وی تاکید کرد که نتانیاهو، «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم درباره ضرورت باقی ماندن در محور فیلادلفیا ابهام و گمراهی ایجاد می کنند، این درحالی است که ارتش می‌گوید که این امر بی فایده است.

بریک ادامه داد که محور فیلادلفیا به یک میدان مین در مذاکرات تبدیل شده و آزاد نشدن اسرا منجر به کشته شدن همه آنها و جنگ منطقه ای خواهد شد.

این ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا نیز به نخست وزیر این رژیم درباره همراهی نکردن با سیاست های «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد و گفت: اگر نتانیاهو به (خواست) رئیس جمهور بایدن پاسخ مثبت ندهد و با او همراهی نکند، ما در نبرد تنها خواهیم ماند. ارتش ما توان پیروزی کامل را به تنهایی ندارد و نجات و بقای اسرائیل زیرسئوال خواهد رفت.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هم پیش از این ادعا کرده بود که نتانیاهو طرح پیشنهادی آمریکا برای رفع اختلاف در مذاکرات آتش‌بس در غزه را پذیرفته و توپ رسیدن به توافق را بار دیگر در زمین حماس انداخت.

شبکه تلویزیونی العربی هم پیشتر جزئیاتی از پیشنهادات واشنگتن را منتشر کرده بود که براساس آن، درباره محور فیلادلفیا مذاکرات فنی انجام خواهد گرفت.

در طرح مذکور، گفت وگو درباره بازسازی نوار غزه در مرحله دوم مذاکرات پیش بینی و بر ایجاد سازوکار نظارتی برای بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه تاکید شده است.

این در حالی است که شبکه المیادین نیز به نقل از یک منبع آگاه فلسطینی خبر داد که پیشنهاد جدید آمریکا با پیشنهادات مورد توافق قبلی طرفین کاملا متفاوت و با شروط و خواسته‌های جدید رژیم اسرائیل متناسب است.

این منبع فلسطینی افزود: پیشنهاد جدید آمریکا مشابه موضع رژیم اسرائیل و خواسته‌های جدید نتانیاهو است. در این پیشنهاد، آتش بس دائمی و همیشگی در نوار غزه گنجانده نشده است.

به گفته این منبع، براساس طرح پیشنهادی آمریکا، آتش بس دائم در نوار غزه در مرحله دوم و در چارچوب یک سقف مشخص مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و در صورتی که حماس با خواسته‌های رژیم اسرائیل موافقت نکند، این رژیم مرحله دوم جنگ را از سر خواهد گرفت.

این منبع فلسطینی آگاه از روند مذاکرات ادامه داد: در پیشنهاد آمریکا، خروج فراگیر اسرائیل از نوار غزه پیش‌بینی نشده است. همچنین محور فیلادلفیا همچنان در اشغال اسرائیل خواهد بود و فقط از شمار نیروهای آن در این منطقه کاسته خواهد شد.

براساس طرح واشنگتن، تقاطع نتساریم همچنان تحت اشغال رژیم اسرائیل خواهد بود و این رژیم، ضمن در اختیار داشتن کنترل آن، اقدام به رصد حرکت فلسطینی‌ها از طریق آن خواهد کرد.

به گفته این منبع فلسطینی، در پیشنهاد آمریکا، اسرائیل از حق مخالفت با آزادی حداقل یکصد اسیر فلسطینی برخوردار خواهد بود. همچنین براساس این پیشنهاد، شمار زیادی از اسرای فلسطینی آزاد شده در چارچوب تبادل اسرا به خارج از فلسطین تبعید خواهند شد. همچنین ارائه کمک‌ها به نوار غزه به موافقت همه طرف‌ها از جمله حماس با کلیه بندهای توافق مشروط شده و مذاکرات درباره بازسازی و پایان محاصره نوار غزه پس از ارزیابی نتایج مرحله اول انجام خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha