تمرکز کنگره‌های دوگانه‌ سال ۱۴۰۳ پژوهشگاه رویان بر هوش مصنوعی و مهندسی سلول

تهران- ایرنا- بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان و بیستمین کنگره بین‌المللی فناوری سلول‌های بنیادی رویان با تمرکز بر هوش مصنوعی و مهندسی سلول، ۷ تا ۹ شهریور در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، رئیس پژوهشگاه رویان روز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی اظهار داشت:‌ با ژن‌درمانی اقدامات خوبی در زمینه درمان ناباروری در دست انجام است و سلول‌درمانی در بحث نازایی، امیدهای زیادی را احیا کرده است.

دکتر عبدالحسین شاهوردی افزود:‌ در کنگره امسال،‌ هوش مصنوعی را با نگاه ویژه خواهیم داشت زیرا در حوزه درمان بیماری‌های صعب‌العلاج، اطلاعات زیادی از بیماران در اختیار داریم که با ابزار هوش مصنوعی می‌توانیم از آنها برای درمان بیمار و همچنین پیش‌بینی بروز بیماری در افراد استفاده کنیم.

وی با یادآوری اینکه سال ۲۰۵۰ را به عنوان ایام تولید قطعات یدکی انسان می‌شناسند، گفت: با توجه به این شرایط، بحث مهندسی سلول را نیز در کنگره امسال مورد توجه قرار داده‌ایم.

شاهوردی خاطرنشان کرد:‌ مهندسی بافت نیز می‌تواند بسیاری از مشکلات بیماران را حل کند و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده کمک کند و با برگزاری این نشست‌ها و تبادل‌نظر و تجربه در سطح بین‌الملل، امیدواریم سرعت رشد این دانش و فناوری‌ها را در کشورمان منطقی کنیم.

وی تصریح کرد: پزشکی کشور ما خوش‌نام است و هنگامی که با فناوری‌ها و علوم جدید همراه شود می‌تواند در جذب بیمار از خارج کشور موثر باشد.

رئیس پژوهشگاه رویان، آمار مراجعات افراد غیرایرانی به این مرکز به منظور درمان ناباروری را بیش از هزار زوج در سال اعلام کرد و گفت: در زمینه توریسم درمانی،‌ پتانسیل‌های خوبی داریم، مخصوصا در مورد بیماری‌هایی مثل ناباروری که مسائل شرعی بر آن سایه می‌اندازد و افراد ترجیح می دهند به مراکزی مراجعه کنند که مسائل شرعی در آن رعایت میشود از اتباع دیگر کشورها، شاهد مراجعات زیادی هستیم و آنها ترجیح می دهند به ما مراجعه کنند با آرامش بیشتر و نتیجه بهتری بگیرند.

حضور ۳۳ سخنران بین‌المللی در کنگره رویان

معاون آموزش پژوهشگاه رویان و دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی رویان نیز در این نشست اظهار داشت: بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان و بیستمین کنگره بین‌المللی فناوری سلول‌های بنیادی رویان با تمرکز ویژه بر هوش مصنوعی و مهندسی سلول از ساعت هشت صبح روز چهارشنبه، هفتم شهریورماه آغاز خواهد شد و سخنرانان ویژه افتتاحیه کنگره، پروفسور محمد ابراهیم پارسانژاد رئیس انجمن باروری و ناباروری ایران (ISRM) دکتر احسان عارفیان رئیس ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی پروفسور محمد حسین نصر اصفهانی رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان و پروفسور مجید نیلی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در زمینه هوش مصنوعی خواهند بود.

روح‌الله فتحی افزود: برنامه‌های هر دو کنگره به زبان انگلیسی و به صورت حضوری ارائه می‌شود و از سوی دبیرخانه جشنواره برنامه‌ای رسمی برای اعطای جایزه دکتر کاظمی در نظر گرفته شده است که بعد از افتتاحیه، از ساعت ۱۱ تا ۱۳ در سالن ابوریحان مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۳۳ سخنران بین‌المللی از کشورهای آمریکا، انگلستان، آلمان، اتریش، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، قطر و هند، آخرین یافته های علمی خود را در کنگره ارائه خواهند کرد که تعداد ۸ مورد مربوط به کنگره پزشکی تولید مثل است.

فتحی ادامه داد:‌ هم‌زمان با برگزاری این دو کنگره بین‌المللی، نوزدهمین سمینار پرستاری و مامایی نیز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، هفتم و هشتم شهریورماه ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه هفتاد و پنج مرکز علمی با دبیرخانه کنگره امسال رویان همکاری داشتند، گفت: ثبت‌نام‌ها تا روز قبل از کنگره ادامه دارد و علاوه بر ثبت‌نام در سایت، ثبت‌نام در محل هم برای دانشجویان و اساتید علاقه‌مند خواهیم داشت.

به گفته فتحی، امسال جمعاً ۴۲۰ چکیده مقاله در دو کنگره پزشکی تولید مثل و سلول‌های بنیادی و سمینار پرستاری مامایی ارائه شده است که از این میان در مجموع سه کنگره، ۳۷۳ چکیده مقاله به صورت ارائه شفاهی و پوستر پذیرفته شده‌اند.

وی افزود:‌ بیش از ۳۰ شرکت دارویی و تجهیزات پزشکی، در حاشیه برگزاری کنگره، غرفه خواهند داشت که اکثرا ایرانی هستند و تعدادی نمایندگی شرکت‌های خارجی نیز برای ارائه محصول حضور دارند، پنج شرکت برگزیده هم در معرفی محصولاتشان برای درمان ناباروری سخنرانی خواهند داشت.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی رویان گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته مسابقاتی از جمله مسابقه بهترین خواننده پوستر، بهترین شنونده سخنرانی‌ها و بالاترین امتیاز چکیده مقاله به صورت حضوری برگزار خواهد شد و در روز پایانی کنگره به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.

ارائه ۱۴ مقاله سخنرانی و ۱۸۶ مقاله پوستر در کنگره تولیدمثل

دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان نیز در این نشست گفت:‌ هدف نهایی ما در رویان، تولد نوزاد سالم است و برای رسیدن به این هدف،‌ معتقدیم که داشتن تخصص در یک رشته به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید علوم جدید را به دانشهای کنونی خود اضافه کنیم.

دکتر مریم حافظی افزود: در همین راستا جدیدترین یافته های حوزه پزشکی تولید مثل در عرصه بین الملل را در این کنگره به اشتراک خواهیم گذاشت.

این پزشک متخصص زنان و نازایی و فلوشیپ ناباروری بیان کرد: در کنگره امسال، مباحث متعددی همچون کاربردهای زیست‌فناوری و مهندسی بافت در زمینه باروری زوجین، بررسی عوامل ژنتیکی زوجین در ناباروری، تاثیرات عفونت‌ها بر تولید مثل بشر و کیفیت جنین و تولد نوزاد سالم مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی به تاثیرات منفی آندومتریوز بر زندگی و تولید مثل زنان اشاره کرد و گفت: در کنگره امسال، عوامل موثر بر افزایش قدرت باروری زنان و مردان همچنین استفاده از هوش مصنوعی در گروه‌های مختلف نابارور را به بحث خواهیم گذاشت.

حافظی برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه ایمونولوژی در باروری مخصوصا در مواردی مثل سقط مکرر و شکست لانه‌گزینی را از برنامه‌های جنبی بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی تولید مثل رویان برشمرد و افزود: در بیست و پنجمین کنگره پزشکی تولید مثل ۱۸۶ چکیده مقاله به صورت پوستر و ۱۴ مقاله به صورت سخنرانی پذیرفته شده است.

عضو هیات علمی گروه پژوهش زنان پژوهشکده علوم تولید مثل رویان در معرفی برنامه‌های جنبی کنگره سال ۲۰۲۴ میلادی گفت: انجماد و کشت سلول، جداسازی کشت پاساژ سلولی و تمایز سلول‌های بنیادی مزانشیمی جدا شده از منابع سلولی مغز استخوان بافت چربی و پالپ دندان، کارگاه آشنایی با آنالیز داده‌های ژنومیکس پزشکی Array COH و NGS، کارگاه ابزار تحقیق به منظور توانمندسازی دانشجویان در بدو ورود به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، کارگاه آموزشی اصول انجام کارآزمایی‌های بالینی، سمینار ایمونولوژی باروری، ارزش روش‌های تصویربرداری در بارداری‌های چند قلویی، کارگاه روش پنجره لانه‌گزینی در سیکل‌های انتقال جنین فریز-ذوب شده در سیکل‌های طبیعی و تحریک شده ملایم و وبینار تازه‌های غربالگری جنین از برنامه‌های جنبی کنگره امسال خواهد بود.

حافظی در خصوص محورهای کنگره بیست و پنجم پزشکی تولید مثل نیز کرد: محورهای این دوره از کنگره شامل ژنتیک ناباروری؛ بینش‌های جدید در پیش‌بینی و درمان، بیوتکنولوژی جانوری، 
عفونت و روش‌های کمک‌باروری اخلاق در روش‌های کمک‌باروری، آیا پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) در ART مؤثر است؟ چگونه پیامدهای روش‌های کمک باروری را ارتقا دهیم؟رویکردهای مهندسی در تولید مثل، ارائه بهترین پوستر و ارائه شفاهی، اندمتروز و آدنومیوز و در نهایت، مسائل پیش‌بینی‌کننده برای مقابله با شکست مکرر لانه‌گزینی و سقط مکرر خود به خودی است.

ارائه ۴ سخنرانی و ۱۶۹ مقاله به شکل پوستر در کنگره سلول‌های بنیادی

دبیر علمی بیستمین کنگره سلول‌های بنیادی رویان نیز در این نشست گفت: تنوع برنامه‌ها و حوزه‌های پژوهشی در کنگره امسال، قابل توجه است و در زمینه‌های تولید محصولات پیشرفته بالینی، پزشکی بازساختی و کاربردهای هوش مصنوعی در این حوزه‌ها مباحث علمی جدیدی عرضه خواهد شد.

دکتر لیلا تقی‌یار افزود: در بیستمین کنگره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، ۱۶۹ چکیده مقاله به صورت پوستر و ۴ چکیده مقاله به صورت سخنرانی پذیرفته شده است.

عضو هیأت علمی گروه سلول‌های بنیادی پژوهشکده زیست‌فناوری و سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان در معرفی محورهای کنگره سلول‌های بنیادی رویان اظهار داشت: سخنرانی‌های کنگره امسال در محورهای متنوعی همچون سلول‌های بنیادی و پزشکی مولکولی، تولید محصولات ATMP، زیست‌مهندسی سلول‌های بنیادی، مدل‌های سه بُعدی in vitro در تحقیقات قلب، مطالعات جدید در حوزه تحقیقات بینایی و چشم، سرطان و درمان مبتنی بر ایمنی‌شناسی، ما چقدر به تحقیقات بالینی بازسازی بافت استخوان و غضروف نزدیکیم؟ و رویکردهای نوین پزشکی بازساختی ارائه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، کنگره بین‌المللی رویان، رویدادی علمی است که از سال ۱۳۷۹ آغاز شده و هر ساله در اوایل ماه سپتامبر (شهریور) در تهران برگزار می‌شود. این کنگره در ابتدا با هدف آشنایی محققان و متخصصان حوزه علوم تولید مثل کار خود را شروع کرد. بعد از برگزاری شش دوره از سال ۱۳۸۴ کنگره سلول‌های بنیادی نیز با سرفصل‌های تخصصی این حوزه و به طور هم‌زمان با کنگره علوم تولید مثل برگزار شد.
نخستین کنگره بین‌المللی رویان ششم مهرماه ۱۳۷۹ در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد در این برنامه با توجه به اینکه زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی از همان ابتدا یک جشنواره علمی نیز در کنار این کنگره برنامه ریزی کرده بود از تعدادی پژوهشگران برجسته که از میان ۷۲ طرح ارسالی به دبیرخانه که حائز بالاترین امتیاز شده بودند تجلیل شد و اولین جشنواره رویان متولد شد که هر ساله در کنار کنگره جشنواره برگزار می‌شود.


محورهای اصلی موضوعات هر دو کنگره همه ساله از سوی دبیرخانه اعلام می‌شود و علاقه‌مندان به این مباحث خلاصه مقالات خود را از طریق وب‌سایت کنگره ارسال می‌کنند این خلاصه مقالات توسط کمیته‌های علمی هر کنگره بررسی می‌شود و در صورت پذیرش به صاحبان مقالات اعلام می‌شود که به صورت سخنرانی یا ارائه پوستر در کنگره حضور یابند.

برنامه‌های هر دو کنگره با توجه به ماهیت بین‌المللی آن به زبان انگلیسی است اما پاره‌ای از برنامه‌های جنبی مانند سمینار آموزشی پرستاری و مامایی در پزشکی تولیدمثل و یا بعضی کارگاه‌ها که تمام شرکت‌کنندگان و سخنرانان، فارسی‌زبان هستند، به زبان فارسی برگزار می‌شود.

ثبت‌نام برای علاقه‌مندان به حضور در کنگره و کارگاه‌های جنبی آن نیز غالباً اواخر بهار آغاز می‌شود و در صورتی که ظرفیت سالن‌های محل برگزاری کنگره اجازه دهد تعداد محدودی نیز در محل می‌توانند ثبت‌نام کنند کنگره بین‌المللی رویان در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به علت همه‌گیری کووید ۱۹ به صورت مجازی برگزار شد، امسال کنگره بین‌المللی رویان در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha