نقش مردم در راستای ثبت جهانی دره خرم‌آباد موثر است

خرم‌آباد - ایرنا - استاندار لرستان گفت: شرایط برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد فراهم است و مردم نقش مهمی در این راستا دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ابوطالب شفقت روز سه شنبه در نشست هماهنگی ثبت جهانی دره خرم آباد اظهار کرد: طبیعت و آثار باستانی این شهر، نعمات خدادادی هستند مه همه باید برای حفظ و نگهداری از آنها همکاری کنیم.

وی افزود: باید در حفظ محیط شهری و نظافت و سالم نگه داشتن آن با هم مشارکت کنیم تا بازرسان یونسکو برای تایید ثبت آن متقاعد شوند.

وی با اشاره به نقش مهم ثبت جهانی این شهر در توسعه اقتصادی لرستان گفت: ثبت دره خرم آباد زمینه ارتقای اقتصاد گردشگری استان را فراهم خواهد کرد.

استاندار در خصوص اقدامات انجام شده برای فراهم شدن زمینه ثبت جهانی خرم آباد اظهار کرد: تمامی شرایط، هماهنگ شده است و برخی از کارهای باقیمانده طی روزهای آینده انجام خواهد شد.

شفقت در مورد سه باب مغازه باقی مانده در حریم قلعه فلک الافلاک تصریح کرد: فرآیندهای قانونی در این راستا انجام شده است و این املاک طی چند روز آینده با دعوت از مالکان و مستاجران با پرداخت قیمت کارشناسی، تخریب خواهند شد.

وی گفت: نظافت رودخانه شهر و محیط اطراف غارهای باستانی خرم آباد دیگر اقداماتی هستند که امیدواریم با همکاری مردم طی روزهای آینده و تا زمان ورود بازرسان یونسکو در ۱۷ شهریور انجام شود.

به گزارش ایرنا "دره خرم‌آباد" به عنوان یکی از نخستین سکونتگاه‌های بشری با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال محسوب می شود.

همچنین قلعه تاریخی فلک‌الافلاک که در سال ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ بر بلندای تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است که در منابع تاریخی مکتوب با نام های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و فلک الافلاک شناخته شده و از یادگارهای شهر کهن شاپورخواست است که بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می دهند.

وسعت تقریبی این بنا حدود پنج هزار و ۳۰۰ متر مربع شامل هشت برج، ۲ صحن و ۳۰۰ جان پناه بوده که ارتفاع بلندترین دیوار تا سطح تپه ۲۳ متر و از سنگ، آجر، خشت، ملات، گچ و آهک ساخته شده است.

یونسکو مخفف نام سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد با هدف پیشبرد صلح و رفاه همگانی در جهان از طریق همکاری میان ملت‌ها می باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha