پیش‌بینی تولید ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن انواع ماهی و آبزیان در استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - مدیرکل شیلات استان اردبیل اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن انواع آبزیان و ماهیان گرمابی و سردآبی در این استان تولید و روانه بازار مصرف شود.

محمد الله‌بخش روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا تعهد امسال تولید آبزیان در استان اردبیل را ۱۳ هزار و ۲۰۰ اعلام کرد و گفت: روندی که شروع شده، نشان می‌دهد که میزان تولید امسال بیشتر از این تعهد خواهد بود.

وی افزود: سال گذشته ۱۲ هزار و ۶۶۸ تن انواع آبزیان و ماهیان گرمابی و سردآبی در استان اردبیل تولید و روانه بازار مصرف شد که این میزان فراتر از تکلیف ۱۱ هزار و ۸۰۰ تن تعیین شده در برنامه هفتم توسعه بود.

مدیرکل شیلات استان اردبیل با اشاره به وجود ۵۰۰ مزرعه پرورش ماهی در استان اردبیل بیان کرد: ۱۲۰ استخر دو منظوره پرورش ماهی در استان وجود دارد که به علت مشکلات تامین سرمایه در گردش راکد مانده است.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت پرورش ماهی در سدهای استان اردبیل به خصوص به شکل پرورش در قفس اظهار کرد: برای این منظور، دو مجوز یکی در دریاچه گیلارلو و دیگری در سد کوثر صادر شده است.

پیش‌بینی تولید ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن انواع ماهی و آبزیان در استان اردبیل

الله‌بخش با انتقاد از سخت‌گیری صدور مجوز در منابع آبی و سدهای استان با اهداف زیستی و سلامتی از سوی برخی دستگاه‌های دولتی گفت: تاکنون برای تولید ۴۰۰ تن پرورش ماهی خاویاری در استان اردبیل مجوز صادر شده که تنها یک مورد از آنها به شکل پرورش در قفس در سد گیلارلو گرمی آغاز شده است.

وی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت آبی ۱۷ سد در دست بهره برداری استان اردبیل در امر پرورش انواع ماهیان و آبزیان افزود: از ظرفیت کانال‌های انتقال آب فرعی در استان نیز می‌توان برای پرورش آبزیان استفاده کرد به طوری که در کانال‌های آبیاری شهرستان پارس‌آباد می‌توان سالانه یک نوبت از اواخر شهریور تا اوایل سال بعد، به پرورش یک دوره آبزیان پرداخت.

مدیرکل شیلات استان اردبیل استفاده از فناوری نوین از جمله تجهیزات تولید نانوحباب را از جمله روش‌های افزایش تولید آبزیان ذکر کرد و ادامه داد: این روش با حدود ۲۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اولیه، در مزارع با ظرفیت تولید ۵۰ تن به بالا مقرون به صرفه بوده و طول دوره رشد ماهی را از ۶ تا ۹ ماه به نصف این میزان کاهش می‌دهد.

وی حجم آلودگی ایجاد شده توسط مزارع پروش ماهی را با توجه به حجم تولید و حجم آب مصرفی کم ذکر کرد و گفت: آلودگی پرورش ماهی به‌رغم تبلیغات منفی در این زمینه، خیلی کم است و علاوه بر این منابع آبی، ظرفیت خودپالایی دارد و در پایین دست میزان آلایندگی کم مزارع پرورش ماهی به شدت کاهش می‌یابد.

الله‌بخش همچنین از استحصال خاویار در شهرستان مشگین‌شهر به میزان ۴۵ کیلوگرم از گونه سیبری و استریلیاد خبر داد و اظهار کرد: خاویار پرورشی گونه فیل ماهی تولید شده در استان اردبیل نیز امسال وارد بازار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به آغاز عملیات احداث مجتمع و بازار عرضه آبزیان در جاده اردبیل به سمت سرعین در آینده نزدیک بیان کرد: در این مجتمع و بازارچه، علاوه بر انواع ماهی و آبزیان دریایی و پرورش آب‌های جنوب و شمال کشور، رستوران و مراکز پذیرایی با محصولات آبزیان هم توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی دایر می‌شود.

پیش‌بینی تولید ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن انواع ماهی و آبزیان در استان اردبیل

مدیرکل شیلات استان اردبیل با بیان این که ۷۰ درصد هزینه تولید آبزیان پرورشی مربوط به تامین غذای ماهی است، گفت: در استان اردبیل تنها یک واحد تولید غذای ماهی فعال است که با پرداخت تسهیلات، خط تولید آن تقویت شده و محصول کیفی را روانه بازار می‌کند.

وی میزان نیاز غذایی پرورش‌دهندگان آبزیان در استان اردبیل را سالانه هشت تا ۱۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: بخش زیادی از این نیاز، از استان‌های دیگر تامین می‌شود.

به گزارش ایرنا، ۶۰ درصد تولیدات آبزیان استان اردبیل مربوط به ماهیان سردابی است و این استان از قطب‌های مهم پرورش و تولید ماهیان سردابی در کشور محسوب می‌شود.

میزان تولید ماهی در استان اردبیل در سال ۸۶ حدود یک هزار و ۲۰۰ تن بود که این رقم در ۱۷ سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha