اعمال مدیریت اصفهان بر دامنه شمالی دنا به حفاظت پایدار آن کمک می‌کند

اصفهان–ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سمیرم گفت: اعمال مدیریت استان بر دامنه شمالی دنا بدون‌آنکه حتی یک مترمربع از حوزه سرزمینی استان کهگیلویه و بویر احمد را دربرگیرد، به نفع حفاظت پایدار مجموعه دنا و طبیعت زاگرس خواهد بود.

منطقه شمالی دنا به نام «منطقه‌ شکارممنوع پادنا» مشهور و در شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان واقع شده است که اردیبهشت امسال با مصوبه شورایعالی محیط زیست به «منطقه حفاظت شده» ارتقا یافت.

مدیریت این منطقه که در دامنه شمالی و شرقی «پارک ملی دنا» قرار دارد، پیشتر در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگلویه و بویراحمد بود و حالا با مصوبه شورایعلی محیط زیست به حفاظت محیط زیست استان اصفهان واگذار شده است.

رضا رضایی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با یک نگاه ملی و به دور از حواشی، ارتقای سطح حفاظت «منطقه شکار ممنوع پادنا» که در پهنه اصفهان واقع شده است به منطقه حفاظت شده و اعمال مدیریت این استان، اقدام اساسی در جهت تقویت زیرساخت‌ها و تکمیل حلقه‌های حفاظتی برای مجموعه دنا بدلیل ملاحظات بوم شناختی، اجتماعی و هم افزایی و مشارکت عمومی است.

وی یادآور شد: منطقه شکار ممنوع پادنای سمیرم و برخی عرصه‌های آزاد پیرامونی آن با مساحت ۳۵ هزار هکتار از زیستگاه‌های بسیار با ارزش محسوب می شود که ارتباط تنگاتنگی با پارک ملی دنا دارد بطوری که انواع حیات وحش جانوری حسب نیازهای زیستی در طول سال، مابین پارک ملی و این مناطق رفت و آمد می کنند.

رضایی افزود: ارتقای سطح منطقه شکار ممنوع پادنا به منطقه حفاظت شده، گامی اساسی در جهت حفاظت بخشی از زیست بوم زاگرس و یکی از الزامات حفاظت پایدار مجموعه پارک ملی و منطقه حفاظت شده دناست.

به گفته وی، ارتقاء منطقه شکار ممنوع پادنا به منطقه حفاظت شده، در دوره‌های گذشته نیز جزو برنامه‌های حفاظتی پیش بینی شده بوده اما بدلایل مختلف از جمله فرایند اخذ مجوزهای بین دستگاهی و مسائل مرتبط با مستثنیات، محقق نشد.

رضایی افزود: سرانجام با پیگیری زیاد و همکاری‌های ارزشمند بین بخشی، ارتقای سطح حفاظت منطقه پادنا در سی و هشتمین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم با حضور رئیس جمهور شهید و وزیران صمت و کشاورزی پس از سال‌ها انتظار به تصویب رسید که اقدامی حائز اهمیت و مهم در جهت توسعه پایدار منطقه محسوب می شود.

بخش شمالی دنا دچار مشکلات حفاظتی بود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سمیرم خاطرنشان کرد: از ابتدای تاسیس مجموعه پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا که مدیریت آن بر عهده استان کهگیلویه و بویر احمد بود، بخش شمالی این مجموعه که بطور کامل در جغرافیای سیاسی و در داخل مرز استان اصفهان واقع شده است، به دلایل مختلف از جمله بُعد زیاد مسافت، بسته بودن «گردنه بیژن» طی فصول طولانی سرد سال، نبود تناسب و همسویی موقعیت جغرافیایی منطقه و مدیریت در 2 استان و در نتیجه احراز نشدن مقبولیت اجتماعی، نبود نیروی کافی و زیرساخت‌های لازم و نداشتن پوشش حفاظتی مناسب، با ضعف‌های حفاظتی جدی روبه‌رو بوده است.

وی افزود: منطقه پادنا در برابر تغییر کاربری‌ها، دست‌اندازی‌ها، شکار غیرمجاز، تصرف اراضی، تخریب بستر رودخانه‌ها، برداشت غیرمجاز منابع طبیعی و آب، چرای بی‌رویه دام و همچنین گردشگری بی‌ضابطه بشدت آسیب‌پذیر بوده است.

رضایی تاکید کرد: ساماندهی این وضعیت، پیشگیری از تخریب و دست‌اندازی و تقویت حفاظت از زیست بوم دنا، مطالبه عمومی مردم و خواسته جدی مراجع قضایی و نظارتی از کلیه دستگاه‌های اجرایی بوده و سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل استان از طرف شورای حفظ حقوق بیت المال اصفهان مکلف به ارتقای سطح حفاظت پادنا و پیگیری مدیریت بخش شمالی دنا واقع در جغرافیای اصفهان شده است.

نارضایتی اجتماعی به ضرر حفاظت پایدار دناست

وی افزود: دلایلی همچون نبود امکان دسترسی استان همسایه یعنی کهگیلویه و بویراحمد به عمق اراضی اصفهان و محدودیت بودجه، نیرو و خودرو موجب شد تا اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد، در بازه زمانی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۰ در چهار نوبت بصورت رسمی و مکتوب یا در مصاحبه و جلسات متعددِ مشترک، تقاضا کند که مدیریت و حفاظت آن بخش از دنا که اکنون به «دنای شمالی» مشهور و در اراضی اصفهان واقع شده است، به استان اصفهان محول شود.

رضایی گفت: مردم بخش پادنای شهرستان سمیرم و منطقه حفاظت شده در دامنه شمالی دنا برای پیگیری استعلام‌ها و دریافت خدمات زیست محیطی به منظور توسعه روستایی و کسب و کارها مجبور بودند با زحمات زیاد به استان کهگیلویه و بویراحمد و یاسوج مراجعه کنند و برعکس محیط بانان و همکاران زیست محیطی آن استان برای پیگیری پرونده‌های تخلف شکار و صید یا «سامانه عرفی چرا» ناظر به تابعیت قلمروی حوزه قضایی، به شهرستان سمیرم در استان اصفهان مراجعه می کردند.

وی افزود: چنین شرایطی از ابتدا نارضایتی اجتماعی زیادی را رقم زده که تبعات مستقیم و غیرمستقیم آن به ضرر حفاظت پایدار تنوع زیستی دنا بوده است از این رو لازمه رفع چنین مشکلی و حرکت در جهت تقویت همکاری و هم‌افزایی مردم و مسوولان در حفظ و نگهداری دنا، تعیین تکلیف قانونی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای اعمال مدیریت هر استان بر عرصه‌های واقع در حوزه جغرافیایی و استحفاظی خود بوده است.

رضایی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته، خواسته عموم مردم شهرستان سمیرم، دستگاه های اجرایی، قضایی و شوراهای اسلامی بخش پادنا بر این بوده که اگر به لحاظ موقعیت جغرافیایی، مدیریت دامنه شمالی دنا به اصفهان واگذار و نیز ارتقای سطح منطقه پادنا و زیستگاه‌های با اهمیت مجاور آن انجام شود، حداکثر همراهی، هم‌افزایی و کمک را در جهت حفاظت از مجموعه دنا خواهند داشت.

رضایی تاکید کرد: بدون تردید با تحقق این مهم، سرمایه بزرگ اجتماعی مردم و مشارکت در حفاظت منطقه پادنا بطور شایسته احیاء و تقویت خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مصوبه واگذاری منطقه شکار ممنوع پادنا به استان اصفهان و جدایی آن از کهگیلویه و بویراحمد در اردیبهشت امسال در شورایعالی محیط زیست به ریاست رییس جمهور شهید به تصویب رسید.

این منطقه که در مجاورت پارک ملی دنا قرار دارد، بخشی از آن در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و بخش دیگری از آن در استان اصفهان واقع است.

این منطقه از سال ۱۳۶۹ تاکنون توسط اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد حفاظت می‌شده است اما طبق این مصوبه مدیریت آن هم‌اکنون به استان اصفهان واگذار می‌شود.

پس از مطرح شدن این مصوبه در رسانه و فضای مجازی، حواشی زیادی پیرامون آن شکل گرفته است و مسوولان حفاظت محیط زیست استان کهگلویه و بویر احمد به این مصوبه معترض هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha