ایمانی: رئیس‌جمهور به شعاری که در مورد «وفاق ملی» داد عمل کرد

تهران- ایرنا- یک تحلیل‌گر سیاسی با بیان این‌که کابینه‌ای که به مجلس معرفی شده عمدتا رویکرد تخصصی و کاری دارد و عمل‌گرا است، خیلی رنگ و بوی جناحی و سیاسی ندارد، گفت: آقای پزشکیان به شعاری که درخصوص «وفاق ملی» داد عمل کرد.

ناصر ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، به تشریح دیدگاه‌های خود در خصوص ترکیب کابینه و فرآیند بررسی صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی در مجلس پرداخت.

وی روند انتخاب کابینه از سوی رئیس‌جمهور، و بررسی صلاحیت‌ها در مجلس را در مجموع فرآیند خوبی ارزیابی کرد و گفت: کابینه‌ای که آقای رئیس جمهور معرفی کردند به میزان زیادی با شعار «وفاق ملی» ایشان انطباق دارد. البته طبیعتا نباید انتظار مطلق داشت، ولی باید اذعان کرد آقای پزشکیان به شعاری که درخصوص «وفاق ملی» داد عمل کرد.

این تحلیل‌گر سیاسی اظهار داشت: این کابینه، کابینه‌ای است که عمدتا رویکرد تخصصی و کاری دارد و عمل‌گرا است، خیلی رنگ و بوی جناحی و سیاسی ندارد و این همان چیزی است که رئیس جمهور به مردم وعده داده بود؛ این‌که کابینه سیاسی و جناحی نباشد و مبتنی بر «وفاق ملی» باشد، تخصصی و کاری باشد که دولت و کشور را کارآمد کند.

ایمانی ضمن بیان این نکته که امکان دارد طی ماه‌های آینده مشخص شود برخی افراد کارآمدی لازم را ندارند که در این صورت خود رئیس‌جمهور یا مجلس اقدام مقتضی خواهند داشت، تأکید کرد: بیشتر افراد معرفی شده اشتهار به تخصصی بودن و کارآمدی دارند، نه به وابستگی به این یا آن جناح.

وی با اشاره به انتخاب ۳ وزیر از دولت شهید رئیسی برای کابینه دولت چهاردهم، تصریح کرد: این یعنی نگاه رئیس‌جمهور این نبوده که افراد به دلیل حضور در فلان دولت حذف شوند.

این فعال سیاسی اصول‌گرا هم‌چنین مواجهه مجلس با کابینه پیشنهادی را نیز خوب ارزیابی کرد و اذعان داشت: مجلس هم بر طبق رویه «وفاق ملی» عمل کرد و هم‌سو با شعار رئیس‌جمهور پیش رفت.

ایمانی با تصریح به این‌ نکته که اکثریت مجلس دوازدهم اصول‌گراست، خاطرنشان کرد: با این‌حال برای بررسی صلاحیت‌ها در مجلس نگاه جناحی حاکم نبود و اکثر نمایندگانی که در این مدت در موافقت و حتی مخالفت با وزرای پیشنهادی صحبت کرده‌اند مبنای آنها تخصصی و کارآمدی وزیر بوده نه ملاحظات سیاسی و جناحی.

وی موافقت چهره‌های اصول‌گرای مجلس را با کلیات برنامه‌های دولت که روز اول توسط رئیس‌جمهور بیان شد را حکایت‌گر این امر دانست که مجلس حب و بغض‌های سیاسی و جناحی را در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ نکرده و نوع مواجهه نمایندگان با وزرای پیشنهادی منطقی و بر مبنای منافع ملی است نه بر مبنای مسائل سیاسی و قبیلگی.

این فعال سیاسی با بیان این‌که ممکن است برخی وزرای پیشنهادی رأی نیاورند و این امری طبیعی است، ادامه داد: به طور کلی باید گفت هم رئیس جمهور و هم مجلس کاملا در مسیر منطبق با منافع ملی پیش می‌روند.

وی در خاتمه با تأکید مجدد بر این نکته که می‌توانیم به اکثر وزرای معرفی شده نگاه مثبت داشته باشیم، گفت: بیشتر این افراد هم به لحاظ تخصص و هم به لحاظ سابقه اجرایی قابل قبول‌اند و صلاحیت اداره وزراتخانه را دارند،ا در این بین می‌توان به وزرای ارشاد، آموزش و پرورش، و هم‌چنین وزیر راه اشاره کرد که هم از نظر تخصصی و هم سابقه کار اجرایی با حوزه معرفی شده تناسب دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha