۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۲۱
کد خبر: 85573939
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پکن: آمریکا حق دخالت در مسائل دریای جنوبی چین را ندارد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی تاکید کرد که واشنگتن حق دخالت در مسائل جاری پکن و مانیل در دریای جنوبی چین را ندارد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، مائو نینگ در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه بار دیگر بر موضع چین در خصوص حاکمیت بر آب‌های نزدیک به صخره‌های «شیانبین» در جزایر «نانشا» تاکید کرد و افزود: فیلیپین ابتدا اقدام به نقض حقوق کرده و اقدامات پکن به‌طور قانونی در جهت حفظ حاکمیت ارضی و حقوق دریایی خود صورت گرفته بنابراین این اقدامات مشروع و غیرقابل اعتراض هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا درباره حادثه اخیر برخورد ناوچه‌های گارد ساحلی فیلیپین و چین، اقدامات پکن در دریای جنوبی چین را محکوم و بار دیگر حمایت خود از مانیل را اعلام کرد.

مائو در همین راستا تاکید کرد: آمریکا در مساله دریای جنوبی چین نیست، طرف مساله نیست و حق مداخله در مسائل دریایی بین چین و فیلیپین را ندارد.

وی افزود: واشنگتن نباید به بهانه پیمان دفاع مشترک با فیلیپین، حاکمیت و حقوق پکن در دریای جنوبی چین را نقض کند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه چین تصریح کرد: آمریکا باید از تحریک تنش‌ها در دریای جنوبی چین دست بردارد و به تخریب ثبات منطقه و تشدید تنش پایان دهد.

مانیل می‌گوید که پکن در بخش‌هایی از دریای جنوبی چین که محل مناقشه برای حاکمیت میان فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی است، جزایر مصنوعی می‌سازد.

از سوی دیگر مقام‌های چینی بارها اعلام کرده‌اند که کشورشان حق حاکمیت غیرقابل مذاکره‌ای بر جزایر «نان‌شا» شامل جزیره «رِن‌آی» و آب‌های اطراف آن دارد.

پکن تاکید دارد که رفتار مانیل برخلاف حق تمامیت ارضی سرزمین چین و «بیانیه عملیات طرف‌های دریای جنوبی» است و همچنین تعهدات این کشور را نقض می‌کند.

به گزارش ایرنا، در پی برخورد ناوچه فیلیپینی با ناوچه‌ چینی در اوایل صبح دیروز (دوشنبه به وقت محلی)، پلیس دریایی چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: یک فروند ناوچه فیلیپینی که به هشدارهای مکرر ما بی‌اعتنایی کرده بود، به صورت «غیرحرفه‌ای و خطرناک» با یک فروند ناوچه چینی برخورد کرد. درمقابل هم مانیل با رد این اظهارات، پکن را به «تحمیل برداشتش از واقعیت» متهم کرد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha