خبرگزاری فرانسه: تداوم اشغال خاک روسیه توسط اوکراین بسیار سخت است

تهران-ایرنا- خبرگزاری فرانسه امروز (سه‌شنبه) به نقل از تحلیلگران گزارش داد: تهاجم نظامی اوکراین به روسیه که در ۲ سال و نیم گذشته بی‌سابقه بوده، ابتکار عمل در میدان نبرد را به کی‌یف داده است اما نتیجه‌اش همچنان بسیار نامعلوم و از سوی دیگر، تداوم حفظ این مناطق ممکن است سخت باشد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه با بیان این مقدمه نوشت: اوکراین زمانی که در ۶ آگوست (۱۶ مرداد)، پس از گذشت ۲ سال و نیم از زمان حمله روسیه به این کشور، نیروهای خود را به مرز با روسیه اعزام کرد و تقریبا هر روز ادعاهایی درباره دستاوردهای جدید خود را مطرح کرد، همه از جمله متحدانش را شگفت‌زده کرد.

نیروهای اوکراینی روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد در حمله‌ای غافلگیرانه با عبور از مرز روسیه، وارد خاک این کشور شدند و منطقه «کورسک» روسیه هدف حمله گسترده کی‌یف قرار گرفت.

طبق ادعای کی‌یف، این تهاجم تاکنون یک هزار و ۲۵۰ کیلومتر مربع را در بر گرفته است، در حالی که روسیه می‌گوید که حمله اوکراین را مهار کرده است.

بر اساس این گزارش، اوکراین در پاسخ به درخواست‌ متحدانش، اهداف حمله خود را مطرح و اعلام کرده است که به دنبال «اشغال» خاک روسیه نیست، بلکه به دنبال افزایش فشار بر مسکو پیش از انجام هرگونه مذاکرات میان ۲ کشور در آینده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین روز یکشنبه گفته بود که هدف از تهاجم نظامی ارتش این کشور به منطقه کورسک روسیه ایجاد یک منطقه حائل است.

در همین حال، پیر رازوکس (Pierre Razoux) مدیر آموزشی و پژوهشی در اندیشکده «بنیاد مدیترانه برای مطالعات راهبردی» (FMES) به خبرگزاری فرانسه گفت: این نوعی قمار با هدف احتمالی مبادله مناطق فتح شده [روسیه] با اراضی اوکراین است.

میشل گویا (Michel Goya) تاریخ‌دان نظامی نیز مدعی شد که اوکراین به احتمال زیاد موفق شده که دفاع روسیه را «با هواپیماهای بدون سرنشین، جنگ الکترونیک و نفوذ واحدهای تکاور» تضعیف کند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد: با این حال حمله اوکراین پس از پیشروی‌های سریع اولیه، اکنون کندتر شده است به دلیل اینکه روسیه از پدافند دفاعی مستحکم‌تری استفاده می‌کند.

از سوی دیگر خبرگزاری «رویترز» به نقل از مقامات اوکراینی امروز (سه‌شنبه) گزارش داد که روسیه در یک حمله موشکی و پهپادی شبانه، زیرساخت‌های انرژی در شمال اوکراین را مورد هدف قرار داد که باعث آتش‌سوزی عظیمی در غرب این کشور شد.

فرمانده نیروی هوایی اوکراین ادعا کرد: نیروهای اوکراینی سه موشک بالستیک و ۲۵ فروند از ۲۶ پهپاد پرتاب شده در حمله به ۹ منطقه در سراسر کشور را سرنگون کردند.

مقامات منطقه‌ای شهر «سومی» اوکراین اعلام کردند که در حملات هوایی، یک تاسیسات انرژی مورد اصابت قرار گرفت و باعث خاموشی ۷۲ منطقه شد.

بر اساس گزارش رویترز، تاسیسات انرژی اوکراین در ۶ ماه گذشته تقریبا هر روز تحت بمباران روسیه قرار گرفته‌اند.

تداوم آتش‌سوزی گسترده در انبار نفت روسیه برای سومین روز

در حالی که مقامات کی‌یف از حملات هوایی مسکو به تاسیسات انرژی اوکراین خبر دادند، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» آمریکا نیز از تداوم آتش‌سوزی گسترده در یک انبار نفت روسیه که پیشتر هدف حمله پهپادی اوکراین قرار گرفته بود، خبر داد.

خبرگزاری فرانسه: تداوم اشغال خاک روسیه توسط اوکراین بسیار سخت است
تصویر ماهواره‌ای از وقوع آتش‌سوزی در یک انبار نفت روسیه

در حالی که نیروهای کی‌یف به منطقه «کورسک» روسیه فشار می‌آورند، مقامات روس امروز (سه‌شنبه) برای سومین روز متوالی، در تلاش برای مهار آتش‌سوزی گسترده در یک انبار نفت در منطقه «روستوف» در جنوب روسیه بر اثر حمله پهپادهای اوکراینی، بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، آتش‌سوزی در این انبار در شهر «پرولتارسک» (Proletarsk) تاکنون مساحتی بالغ بر یک هکتار را فرا گرفته است. همچنین ۵۰۰ آتش‌نشان درگیر این عملیات هستند و ۴۱ نفر از آنها به دلیل جراحت وارده، در بیمارستان بستری شده‌اند.

ستاد کل ارتش اوکراین روز یکشنبه مسوولیت حمله به این انبار نفت که برای تامین نیازهای ارتش روسیه استفاده می‌شد را بر عهده گرفت و آن را اقدامی برای تضعیف توانایی نظامی و اقتصادی مسکو توصیف کرد.

فرماندار روستوف روز یکشنبه اعلام کرده بود که قطعات یک پهپاد اوکراینی منهدم شده، باعث آتش‌سوزی در یک انبار صنعتی در این منطقه جنوب غربی روسیه شده است.

در بحبوحه بزرگترین حمله اوکراین به خاک روسیه از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۰)،، ارتش اوکراین امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که روسیه برای پنجمین بار در ماه جاری به کی‌یف پایتخت این کشور حمله کرد.

از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین نیز در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده حمله این کشور به کورسک نشان می‌دهد ادعاها و تهدیدهای مسکو در رابطه با خط قرمزهای نظامی و مقابله به مثل «بلوف» و بی اساس است.

وی از متحدان غربی خود خواست قوانین ممنوعیت استفاده از سلاح‌های خارجی را که به دنبال نگرانی‌ها در رابطه با واکنش مسکو وضع شدند را کاهش دهند و جسورانه‌تر عمل کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ۱۷ مرداد یعنی یک روز پس از حمله فرامرزی اوکراین به منطقه کورسک، آن را محکوم و اقدام تحریک‌آمیز بزرگ خواند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha