۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۰
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85574283
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازیگر سینما: تئاتر می‌تواند سومین برند جهانی ملایر باشد

همدان- ایرنا- بازیگر سینما و کارگردان تئاتر گفت: ما فقط برند جهانی انگور و مبل و منبت ملایر را می‌شناسیم و سومین شاخص و برندی که می‌تواند در جهان و تمام کشور وسعت پیدا کند، تئاتر این شهرستان است.

«سیروس همتی» روز چهارشنبه در حاشیه جشنواره تئاتر منطقه‌ای "تاک" عاشورائیان در شهرستان ملایر در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ملایر هنرمندان بزرگی دارد و باید از این ظرفیت برای معرفی و اعتلای تئاتر این شهرستان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره‌ای با حضور استان‌های قزوین، لرستان، ایلام، کرمانشاه، همدان و مرکزی در شهرستانی همچون ملایر، جای تبریک به متولیان امر دارد، افزود: با توجه به نمایش‌هایی که اجرا شد، چند کار قابل ارائه به جشنواره‌های بالاتر و ملی‌تر و حتی یکی دو نمایش نیز در جشنواره فجر می‌توانند قد علم کند.

این نویسنده و بازیگر سینما حمایت و همراهی بسیار خوب شهردار و شورای اسلامی شهر ملایر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر در کنار هنرمندانی همچون «محمد قاسمی» و دیگر مسوولان در برگزاری نخستین دوره همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان را نقطه عطفی در رشد و تعالی هر چه بیشتر تئاتر این شهرستان عنوان کرد.

همتی خاطرنشان کرد: نکته مهم این جشنواره محل برگزاری تئاترهای خیابانی است که به مدد برگزاری این جشنواره، مجموعه توریستی «مینی‌وُرلد» را شناختم و این مجموعه بی‌نظیرترین موقعیت و مکان برای تئاترهای جهانی و خیابانی است و به تئاترهای معروف جهان باید معرفی شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره قابلیت این را دارد که در سطح ملی برگزار شود، ادامه داد: چنانچه این جشنواره ادامه پیدا نکند و این روند به عنوان جریان خوب تئاتر، ملی و بین‌المللی نشود، به طور قطع ابتر می‌ماند و در حد یک دورهمی بیشتر نیست.

بازیگر سینما: تئاتر می‌تواند سومین برند جهانی ملایر باشد

"مینی‌وُرلد" موقعیتی منحصربه فرد برای تئاترهای جهانی است

این کارگردان تئاتر ابراز امیدواری کرد: در آینده‌ای نه چندان دور همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان ملایر در حد بین‌المللی برگزار خواهد شد و این قابلیت را دارد که رشد و تعالی یابد و جهانی شود.

همتی در عین حال عمده‌ترین چالش هنر نمایش و تئاتر را مشکلات مالی عنوان و بیان کرد: همه ما به نوعی گریبانگیر این مشکل هستیم، چطور برای سایر مسایل پول هست، اما برای هنر پول نیست و این موضوع همیشه من را اذیت می‌کند.

وی پیشنهاد کرد: به همت شهرداری و دیگر دستگاه‌های متولی، یک اساسنامه و بودجه‌ای جداگانه از استان به این جشنواره تخصیص یابد تا برای همیشه ماندگار و از سال‌های آتی در سطح ملی برگزار شود.

تئاتر از مشکلات مالی رنج می‌برد

این نویسنده و بازیگر سینما ادامه داد: چنانچه مبالغ خوبی برای این جشنواره در نظر گرفته شود، شرکت‌کنندگان بیشتری و در سطح بالاتری در این جشنواره شرکت می‌کنند و شاید خودِ من هم به جای داور، به عنوان شرکت کننده حضور پیدا کنم.

همتی همچنین با اشاره به ضعف در متون نمایش‌ها، گفت: یکی از دلایل آن این است که در جشنواره‌ها کارگاه‌های نمایشنامه نویسی در نظر گرفته نمی‌شود، این در حالیست که در دهه ۸۰ این اتفاق در جشنواره‌ها می‌افتاد و برگزاری کارگاه نمایشنامه نویسی و بازیگری جزئی از جشنواره‌ها بود و موجب رشد و تعالی جشنواره می‌شد.

برگزاری کارگاه‌های نمایشنامه‌نویسی و بازیگری لازمه جشنواره‌هاست

وی با بیان اینکه در این جشنواره مدام به دنبال این بودم که تجربیاتم را در اختیار شرکت کنندگان قرار دهم، افزود: در دهه‌های گذشته وقتی در مقام داور در جشنواره‌ها حضور داشتم، گپ و گفتی هم با دبیر جشنواره درباره کارگاه بازیگری و نویسندگی داشتیم و این امر موجب می‌شد هر آنچه در چَنته دارم، با تمام وجود به آیندگان و علاقه‌مندان منتقل کنم.

داور همایش تئاتر منطقه‌ای عاشورائیان ملایر اختصاص بودجه پژوهشی، بازیگری و نمایشنامه نویسی را عامل مهمی برای رونق جشنواره‌ها دانست و اظهار کرد: علت اینکه نمایشنامه خوب نداریم، این است که فعالان این عرصه فیلم و تئاتر نمی‌بینند و مطالعه هم کم دارند و نمایش‌هایی اجرا می‌شود که موضوع آنها کاملا تکراری است.

همتی ضمن تاکید به بیانات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اینکه تاثیرگذاری تئاتر از منبر بیشتر است، خاطرنشان کرد: در منبر طبق روایات و به طور مستقیم باید با مخاطبان ارتباط برقرار شود، اما در تئاتر با زبان بی‌زبانی نکات لازم و مفاهیم دینی و مذهبی منتقل می‌شود که اثرگذاری بسیاری بالایی نسبت به منبر دارد.

بازیگر سینما: تئاتر می‌تواند سومین برند جهانی ملایر باشد

منابع ما برای استفاده در متن نمایش‌ها بسیار غنی است

به گفته وی؛ ما دستمایه‌ها و منابع بسیار غنی برای استفاده در هنر نمایش همچون شاهنامه، مولانا، هزار و یک شب، داستان‌های کلیله و دمنه و پروین اعتصامی داریم که غیرمستقیم مفاهیم انسانی و دینی را به مخاطب منتقل می‌کند و از سوی دیگر ما منبع غنی قصه‌های کودک و نوجوان هستیم.

نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه مسوولان برای معرفی ظرفیت‌ها به هنرمندان و ورزشکاران به عنوان دو قشر اثرگذار و محبوب در جامعه متوسل می‌شوند، گفت: معتقدم برخی مسوولان با این دو قشر مشکل دارند و تا زمانی‌که مورد نقد قرار نمی‌گیرند، مورد وثوق هستند.

به گزارش ایرنا؛ نخستین همایش تئاتر منطقه‌ای "تاک" عاشورائیان از بیستم مرداد در شهرستان ملایر آغاز شده و امروز ۳۱ مرداد به کار خود پایان می‌دهد و ۱۶ اثر در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی از استان‌های قزوین، لرستان، ایلام، کرمانشاه، همدان و مرکزی به این همایش راه یافتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha