۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۶:۱۳
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85574352
T T
۲۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات مشترک سه کشور علیه جنگ‌سالار آفریقایی

۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۶:۱۳
کد خبر: 85574352
عملیات مشترک سه کشور علیه جنگ‌سالار آفریقایی

تهران- ایرنا- سه کشور آفریقایی در عملیاتی مشترک، اردوگاه‌های «ارتش مقاومت لُرد» (LRA) به رهبری «جوزف کُنی» از جنگ‌سالاران تحت تعقیب را در جمهوری آفریقای مرکزی هدف قرار داده و تخریب کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش اوگاندا موسوم به «نیروهای دفاع خلق» سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای گفت که این عملیات با مشارکت کماندوهای اوگاندا و نیروهای مسلح سودان جنوبی و آفریقای مرکزی انجام شد.

ارتش اوگاندا در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: همه اردوگاه‌ها تخریب و تجهیزات باقیمانده ضبط شد.

این بیانیه افزود: بقایای ارتش مقاومت لُرد در هر جایی از جمهوری آفریقای مرکزی یا سایر نقاط قاره آفریقا باشند، تحت تعقیب قرار داشته و شکار خواهند شد.

ارتش اوگاندا تصاویری از یک ساختمانی که دچار آتش‌سوزی شده، منتشر کرد اما به اینکه آیا در این حمله تلفاتی وجود داشته یا خیر، اظهارنظری نکرد. همچنین به اینکه آیا کُنی در حین حمله در آنجا بوده یا خیر، جزئیاتی ارائه نکرد.

کُنی پیشتر خادم کلیسا بود و در دهه ۱۹۸۰ میلادی ارتش مقاومت لُرد را با هدف تاسیس نظامی مبتنی بر خوانش خود از «ده فرمان» تاسیس کرد. وی علیه «یوری کاگوتا موسونی» رئیس جمهور اوگاندا شورشی را آغاز کرد که به جمهوری آفریقای مرکزی، سودان و جمهوری دموکراتیک کنگو کشیده شد.

دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۰۵ کُنی را به دلیل قتل، رفتار خشونت‌آمیز، برده‌داری، تجاوز و حمله به غیرنظامیان به جنایت و جنایت علیه بشریت متهم کرد و تحت تعقیب قرار داد.

شبه‌نظامیان ارتش مقاومت لُرد تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر را کشته و ۶۰ هزار کودک را ربوده‌اند و آنها وادار کرده‌اند که به عنوان برده جنسی، سرباز و باربر فعالیت کنند.

۲۰ نفر

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha