۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85574391
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۱۷ هزار هکتار از مزارع پنبه خراسان‌شمالی آفت زدایی شد

بجنورد-ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: کار مبارزه با آفات و بیماری‌های محصول پنبه سال زراعی جاری در سطح ۱۷ هزار هکتار از کشت‌زارهای استان انجام شد.

محمد رضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموع این سطح ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار مربوط به مبارزه با کرم غوزه پنبه است که مهمترین آفت این محصول را محسوب می شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان خراسان شمالی در سال جاری هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای خود را به پنبه اختصاص دادند، افزود: بیش از ۹۰ درصد سطح زیر کشت پنبه مربوط به شهرستان های مانه و سملقان و بیشتر تک محصولی است.

آفت کرم غوزه پنبه، کرم طوقه بر (اگروتیس)، کارادرینا، پروانه گاما، کرم خاردار پنبه، مینوز برگ پنبه، تریپس، سنگ تخم پنبه، سنگ غوزه پنبه ، شته ها، و آفت عسلک از جمله این آفات در پنبه است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: پنبه محصولی است که از نظر آفات و بیماری ها از تنوع زیادی برخوردار است و به نوعی تعداد عوامل خسارت زا باید از قبل کشت تا بعد از برداشت جلوگیری شود.

رضایی خاطرنشان کرد: در مجموع آفات پنبه مربوط به اول فصل، دوره داشت و برداشت است که کشاورزان باید با توجه به هشداری های کارشناسان مبارزه را در برنامه خود قرار دهند.

درگیری کشاورزان با آفت «غوزه پنبه»

وی در خصوص آفت کرم «غوزه پنبه» که کشاورزان این استان با آن درگیر هستند، گفت: این آفت در چند سال اخیر در پنبه زار های این استان فعالیت دارد که علاوه بر کاهش عملکرد باعث کاهش کیفت وش پنبه نیز خواهد شد.

رضایی افزود: این آفت چهار مرحله زندگی و سه تا پنج نسل دارد که تعداد تخم های حشره ماده بسیار بالا بین ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ است که این امر باعث افزایش جمعیت می شود و مبارزه را نیز برای کشاورزان سخت تر خواهد کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: کشاورزان باید با توجه به نظر کارشناسان سمپاشی را تکرار کنند.

وی گفت: با توجه به بازدید های از سطح مزارع و همچنین ردیابی آفات با تله های فرمولی از کشاورزان می خواهیم که اکنون مبارزه را جدی بگیرند که در این رابطه چهار دستگاه سمپاش نیز در اختیار بهره برداران گذاشته ایم.

رضایی سطح آلوده به آفت کرم غوزه را حدود یکهزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزار های شهرستان مانه ذکر کرد و افزود: این آفت به شکل پروانه است و با توجه به قدرت پرواز سایر پنبه زارها را نیز آلوده خواهد کرد که این امر می طلبد کشاورزان با توجه به نظر کارشناسان سمپاشی های دوره ای را داشته باشند.

وی در خصوص آفت کرم خاردار نیز گفت: کرم خاردار نیز مثل آفت غوزه یک پروانه و شب پره است اما این آفت قرنطینه ای و در سال های گذشته در سطح پنبه زار ها نبوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه این آفت در اواخر شهریور ماه در سال گذشته دیده شده است، گفت: با توجه به اینکه این آفت در انتهای فصل دیده شده است نسبت به آفت کرم غوزه خسارت کمتری دارد اما باید کشاورزان مبارزه را جدی بگیرند تا در سال زراعی آینده با مشکل جدی مواجه نشوند.

به گزارش ایرنا، پنبه از محصولات مهم و راهبردی خراسان شمالی است که به لحاظ طول الیاف و رنگ از مرغوبیت بالایی برخوردار است و بیشتر مزارع این استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان، رقم ورامین است.

شهرستان های مانه، سملقان، اسفراین، جاجرم، بجنورد و راز و جرگلان از مناطق پنبه‌کاری استان است که مانه و سملقان با سطح بیش از پنج هزار هکتار معادل ۷۵ درصد تولید این محصول را در استان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha