نتایج آزمایش ۱۳ بیمار مشکوک به تب دنگی در نیشابور منفی شد

مشهد- ایرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳بیمار مشکوک به تب دنگی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه با سابقه سفر به مناطق پرخطر، شناسایی شدند که ۱۲ نفر از آنان در بیمارستان نیشابور با کیت تشخیص سریع تب دنگی مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج آزمایش آنان منفی بوده است.

دکتر حامد جزجلالیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین نمونه آزمایش یک مورد دیگر بیمار مشکوک به تب دنگی که در بیمارستان بستری شده بود و سابقه سفر به اروپا داشته است تهیه و به آزمایشگاه مرجع انستیتو پاستور تهران ارسال شد که نتیجه این آزمایش از نظر تب دنگی منفی گزارش شده است.

وی ادامه داد: بیماری‌های منتقله از طریق پشه مهاجم آئدس همچون "تب دنگی، تب زیکا، تب چیکن گونیا و تب زرد" برای نیمی از جهان مخاطره محسوب می‌شود و طغیان‌های شدید این بیماری‌ها در جوامع شهری و در اقصی نقاط جهان نگرانی‌های جدی را در مورد بار این بیماری‌ها و تهدید آنها برای سلامتی انسان به همراه داشته است.

۹۲ درصد موارد مبتلا به تب دنگی در کشور سابقه سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته اند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: از ابتدای امسال تا کنون در ایران، با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته در کشورهای حاشیه خلیج فارس، موارد مثبت ابتلا به تب دنگی وارده به کشور به شدت افزایش یافته است به طوری که تا تاریخ ۱۷ مرداد ماه امسال ۱۵۵ بیمار مبتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شده‌اند که بیش از ۹۲ درصد موارد سابقه سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه کشور امارات را داشته‌اند.

جزجلالیان در خصوص وضعیت حضور پشه آئدس در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: در بررسی‌های صورت گرفته و اجرای عملیات تله‌گذاری برای صید و شناسایی تخم پشه آئدس (اویترپ‌گذاری) در کانون‌های پرخطر در چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه، تاکنون موردی از وجود این پشه در مناطق یاد شده مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به این که در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گیلان، پشه آئدس صید شده و موارد انتقال محلی نیز در استان هرمزگان وجود داشته است، احتمال قریب الوقوع گسترش پراکندگی آن در سایر استان‌ها به شکل مستقیم یا غیرمستقیم از طریق حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی و ترددهای انسانی به ویژه تجمعات اربعین حسینی و پیاده روی دهه آخر صفر و نیز سفرهای تابستانی وجود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: با توجه به فصل بارندگی‌های موسمی و همچنین تغییرات آب و هوایی کشور عراق و حضور زائران حسینی از اقصی نقاط جهان به ویژه از کشورهای با بروز بالای بیماری مثل پاکستان و احتمال حضور پشه آئدس مهاجم، بروز بیماری در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی و خود مراقبتی افزایش می‌یابد لذا به زائران حاضر در مراسم اربعین حسینی و دهه آخر صفر توصیه می‌شود اقدامات خودمراقبتی را تا بازگشت از سفر رعایت کنند.

جز جلالیان افزود: استفاده از لباس آستین بلند و گشاد و پوشیدن جوراب، استفاده از اسپری یا پمادهای دورکننده حشرات در زمان پیاده‌روی به ویژه صبح زود و نزدیک غروب، استحمام روزانه و تعویض لباس، عدم اسکان و چادر زدن در نزدیکی آب‌های راکد، اسکان در محل‌های مجهز به توری درب و پنجره‌ها، از جمله اقدامات خودمراقبتی است که به زائران در این ایام توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین توصیه می‌شود افراد پس از بازگشت از سفر در صورت بروز علائم بیماری تب دنگی که به صورت تدریجی و با نشانه‌هایی شبیه سرماخوردگی مانند علایمی همچون تب، سردرد، درد پشت چشم، سرگیجه و بدن درد تا ۲ هفته، آغاز می شود به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

مرکز شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور واقع در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خدمات بهداشتی و درمانی را در چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه به جمعیتی ۵۸۰ هزار نفری ارائه می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha