۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۶
کد خبر: 85574450
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توافق ژاپن و هند برای تعمیق همکاری‌های امنیتی در فضای سایبری و نظامی

تهران- ایرنا- وزرای امور خارجه و دفاع ژاپن و هند برای گسترش همکاری‌های امنیتی در فضای سایبری و نظامی توافق کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری کیودونیوز، یوکو کامیکاوا وزیر امور خارجه و مینورو کیهارا وزیر دفاع ژاپن در دیدار روز گذشته (سه‌شنبه) با سابرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه و راجنات سینگ وزیر دفاع هند در دهلی‌نو توافق کردند که همکاری‌های خود را در زمینه‌های فضای بیرونی و سایبری عمیق‌تر کنند و همچنین بر قصد خود برای تسریع در گفت‌وگوها به منظور تحقق طرحی برای صادرات آنتن‌های ارتباط دریایی توکیو به ناوهای جنگی هند تاکید کردند.

در صورت تحقق صادرات آنتن‌های ارتباطی معروف به یونیکورن (Unicorn) که مشابه آنتن‌های نصب‌شده بر روی یک ناوشکن جدید نیروی دریایی «دفاع از خود» ژاپن است، این اولین مورد از این نوع انتقال تحت توافقنامه انتقال تجهیزات و فناوری‌های دفاعی بین ژاپن و هند خواهد بود که در سال ۲۰۱۵ امضا شد.

وزرای دو کشور با اشاره به پیشرفت حاصل‌شده در این زمینه، بر گسترش همکاری‌های آتی در زمینه تجهیزات و فناوری‌های دفاعی توافق کردند.

نماینده‌های توکیو و دهلی‌نو همچنین توافق کردند که تعهد خود را تا اعضای دیگر گفت‌وگوی چهارجانبه امنیتی (Quad) شامل آمریکا و استرالیا گسترش دهند. این گروه برای مقابله با آنچه «نفوذ روزافزون چین در منطقه خوانده می‌شود»، ایجاد شده است. وزرای امور خارجه و دفاع ژاین و هند همچنین توافق کردند که به تمرینات نظامی مشترک میان نیروهای دفاعی دو کشور و همچنین با دیگر اعضای چهارگانه ادامه دهند.

این نشست در حالی برگزار شد که ۲ کشور درحال تقویت همکاری‌های امنیتی خود در برابر آنچه که اقدامات تهاجمی چین در منطقه «هند-آرام» می‌نامند، هستند. ژاپن نیز به‌دنبال تقویت قابلیت‌های دفاعی خود در حوزه‌های جدیدی مانند فضا و سایبری است و در این زمینه با کشورهای هم‌فکر همکاری می‌کند.

در بیانیه‌ای مشترک که پس از گفت‌وگوهای امنیتی موسوم به «۲+۲» بین وزرای امور خارجه و دفاع ژاپن و هند منتشر شد، تصمیم به روزرسانی بیانیه امنیتی سال ۲۰۰۸ اتخاذ شد و انتظار می‌رود که نارندرا مودی نخست‌وزیر هند در سفر احتمالی به توکیو (تا پایان سال جاری میلادی) نسخه جدید را امضا کند.

این بیانیه افزود: ژاپن و هند «حل و فصل مسالمت‌آمیز منازعات بدون توسل به تهدید یا استفاده از زور» را خواستار شده و «بر لزوم خودداری همه کشورها از هرگونه تلاش برای تغییر یکجانبه وضعیت موجود» تاکید کردند.

وزاری دو کشور همچنین بر افزایش تلاش‌های مشترک در زمینه‌هایی مانند مبارزه با تروریسم و جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای اشاره کردند.

هند به عنوان یک قدرت پیشرو در میان اقتصادهای نوظهور و درحال توسعه، که به‌طور جمعی به عنوان جنوب جهانی شناخته می‌شود، حضور خود را در عرصه جهانی افزایش داده است و توکیو بر گسترش روابط با این کشورها تاکید کرده است.

همچنین در سال‌های اخیر، ۲ کشور تحت یک چشم‌انداز مشترک برای تحقق «یک هند و اقیانوس آرام آزاد و باز» به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha