۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۸
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85574513
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارمنستان: نقش سازنده روسیه در فرآیند صلح با جمهوری آذربایجان زیر سوال رفته است

تهران – ایرنا – وزارت امور خارجه ارمنستان با اظهار تاسف از سخنان اخیر وزیر امور خارجه روسیه علیه این کشور، گفت که تعامل سازنده مسکو در روند عادی سازی روابط ایروان و باکو زیر سوال رفته است.

به گزارش ایرنا، تارنمای خبرگزاری دولتی آرمن پرس نوشت که آنی بادالیان (Ani Badalyan)، سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان، در واکنش به ادعای سرگئی لاوروف مبنی بر کارشکنی ارمنستان در توافقنامه رفع انسداد از خطوط مواصلاتی جنوب این کشور، گفت: سخنان ۲۹ مرداد وزیر امور خارجه روسیه، تعامل سازنده مسکو در روند عادی سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را زیر سوال می برد.

وی افزود: متأسفانه اظهارات نادرست، مغرضانه و اغلب توهین آمیز مقام های وزارت امور خارجه روسیه در مورد ارمنستان، جدید نبوده و مدتی است که دیگر به آن واکنش نشان نداده ایم. اظهارات وزیر امور خارجه روسیه موجب تاسف است.

به گفته این دیپلمات ارمنستانی، وزیر امور خارجه کشوری که زمانی میانجی گری میان باکو و ایروان را برعهده گرفت، بیانیه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ را امضا کرد و بر اساس آن یک گروه حافظ صلح را در منطقه مستقر کرد، نمی تواند علیرغم امضای روسیه بر این سند و مشارکت و مسئولیت آن در فرآیندهای پیش بینی شده، نقض تمامی مفاد بیانیه مذکور را نادیده بگیرد.

لاوروف در نشستی گفته بود: مسکو از اقدامات ارمنستان در زمینه اختلال در حمل‌ونقل منطقه قره‌باغ اظهار تاسف می‌کند.

وی اقدامات ارمنستان در مورد کریدورهای حمل و نقل قره‌باغ را نوعی سنگ اندازی و ایجاد اختلال در توافق‌های صورت گرفته ارزیابی کرد و از این سیاست اظهار تاسف کرد.

لاوروف در پاسخ به سوال کانال یک روسیه گفت: ما طرفدار امضای یک معاهده صلح و رفع انسداد این کریدورهای حمل و نقل در اسرع وقت هستیم. متاسفانه، ارمنستان در حال ایجاد اختلال در توافقنامه مربوط به مسیرهای حمل و نقل از طریق استان سیونیک ارمنستان است که توسط نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور امضا شده است.

در همین حال، رئیس جمهوری روسیه در جریان سفر اخیر به باکو و دیدار با همتای آذربایجانی خود از آمادگی مسکو برای کمک به امضای توافقنامه صلح "ناگورنو – قره باغ" خبر داد.

رسانه های روس خبر دادند که ولادیمیر پوتین ۲۹ مرداد و در جریان دیدار با الهام علی اف گفت که مسکو خوشحال خواهد شد اگر بتواند اقدامی برای امضای توافقنامه صلح ناگورنو - قره باغ انجام دهد.

پوتین گفت: اگر بتوانیم کاری انجام دهیم تا به سمت امضای توافقنامه صلح پیش رفته و غیرنظامی کردن و تعیین مرزها را نهایی کنیم، بسیار خوشحال خواهیم شد.

رئیس جمهوری روسیه گفت که مشخص است جمهوری آذربایجان در صدد حل و فصل اوضاع در ناگورنو - قره باغ است. وی همچنین خبر داد که قصد دارد نتایج مذاکرات باکو را به نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، اطلاع دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha