۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۰
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 85574557
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دمیدن روح بر کالبد مسجد تاریخی مصلای تخت فولاد اصفهان

اصفهان- ایرنا- مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان از اتمام مرمت مسجد تاریخی مصلای تخت فولاد این شهر همزمان با نصب سنگ‌نوشته ارزشمند سردر این مسجد خبر داد.

محمدعلی ایزدخواستی روز چهارشنبه در گفت‌و گو با ایرنا به مناسبت روز جهانی «مسجد» افزود: عملیات مرمت این مسجد با نصب کتیبه ارزشمند سنگ‌نوشته نستعلیق به خط عبدالرحیم افسر مربوط به سال ۱۳۰۵ هجری قمری همراه بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان اضافه کرد: این سنگ‌نوشته، سال‌ها از سردر مسجد جدا شده بود و در یک انبار در نزدیکی آن پیدا ‌شد.

ایزدخواستی گفت: مرمت این مسجد تاریخی بدون هیچ دخل و تصرفی انجام و تلاش شده است ساختار و شکل تاریخی مسجد تغییری نکند.

به گفته وی، عملیات مرمت این مسجد ۲۰ میلیارد ریال هزینه در برداشت که از محل اعتبارات منطقه ۶ شهرداری اصفهان تامین شد.

ایزدخواستی با اشاره به سبک‌سازی و مرمت سقف مسجد مصلای تخت فولاد اصفهان اظهار کرد: این عملیات شامل جمع‌ کردن آجرفرش پشت‌بام مسجد و برداشتن خاک‌های مازاد بود که بر روی سقف سنگینی می‌کرد.

وی افزود: سقف‌ مسجد ترک‌های بسیاری خورده بود از این رو برای جلوگیری از آسیب هر چه بیشتر به آن، سبک‌سازی، برداشت خاک مازاد و سپس «قید و پالانه‌بندی» انجام شد.

مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان گفت: بندکشی مسجد بخش دیگری از طرح مرمتی آن بود که توسط کارشناسان مرمت به‌خوبی انجام شد.

ایزدخواستی اضافه کرد: طاق‌های سنتی مسجد و تیرهای چوبی آن ‌که در سال‌های اخیر رنگ‌ شده بود لایه‌برداری شد و به شکل گذشته بازگشت تا ساختار هویتی و تاریخی مسجد حفظ شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان اظهار داشت: جدارهای بیرونی مسجد و هر قسمتی از این بنا که دارای ترک بود مرمت و علاوه بر آن‌، یک سری لایه‌های پلاستر سیمانی یا رنگ که بر روی دیواره‌های مسجد بود، لایه‌برداری شد.

به گفته وی، سنگ‌فرش کردن ورودی مسجد، بندکشی و آجرفرش کردن گرداگرد مسجد، ایجاد ورودی جدید به حسینیه مجاور بخشی دیگر از عملیات مرمتی مسجد تاریخی مصلای تخت فولاد اصفهان است.

ایزدخواستی با بیان اینکه مساجد از اجتماعی‌ترین پایگاه‌های تمدن اسلامی هستند که در لایه‌های مختلف شهری گسترده‌ شده‌اند، تاکید کرد: معماری ارزشمند و تزیینات شاخص مساجد، علاوه بر کارکرد زیبایی و فضاسازی، به بالا بردن سطح سلیقه مردم در طول تاریخ کمک کرده است.

وی افزود: کارکرد کالبدی مسجد را باید عجین در معناسازی، تقویت قوه خیال و درک زیبایی‌شناختی مردمان این سرزمین دانست.

ایزدخواستی گفت: قرارگیری مصلای جدید اصفهان در کنار مسجد تاریخی مصلای تخت فولاد، فرصت خوانش ۲ سطح از معماری گذشته و معاصر را بوجود آورد و می‌توان این نماینده معماری سنتی اصفهان را با تمام سادگی، باشکوه و عظمت دید.

۳۱ مرداد برابر با ۲۱ اوت همزمان با سالگرد آتش زدن مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی در تقویم رسمی ایران «روز مسجد» نامگذاری شده است.

مسجد تاریخی مصلا در محله تخت فولاد اصفهان واقع است که در سال‌های گذشته در جوار آن مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) و مصلای بزرگ اصفهان بنا شد.

تخت فولاد اصفهان قبرستان قدیمی و ارزشمند اصفهان است که در حاشیه جنوبی رودخانه زاینده رود قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

این مجموعه با نام وادی السلام ثانی، دومین قبرستان جهان تشیع، آرامگاه بیش از ۲ هزار عالم، فقیه و مجتهد، شاعر، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی است؛ سالانه ده‌ها هزار گردشگر داخلی و خارجی از این مکان دیدن می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha