۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۴۶
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85574578
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

سه تالاب بین‌المللی گنبدکاووس ۱۳.۵ میلیون مترمکعب آب دارند
تالاب بین المللی آلاگل در گنبدکاووس

گنبدکاووس- ایرنا- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان از ذخیره ۱۳.۵ میلیون مترمکعب آب در سه تالاب بین‌المللی «آلاگل، آلماگل و آجی گل» در نواحی شمالی این استان خبر داد و گفت: حق آبه تعیین شده توسط وزارت نیرو برای این سه تالاب در مجموع ۱۱ میلیون مترمکعب است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین حاجی‌حسینی روز چهارشنبه در جلسه مدیریت زیست بوم سه تالاب بین‌المللی گنبدکاووس افزود: این میزان ذخیره آب در این سه پهنه آبی به برکت نزولات جوی مناسب در سال آبی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ بوده است.

وی اضافه کرد: حجم آب ذخیره شده در تالاب‌های گنبدکاووس در ابتدای مهر پارسال به ترتیب ۶۰ هزار مترمکعب، ۱.۱ میلیون مترمکعب و ۲۰۰ هزار مترمکعب بود اما اکنون به ترتیب ۹ میلیون، ۲.۳ و ۲.۲ میلیون مترمکعب آب دارند.

حاجی‌حسینی همچنین از درحال انجام بودن لایروبی کانال‌های آبرسان به این سه تالاب بین المللی توسط ۲ پیمانکار هم خبر داد و گفت: تامین حق آبه این سه پهنه آبی و دیگر تالاب‌های کشور از اولویت‌های وزارت نیرو است.

به گفته وی، ۱۱ متخلف به‌دلیل برداشت غیرمجاز آب از سه تالاب گنبدکاووس طی یکسال اخیر به مراجع قضایی معرفی شدند.

سه تالاب بین‌المللی گنبدکاووس ۱۳.۵ میلیون مترمکعب آب دارند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس هم در این جلسه با قدرانی از همکاری وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای گلستان در تامین حق آبه سه تالاب بین المللی این شهرستان، خواستار تجدیدنظر در میزان حق آبه به این سه پهنه آبی شد.

احمد احمدی گفت: این میزان حق آبه مربوط به ۱۵ سال قبل است و سازمان حفاظت محیط زیست براساس قوانین موجود مجری تعیین حق آبه تالاب‌ها است.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دانشگاه تربیت مدرس اقدام به انجام مطالعات جدید و تعیین حق آبه برای سه تالاب آلاگل، آلماگل و آجی گل کرده و آنرا به وزارت نیرو تحویل داده است.

احمدی اضافه کرد: تعیین حق آبه جدید براساس شرایط اقلیمی و ترسالی و خشکسالی‌ها انجام شده که مطابق آن حق آبه ۲ تالاب آلماگل و آجی گل هر کدام ۶ میلیون مترمکعب و تالاب آلاگل ۴۲ میلیون مترمکعب تعیین شده است.

رئیس اداره محیط زیست گنبدکاووس با تاکید برضرورت اختصاص حق آبه جدید به سه تالاب بین المللی این شهرستان توسط وزارت نیرو، بیان کرد: مطابق سند تدوین و تصویب شده «مدیریت زیست بومی تالاب‌ها» در شورای برنامه‌ریزی استان گلستان در آذرماه ۱۳۹۷ همه دستگاه‌های اجرایی و جوامع محلی مکلف به مشارکت در حفاظت، نگهداری و بهره‌برداری از این سه پهنه‌های آبی هستند.

وی گفت: امسال ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت و نگهداری از سه تالاب بین المللی گنبدکاووس و لایروبی و ترمیم کانال‌های آبرسان آنها اختصاص یافته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه، تالاب‌ها را از پهنه‌های آبی مهم این شهرستان و گلستان دانست که نقش مهمی حیات زیست بوم منطقه و جوامع محلی و نیز جلوگیری از ریزگردها نواحی شمالی این استان برعهده دارند.

محمدجان پاشی زاده بابیان اینکه کم یا بی‌توجهی به سه تالاب بین المللی گنبدکاووس ازسوی دستگاه‌های اجرایی پذیرفتنی نیست، افزود: سند تدوین شده مدیریت زیست بوم تالاب‌های گلستان نیاز به بازنگری دارد.

به گزارش ایرنا، سه تالاب بین‌المللی که در بخش داشلی‌برون گنبدکاووس نزدیک به مرز ایران- ترکمنستان و در فاصله کمی نسبت به هم واقع شدند در مجموع افزون بر سه هزار هکتار مساحت دارند که بزرگترین آنها «آلاگل» با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و سپس «آجی‌گل» با ۳۲۰ هکتار و در نهایت «آلماگل» با ۲۰۷ هکتار است.

شهرستان گنبدکاووس باافزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha