۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۳
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85574609
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۹۴ درصد برآورد خرید تضمینی گندم در کردستان محقق شد

۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۳
کد خبر: 85574609
۹۴ درصد برآورد خرید تضمینی گندم در کردستان محقق شد

سنندج-ایرنا-  نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: ۹۴ درصد برآورد انجام شده از میزان خرید تضمینی گندم طی سال زراعی جاری در استان تحقق پیدا کرد.

جمال صالحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت (چهارم تیر) تا ۳۰ مرداد یک میلیون و ۱۳۲ هزار و ۳۶۳ تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۱۲۴ هزار و ۳۸۰ تن از کل گندم خریداری شده در استان تاکنون در سامانه سیفا به ثبت رسیده است، افزود: ارزش ریالی گندم خریداری شده از کشاورزان استان بیش از ۱۹۹ هزار میلیارد ریال است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با اشاره به اینکه زمان برداشت گندم در استان رو به اتمام است، اظهار کرد: در آغاز فصل برداشت، آهنگ خرید گندم در استان بیش از ۲۸ هزار تن در روز بود اکنون به چهار هزار و ۲۸۱ تن رسیده است.

صالحی با بیان اینکه مراکز خرید تضمینی گندم تا پایان فصل برداشت آماده خرید این محصول از کشاورزان استان است، افزود: بیجار با ۲۸۵ هزار و ۸۰۹ تن، دیواندره با ۲۰۷ هزار و ۳۹۲ تن، دهگلان با ۱۸۳ هزار و ۸۶۴ تن و قروه با ۱۸۱ هزار و ۸۸ تن بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را داشته اند.

وی از حمل بیش از ۳۴۲ هزار تن گندم مازاد بر نیاز مصرف استان به ۹ استان کشور هم چون تهران، البرز ،اصفهان، قم، مازندران و گیلان خبر داد و گفت: از این میزان ۲۴ هزار و ۴۶۹ تن از طریق حمل و نقل ریلی و ۳۱۷ هزار و ۵۴۱ تن از طریق زمینی به دیگر استان های کشور حمل شد.

نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جاری با احتساب چهار درصد افت مفید و یک درصد غیر مفید، ۱۷۵ هزار ریال است که این میزان نسبت به سال زراعی گذشته ۱۷ درصد رشد یافت.

میزان سطح زیرکشت گندم در استان کردستان در سال زارعی جاری ۶۲۶ هزار هکتار است که از این میزان ۵۸۸ هزار هکتار آن دیم و ۴۱ هزار هکتار آن آبی است.

۸۷ مرکز برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری درکردستان در نظر گرفته شده و خرید در این مرکز در حال انجام است؛ پیش بینی شده است امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت و از این میزان هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن تحویل مراکز خرید تضمینی گندم داده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha