نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان چه گفتند؟

تهران- ایرنا- تعدادی از نمایندگان مخالف برنامه‌های احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی وزیر ورزش و جوانان به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

به گزارش ایرنا، جلسه بررسی صلاحیت احمد دنیامالی به عنوان وزیر ورزش و جوانان در دولت چهاردهم امروز چهارشنبه در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در آن نمایندگان مخالف به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

مجتبی زارعی نماینده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی صلاحیت احمد دنیامالی به عنوان وزیر ورزش و جوانان در دولت چهاردهم به عنوان مخالف برنامه‌های او اظهار داشت: بعد از صحبت من درباره وزیر اطلاعات، جریان رسانه‌ای خبیث انگلیس بی‌بی‌سی یک تیتری از قول من درباره وزیر اطلاعات منتشر کرد که گفت زارعی گفته که وزیر اطلاعات شأن خودش را بالاتر از دولت می‌داند و این دروغ بود.

وی ادامه داد: با اینکه رای من نمادین بود و مخالفت من نمادین بود و از هیچکس دعوت نکرده بودم که به وزیر اطلاعات رای منفی بدهد؛ اما به خاطر برخورد با بی‌بی‌سی همان رای نمادین منفی من امروز تبدیل به رای مثبت به جناب خطیب شده است.

زارعی عنوان کرد: کارآمدی برای رهبر انقلاب خیلی مهم است. در دو حوزه مهمی که نیازمند کار علمی و دانش بنیان هست یعنی کشاورزی و امور جوانان و  ورزش که مربوط به منابع طبیعی و مربوط به منابع انسانی است ما از دو فرد غیر متخصص دعوت کردیم  و می‌خواهیم به این برادران وزارتخانه‌ای بسپاریم. رشته دنیا مالی نسبتی با ورزش ندارد. او در رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری کار کرده است. دنیا مالی مربوط به حوزه سخت یعنی شهرسازی تخصص دارد. آیا ایشان با مفاهیم تخصصی حوزه ورزش و جوانان آشنایی دارد؟ خیر.

وی افزود: البته او در حوزه‌هایی در ورزش یعنی قایقرانی و برخی رشته‌های لاکچری تجربه داشته است. ما در رشته قایقرانی در المپیک هیچ مقامی کسب نکردیم. ایشان حدود ۱۰ سال در ورزش‌های زورخانه‌ای حضور داشتنند آیا در این رشته توسعه‌ای دیده‌ شده؟ دنیا مالی هیچ نسبتی با جوانان ندارد.

زارعی عنوان کرد: جوانان قدرت و موتور  محرکه انقلاب ما هستند اما آقای دنیا مالی هیچ تخصصی در گفتگو و در علم و در همزبانی با حوزه جوانان ندارد. ایشان هیچ نسبتی با جوانان ندارد. او در جای دیگر صاحب هنر و تخصص است. آیا این بود تخصص گرایی جناب پزشکیان؟ چرا باید استانداردهای دوگانه داشته باشیم؟ چون حوزه‌های تخصصی در ورزش نادیده شده، در بعضی مواقع ما در آستانه کسب مدال رسیده‌ایم اما به دلیل این ضعف‌ها به مدال نرسیده‌ایم. ما باید فرد دانش بنیان را در این حوزه مسئول امور کنیم.

وی خاطر نشان کرد: کار با جوانان نیاز به فناوری نرم و مدیر نرم دارد که با این فضا آشنایی داشته باشد. دنیا مالی هیچ تخصصی در این رابطه ندارد و تخصص او در جای دیگری است. آقای دنیامالی در برنامه ‌هایی که ارائه کردند وقتی به حوزه جوانان رسیدند به برخی از امورات کلی از اسناد بالادستی توجه کردند اما برنامه باید سنجه‌پذیر باشد ایشان هیچ سنجه‌ای ندادند چون ایشان فاقد تخصص در ادراک مفاهیم است.

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مخالفان برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بود که در این خصوص اظهار داشت: با توجه به سوابق و تجارب ارزشمند دنیامالی در حوزه‌های مختلف، خصوصیات قدرت تصمیم گیری و مسئولیت پذیری، سوابق بین المللی ورزشی و توانمندی در دیپلماسی ورزشی باید این موارد و چالش‌ها در برنامه‌های جنابعالی پر رنگ و در اولویت قرار بگیرد.

وی افزود: حوزه ورزش و جوانان کشور در حال حاضر با چالش‌های متعددی همچون کم‌تحرکی و فقر حرکات ورزشی اقشار مردم، عدم دسترسی آسان و ارزان به ورزش، نبود سند آمایشی سندیت ورزش، عدم همراهی منسجم و جزیره‌ای کار کردن دستگاهای مرتبط در حوزه ورزش و جوانان، نبود نظام جامع باشگاه‌داری و مسئله تبانی و فساد در ورزش کشور مواجه است. 

صدیف بدری خاطرنشان کرد: در سیاست‌ها و قوانین و به طور خاص برنامه هفتم توسعه، مجموعه تکالیفی برای وزارت ورزش و جوانان برای حل این چالش‌ها در نظر گرفته شده که برخی از آنها، عبارتند از ساماندهی تسریع در تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ورزش کشور و مطالبه و تخصیص درآمدهای مالیاتی ورزش در راستای توسعه ورزش که متاسفانه دولت‌ها این درآمدها را به سمت سوی هزینه‌های جاری خودشان می‌برند و در راستای اهداف قانونی هزینه نمی‌کنند.

وی با انتقاد از نبود نظام جامع باشگاه‌داری تصریح کرد: دو باشگاه از تمامی امکانات استفاده می‌کنند حال این‌که در برخی از استان‌ها امکانات باشگاهی وجود ندارد لذا لازم است نظام باشگاه‌داری بروز تدوین شود. جناب آقای دنیامالی جنابعالی به عنوان وزیر آینده ورزش و جوانان، با شایستگی‌هایی همچون فهم درست و صحیح از جوان ایرانی و ارتباط مناسب با نهادهای مردم نهاد و نهادهای دینی و مذهبی و قدرت تعامل برای همراه سازی بخش خصوصی بایستی برنامه‌های تحولی در حوزه ورزش و جوانان را راهبری و اجرایی نمایید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در جایگاه رقابتی ورزشی افول داشته است، افزود: این در شأن ورزش ما نیست که ورزشکاران ما مهاجرت کنند. همچنین لازم است مشکل اشتغال قهرمانان ورزشی در المپیک و پارالمپیک حل شود علاوه بر این وزارت ورزش آزمون برگزار می‌کند اما هیچ سهمیه‌ای برای ورزشکاران معلول قائل نیست. ابر چالش‌های کلیدی مرتبط با وزارت ورزش و جوانان به شرح زیر است که همه آنها را باید در برنامه خود اعمال نمایید. حوزه ورزش، افزایش هزینه‌های بهداشتی و درمانی و بیماری‌های غیرواگیر ناشی از فقر حرکتی؛ امروزه عوارض کم‌تحرکی، منجر به مرگ سالانه ۳۲۰ هزار نفر از هموطنان می‌شود و این موضوع باید به طور کامل در برنامه شما باشد.

وی در پایان گفت: سوء‌استفاده و تبانی در ورزش باعث از هم‌گسستگی روحیه رقابت سالم در بازی‌های جوانمردانه شده است. متولی واحدی در کشور برای جوانان نیست، جوانان مشکلات زیادی دارند که یکی از مهم‌ترین آنها افزایش سن ازدواج، بیکاری و کاهش فرزندآوری است که حل این مسائل بدون دخالت دولت شدنی نیست. وزارت ورزش و جوانان اولویت خود را به ورزش داده که در آن هم خوب نبوده و عملا حوزه جوانان مغفول مانده است.

حمیدرضا عزیزی فارسانی نماینده مردم فارسان، کیار و کوهرنگ به عنوان مخالف برنامه‌های احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: مخالفت ما با دنیامالی رفع برخی از ابهامات است. وی فردی مومن و متعهد است و مورد تایید اکثر کارشناسان وزارت‌خانه بوده و فردی مردمی و دلسوز است.  دنیامالی اگر برخی از ابهامات را برطرف کند نه تنها به وی رای می‌دهیم بلکه برای ایجاد وفاق ملی به ۱۸ وزیر دیگر نیز رای مثبت خواهیم داد. 

وی افزود: یکی از ابهامات و سوالات این است که سهم ورزش ما در تولید ناخالصی کشور شش دهم درصد است. راهکار واضحی در برنامه شما نبوده و خواهش می‌کنم توضیح دهید. مورد دوم این است که شما برای یکی از برنامه‌های خود رفع وابستگی بودجه‌های ورزشی به منابع دولتی‌ست، منتهی یک تعارضی هست که در مناطق محرومی مثل استان چهارمحال بختیاری که واقعا بخش خصوصی توانمندی ندارند این موضوع را چطور می‌خواهید رفع کنید. تنها ۱۰ درصد جمعیت ما به توصیه‌های بهداشت جهانی توجه می‌کنند و این مرگ و میر بالا ناشی از برخی از بیماری‌هاست که به دلیل کم تحرکی‌ست و شما برنامه مشخصی در این‌باره ندارید.

نماینده مردم فارسان خاطرنشان کرد: در برنامه چهارم توسعه قرار بود سهم سران ورزشی به یک متر مربع برسد اما هنوز ۸۰ سانتی‌متر مربع است که بیشتر آن در اختیار شهرنشینان است و راهکار شما چیست؟ موضوع دیگر افول جایگاه ایران در رقابت‌های ورزشی در جهان و مهاجرت ورزشکاران است. در سال ۲۰۱۶ در المپیک ریو کاروان ایران ۶۳ سهمیه گرفت و در سال ۲۰۲۰ توکیو ۶۵ بوده ولی در المپیک پاریس به ۴۰ نفر رسیده است. برنامه شما چیست و دوست داریم به آن بپردازید و صحبت کنید.

فارسانی ادامه داد: مبارزه با تبانی و فساد به خصوص در فوتبال رویکرد خوبی در برنامه شما بود اما این برنامه نیاز به بازنگری دارد. بحث سند آمایش سرزمین ورزش علی کغم اینکه ۴ سال از تصویب آن می‌گذرد عملیاتی نشده و به آن اشاره ای نداشتید. یکی از بنیادی‌ترین مسائل ورزشی کشور نظام جامع باشگاه‌داری‌ست که نیاز دارد شما لایحه مربوطه را برای نظام‌مند کردن به مجلس ارائه دهید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha