نقش بزرگترین نخلستان کشور در پیشرفت بشاگرد پُررنگ شد

بندرعباس - ایرنا - دولت با نگاه پیشرفت‌محور خود، یکی از دشت‌های دوردست هرمزگان را مورد توجه قرار داد و هم اکنون نخلداران بشاگرد پس از مشاهده موفقیت‌آمیز بزرگترین نخلستان مجول کشور در دشت پُلپُلَک، از کشت این محصول استقبال کرده و امید می‌رود باتوجه به صرفه اقتصادی قابل توجه و بازارپسندی این محصول، در آینده‌ای نزدیک غبار محرومیت از چهره مناطق شرقی هرمزگان زدوده شود.

به گزارش ایرنا، خرمای مجول که بهترین رقم خرما در جهان بوده به گفته برخی کارشناسان کشاورزی، در راستای توسعه ارقام تجاری، واردات آن از سال ۱۴۰۱ در هرمزگان آغاز شده است ‌و کشت آن از سال گذشته در دستورکار جهاد کشاوزی هرمزگان قرار گرفت و نخلداران شرق استان از جمله شهرستان بشاگرد به کشت این محصول روی آورده‌اند؛ به بارنشستن این محصول، باعث پیشرفت اقتصادی و محرومیت زدایی نه تنها در این منطقه بلکه در استان و کشور خواهد شد.

بزرگترین نخلستان مکانیزه سه هزار و ۶۰۰ هکتاری مجول دنیا در شرق هرمزگان و در روستای دورافتاده پلپلک بشاگرد قرار دارد اما شهرهای رودان، جاسک، میناب و حتی بندرعباس در مرکز استان نیز از کشت این محصول بازارپسند و اقتصادی استقبال کرده‌اند.

درحال حاضر ۲ هزار هکتار از اراضی دشت پلپلک بشاگرد به‌ منظور کاشت نهال مجول آماده شده است که حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی این منطقه زیرکشت نهال مجول رفته و ۶۳ هزار اصله نهال در این منطقه کاشته شده و تاکنون برای ۴۰۰ نیروی محلی اشتغالزایی کرده است.

مجول؛ اقتصادی و محرومیت زدا/ اشتغال ۴۰۰ نیروی محلی در دشت پلپلک

نقش بزرگترین نخلستان کشور در پیشرفت بشاگرد پُررنگ شد

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در این راستا گفت: کشت مجول، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های این سازمان در دورافتاده‌ ترین منطقه استان همچون بشاگرد است که باعث پیشرفت اقتصادی و محرومیت‌ زدایی این بخش از استان می‌شود.

عباس مویدی اظهار کرد: در شهرستان بشاگرد به دلیل وجود سد جگین که سال‌های متعددی مجبور به ریختن آب آن به دریا بوده‌ایم؛ اکنون با استفاده از آب این سد و با همت شرکت هواپیمایی ماهان، دشت پلپلک شهرستان بشاگرد به بزرگ‌ترین نخلستان مجول دنیا در جنوب کشور تبدیل شده که نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی منطقه ایفا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: نهال‌های مجول تا سه آینده به بار می‌نشیند که برای صادرات پنج سال دیگر می‌توانیم در اختیار متقاضیان قرار دهیم و در حوزه توسعه و صادرات نخیلات، گام‌های موثری برداریم.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان ادامه داد: اهداف شرکت ماهان ایجاد اشتغال در مناطق محروم است که در حال حاضر ۴۰۰ نفر نیروی محلی مشغول کار هستند.

وی افزود: بهترین رقم خرما در جهان، رقم مجول است بعد از آن خرمای پیارم است که در بازار های جهانی با هم رقابت می‌کنند، اکنون قیمت خرمای مجول در بازار جهانی حدود ۱۰ دلار معادل بیش از پنج میلیون ریال است.

مویدی اضافه کرد: ایجاد بزرگ‌ترین نخلستان مجول جهان در دشت پلپلک، به‌صورت کاملا مکانیزه بوده و در هر هکتار حدود ۱۶۰ اصله نهال کشت شده است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۷ هزار تن محصول از نخلستان‌ های منطقه پلپلک برداشت شود که باهدف صادرات صورت می‌گیرد.

تصور کنید ۳۷ هزار تن خرمای مجول یعنی ۱۸۵ هزار میلیارد ریال گردش مالی، هر سال فقط در دشت پلپلک رقم می‌خورد.تصور کنید ۳۷ هزار تن خرمای مجول یعنی ۱۸۵ هزار میلیارد ریال گردش مالی، هر سال فقط در دشت پلپلک رقم می‌خورد.

بزرگ‌ترین نخلستان مجول جهان در پلپلک، به‌صورت کاملا مکانیزه بوده و در هر هکتار حدود ۱۶۰ اصله نهال کشت شده است؛ پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۷ هزار تن محصول از این منطقه با هدف صادرات برداشت شود.رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: شرکت هواپیمایی ماهان، در کنار بزرگ‌ ترین نخلستان مجول در منطقه پلپلک بشاگرد، طرح‌های گردشگری و بوم‌گردی را نیز در دستورکار دارد که قرار است در جوار نخلستان مجول احداث شود.

کاشت ۶۳ هزار نهال مجول در بشاگرد

نقش بزرگترین نخلستان کشور در پیشرفت بشاگرد پُررنگ شدنقش بزرگترین نخلستان کشور در پیشرفت بشاگرد پُررنگ شد

مدیرجهاد کشاورزی بشاگرد نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ هزار هکتار از اراضی دشت پلپلک به‌ منظور کاشت نهال مجول آماده شده است، گفت: حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی این منطقه زیرکشت نهال مجول رفته که ۶۳ هزار اصله نهال در این منطقه کاشته شده است.

اکبر سالاری بیان کرد: مابقی اراضی مجول نیز در دست اقدام برای تسطیح و کاشت است که با مساعد شدن شرایط آب‌ و هوایی در منطقه، کار کاشت آغاز خواهد شد.

پلپلک بشاگرد بزرگترین نخلستان مجول جهان در ایران

نقش بزرگترین نخلستان کشور در پیشرفت بشاگرد پُررنگ شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: سال گذشته اراضی دشت پلپلک به شرکت هواپیمایی ماهان واگذار شد که این شرکت کاشت نهال مجول را در این اراضی آغاز کرده است.

مسعود گرگیج افزود: تمام اراضی که قرار است در دشت پلپلک به بزرگترین نخلستان مجول دنیا تبدیل شود، سه هزار و ۶۰۰ هکتار است که در طی ۲ فاز ۲ هزار هکتاری و یک‌هزار و ۶۰۹ هکتاری انجام می‌شود که فاز ۲ هزار هکتاری تحویل داده شده و تاکنون ۴۰۰ هکتار آن کشت شده است.

نخلستان مجول در دشت پلپلک بزرگ‌ترین نخلستان در سطح جهان است که بعد از ایران، دومین نخلستان در کشور مراکش و سومی نیز در کشور عربستان است.گرگیج تصریح کرد: نخلستان مجول در دشت پلپلک بزرگ‌ترین نخلستان در سطح جهان است که بعد از ایران، دومین نخلستان در کشور مراکش و سومی نیز در کشور عربستان به ترتیب در زمینی به مساحت ۵۰۰ هکتار و یک‌ هزار و ۱۰۰ هکتار کشت شده است.

خرمای مَجول میان واریته‌های خرما، یکی از ارقام خرماهای شیرین و در زمره مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات تجاری درخت نخل است که به دلیل همین ویژگی‌ها، هر اصله نهال این محصول با ارز دولتی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون ریال قیمت دارد.

مجموع سطح زیرکشت خرمای استان هرمزگان ۳۸ هزار هکتار با میانگین تولید سالانه ۱۹۶هزار تن است که از این میزان تولید سالانه حدود ۳۵هزار تن خرما به ارزش ۴۹میلیون دلار از هرمزگان به دیگر کشورهای جهان صادر می‌شود.

نوبرانه خرما در کشور با برداشت رقم آلومِهتری از خرداد در میناب آغاز می شود و با رقم پیارُم در آذرماه و شهرستان حاجی آباد پایان می‌یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha