هشتمین همایش اسوه‌های صبوری برگزار شد

تهران- ایرنا- همزمان با روز بین المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم هشتمین همایش اسوه‌های صبوری با حضور چهره‌های مختلف کشوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، هشتمین همایش اسوه های صبوری امروز چهارشنبه ۳۱ شهریور مصادف با ۲۱ اوت (روز بین المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم) به همت انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با حضور ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، حسین قریبی سفیر سابق ایران در برزیل، منصوره کرمی همسر شهید هسته‌ای دکتر علی‌محمدی، رخا دبیر اول سفارت ونزوئلا در ایران، رحیم نریمانی مدیرکل تشکل های شاهد بنیاد شهید و امور ایثارگران، هیبت الله نژندی منش استاد حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی و با ارتباط ویدئویی با جوزف رونمایی استاد دانشگاه اسپرینگ فیلد آمریکا برگزار شد.

منصوره کرمی همسر شهید علیمحمدی و رئیس هیئت مدیره انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در ابتدای این نشست عنوان داشت: همایش اسوه های صبوری در گرامیداشت قربانیان ترور است. همایش های مختلفی در استان های گوناگون به مناسبت یادبود قربانیان ترور برگزار شده و بیش از ۱۰۰۰ نفر از خانواده های قربانیان ترور مورد تجلیل قرار گرفته‌اند و به واسطه همین در راستای صلح قدم برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: روایت مصیبت بزرگی همچون ترور می‌تواند به درک این واقعه برای دیگران کمک کند. انجمن ما قربانیان تروریسم را آموزگاران صلح می‌داند و آنان را دارای ظرفیت بزرگی در راستای صلح جهانی می‌داند.

هشتمین همایش اسوه‌های صبوری برگزار شد

کرمی بیان داشت: امروزه شاهد هستیم در دنیا یک ترور بزرگ صورت می‌گیرد. تروری که از سوی بسیاری از کشورها حمایت می‌شود. رژیم کودک کش در غزه بالای چهل هزار شهید و ۱۰۰ هزار مجروح را به ثبت رسانده و به واسطه دولت ها و نه ملت ها با حمایت مالی و تجهیزاتی این ترور بزرگ در حال رخ دادن است.

در ادامه نریمانی مدیرکل تشکل های شاهد بنیاد شهید اظهار داشت:واژه صلح در عرصه حقوق بشر تقدس دارد. همیشه تفسیر های گوناگونی برای واژه های مقدس وجود دارد و نظام سلطه سعی بر تفسیر خود و استفاده از آن دارد. در قاموس حقوق بشر آمریکایی چهل هزار نفر به شهادت می‌رسند و قطعنامه ها وتو شده و از رژیم حمایت می‌شود و از یک سو بمب های چند تنی به رژیم صهیونیستی داده شده و از سوی دیگر هواپیماهای آمریکایی بسته هایی را از هوا ارسال می کنند

نریمانی ادامه داد: ما ۲۱۰۹۰ شهید و ۲۵۲۲۹ جانباز ترور در کشور داریم و از ترس و ترومای ایجاد شده برای خانواده های قربانی ترور غفلت شده است. یکی از پدیده های شوم تروریسم ترور نخبگان و تغییر سرنوشت کشورها هستند. در این ۴۵ سال نخبگان کشور ترور شده و این در حقوق بین الملل جای پیگیری دارد. ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران حمایت از سمن‌ها در حوزه ترور را مورد توجه قرار داده ایم.

باید در انتشار روایت قربانیان تروریسم فعال تر باشیم

حسین قریبی سفیر سابق ایران در برزیل عنوان داشت: سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ بحث مقابله با روایت‌های تروریسم را هم آورد و دولت‌ها مکلف به مقابله با روایت‌های تروریسم در کنار عدم تامین و پشتیبانی از تروریسم شدند.

وی افزود: قربانیان تروریسم بهترین راویان روایت های ضد تروریستی هستند، از همین رو نقش قربانیان تروریسم در مقابله با این پدیده برجسته است.

قریبی خاطرنشان کرد: ما گرچه از بزرگترین قربانیان پدیده تروریسم بودیم ولی متاسفانه قادر نبودیم صدای خودمان را در این حوزه به گوش جهانیان برسانیم.

وی تصریح کرد: ما متاسفانه قانون مبارزه تروریسم و مرجع ملی در این موضوع نداریم و باید مرجعی ملی مشخص شده و در راستای مقابله با تروریسم و انتشار روایت قربانیان فعال تر عمل شود.

هیچ کس با دولت‌های تروریستی برخورد نمی‌کند

در بخش دیگری از همایش جوزف رونکا استاد دانشگاه اسپرینگفیلد آمریکا نظرات خود را بیان کرد. وی گفت: متاسفانه در دنیای امروز دولت ها میتوانند در کشتار بی حد و مرز بیگناهان وارد شوند و با حجمی بالاتر از گروه های تروریستی انسان‌های بیگناه را به قتل برسانند اما کسی آنها را به عنوان گروه تروریستی در نظر نمی‌گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اکنون نیز آمریکا از اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه حمایت میکند، اقداماتی که منجر به قتل بیش از ۴۰ هزار انسان بی‌گناه شده است.

جوزف رونکا در تاکید کرد: برای مقابله با آمریکا ابتدا باید بپذیریم که هیچ دولتی برتر از دولت دیگر نیست و با تفاق و دورویی در قبال حقوق بشر مبارزه کنیم. مثلا در سرود ملی آمریکا و فرانسه جنبه هایی از خشونت طلبی دیده میشود که باید از بین بروند و ما باید راههای دیگری برای اجتماعی نمودن افراد و با هدف عشق ورزیدن به یکدیگر و همزیستی مسالمت آمیز ایجاد نمائیم.

جوزف رونکا، در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید در نظر داشته باشیم که توجه به حقوق بشر، یعنی اصولی که در منشور سازمان ملل و اعلامیه جهانی سازمان ملل آمده می‌تواند از بروز جریانهای تروریستی جلوگیری نماید.

این فعال حقوق بشر و استاد دانشگاه در انتها گفت به نظر من عدم تامین نیازهای انسانی از علت‌های اصلی بروز خشونت در جهان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha